• Anonym (undrande)

Var hittar jag en bra advokat?

Jag ska till tingsrätten i en umgängestvist och känner att jag behöver en så bra advokat som möjligt. Jag har kontaktat dem på Juristakuten. (De har en hemsida om ni vill kolla på den...)Men hur vet jag att de är bra? Hur vet jag om de är advokater eller jurister? För det är väl skillnad?

Jag kan ingenting om sådana här frågor, så om någon vet något om dem eller tom. har anlitat dem själv, skulle jag vara jättetacksam att få höra era åsikter. Även andra åsikter om hur man väljer advokat och konkreta tips är välkommet.

• Svar på tråden Var hittar jag en bra advokat?
  • Anonym

Skillnaden mellan en jurist och en advokat är att advokaten är medlem i Advokatsamfundet. Det innebär att han jobbat minst fem år som jurist. Enbart advokater får ge rättshjälp och vara offentliga försvarare, det får inte jurister.

Annars är det inte så stora skillnader. En jurist kan vara minst lika duktig som en advokat. Advokater är dyrare att anlita än jurister.

Både jurister och advokater har en juris kandidatexamen.

• Anonym (undrande)
    Anonym skrev 2008-01-06 02:30:03 följande:
    Skillnaden mellan en jurist och en advokat är att advokaten är medlem i Advokatsamfundet. Det innebär att han jobbat minst fem år som jurist. Enbart advokater får ge rättshjälp och vara offentliga försvarare, det får inte jurister.Annars är det inte så stora skillnader. En jurist kan vara minst lika duktig som en advokat. Advokater är dyrare att anlita än jurister.
    Både jurister och advokater har en juris kandidatexamen.
    Kan jag anlita en jurist när det gäller en umgänges och vårdnadstvist? Det är ju inte en försvarare jag behöver väl? Vad innebär rättshjälp? Kanske dumma frågor, men jag är hopplöst okunnig inom det här ämnet...
  • Anonym
    Anonym (undrande) skrev 2008-01-06 02:33:45 följande:
    Kan jag anlita en jurist när det gäller en umgänges och vårdnadstvist? Det är ju inte en försvarare jag behöver väl? Vad innebär rättshjälp? Kanske dumma frågor, men jag är hopplöst okunnig inom det här ämnet...
    Ingen fara.

Rättshjälp innebär att du kan få ekonomisk hjälp med processen om du inte klarar att betala det själv. Tex. advokatkostnader, kostnad för bevisning etc. I hemförsäkringen ingår ett rättsskydd som det kan vara möjligt för dig att utnyttja för att betala ombudets kostnader. Kontakta en advokat för att höra om din försäkring täcker just ditt fall. (det beror nämligen lite på vad tvisten rör också)

Du kan anlita en jurist ja. Faktum är att personen inte behöver vara jurist alls ens en gång. Det finns inget krav hos svenska domstolar att ombudet ska ha någon särskild utbildning. Så i sådana här tvister räcker det egentligen med vem som helst som är insatt i de aktuella lagarna.

En toppenbra sida vad gäller familjerätt är famratt.com

Titta in där och leta runt lite så hittar du säkert all information du letar efter. Har du fler frågor så finns jag här och försöker svara så gott jag kan.
  • Anonym (undrande)

Tusen tack för svaret!

Någon som vet något om Juristakuten?

• Anonym

Jag känner inte till Juristakuten, men jag har tittat på sidan och den verkar ju vettig. Dessutom har de ju fri rådgivning så jag föreslår att du ringer och pratar lite med dem. Då kan du ju känna av läget lite också.

Hoppas någon annan kan ge lite bättre svar om Juristakuten.

Lycka till!

• Älskarminfamilj

Vet inte var du bor.Men om du bor nere i skåne kan jag tipsa dig om www.mullvadarna.se De är SUPER bra

Lycka till

• Anonym (undrande)
    Älskarminfamilj skrev 2008-01-06 21:16:44 följande:
    Vet inte var du bor.Men om du bor nere i skåne kan jag tipsa dig om www.mullvadarna.se De är SUPER braLycka till
    Jag bor också i Skåne, så jag ska kolla vilka de är. Tack för tipset.
  • Älskarminfamilj

Anonym (undrande) skrev 2008-01-07 22:16:47 följande:

Jag bor också i Skåne, så jag ska kolla vilka de är. Tack för tipset.
    Så lite så.Hoppas du kan få hjälp utav de.Rekommenderar Erika...
Svar på tråden Var hittar jag en bra advokat?