Anonym (undrande) skrev 2008-01-06 02:33:45 följande:
Kan jag anlita en jurist när det gäller en umgänges och vårdnadstvist? Det är ju inte en försvarare jag behöver väl? Vad innebär rättshjälp? Kanske dumma frågor, men jag är hopplöst okunnig inom det här ämnet...

Ingen fara.
Rättshjälp innebär att du kan få ekonomisk hjälp med processen om du inte klarar att betala det själv. Tex. advokatkostnader, kostnad för bevisning etc. I hemförsäkringen ingår ett rättsskydd som det kan vara möjligt för dig att utnyttja för att betala ombudets kostnader. Kontakta en advokat för att höra om din försäkring täcker just ditt fall. (det beror nämligen lite på vad tvisten rör också)
Du kan anlita en jurist ja. Faktum är att personen inte behöver vara jurist alls ens en gång. Det finns inget krav hos svenska domstolar att ombudet ska ha någon särskild utbildning. Så i sådana här tvister räcker det egentligen med vem som helst som är insatt i de aktuella lagarna.
En toppenbra sida vad gäller familjerätt är
famratt.com
Titta in där och leta runt lite så hittar du säkert all information du letar efter. Har du fler frågor så finns jag här och försöker svara så gott jag kan.