• enlitenbitkaka

Ta lån till bröllop - OK eller ej?

Tycker ni det är OK att låna till bröllop? Ingen gigantisk summa - ca. 10-20 000:-.
    Min sambo totalvägrar - jag å andra sidan tycker det är helt OK. Vi håller det ju så billigt som möjligt och sparar ihop så mycket vi kan.

Vad tycker ni?

proud to be a syltfisk.
  • Svar på tråden Ta lån till bröllop - OK eller ej?
  • Cammmie

Jag skulle ALDRIG ta lån till ett bröllop!!

• Ch Belair

Nej skulle aldrig ta lån till det.

• Indiansommar

Ska ni låna på banken? Eller är det ett snabblån ni tänkt er? Hur lång tid tar det att betala tillbaka lånet? Om ni försöker spara 1000 kr i månaden i ett år så har ni 12000 kr, är det inte bättre att vänta ett år?

• fairyfloss

Nej det skulle jag aldrig någonsin låna till. Måste det vara så stort, ett litet bröllop med närmta familj och vänner räcker väl? Önödigt att sätta sig själv i skuld för en enda fest.

• Jennie med ie

Jag kan inte säga att det inte är OK för andra att göra det, men det hade inte varit nåt altarnativ för oss. Och är det en såpass liten summa så har man väl möjlighet att spara ihop den hyfsat snabbt, har mna INTE det så har man antagligen inte råd att betala lånet heller.

• fairyfloss

Mitt "bröllop" kostade typ 2000 kronor totalt. Inklusive bensinen. Vi hade två gäster .

• Taggtroden

Visst, har man ekonomin till det och absolut måste gifta sig så snabbt så visst. Men i vårt fall kändes det inte som ett alternativ. Några veckor innan bröllopet funderade vi på att ta ett litet lån på ett eller två tusen, men vi klarade oss utan detta tack vare min pappa som sköt till Men ALDRIG mer pengar eller att vi skulle gjort det om det inte blev kris!

• Jessica24

Personligen så skulle jag aldrig ta lån till ett bröllop.
    Men det är vanligt att man gör så och varför skulle det igentligen vara mer "fel", än att ta ett lån till en plasma-tv eller en charter-resa, som många faktiskt gör?

• jennyfannyemil

Nej aldrig. Antingen har man ett bröllop som passar ens ekonomi eller så får man vänta några år och spara ihop till sitt drömbröllop.

• enlitenbitkaka
    fairyfloss skrev 2008-01-06 02:05:49 följande:
    Nej det skulle jag aldrig någonsin låna till. Måste det vara så stort, ett litet bröllop med närmta familj och vänner räcker väl? Önödigt att sätta sig själv i skuld för en enda fest.
    Blir inget stort bröllop. Bara närmsta familjen och närmaste vännerna. Ska laga maten själv osv. Vi är studenter båda två och sparar så gott det går... Kyrkan är bokad till den 19/6-2oo9 så vi har satt datumet långt fram för att hinna spara. Är intr sagt att vi SKA ta lån men ev. om det kanske fattas lite i slutändan...
    proud to be a syltfisk.
Svar på tråden Ta lån till bröllop - OK eller ej?