• pseudonym1

Massagestol inte bra vid graviditet?

Hej!
    Är i v 35 och har de sista två veckorna haft så jäkla ont i ryggen.
    Frågade min BM om det är ok att då på massage och hon sa att det inte är någon fara så länge som han inte masserar magen.
    Hon sa dock att det ev skulle kunna sätta igång förlossningen ngt tidigare men tyckte absolut att jag kunde gå och få massage om jag ville.

Vi har en underbar massagestol på jobbet som man kan ställa in många olika program på..
    Nån som hört ngt angående massagestol och att man ska undvika den?
    Känner att det känns underbart i ryggen då jag suttit en stund i den men samtidigt får jag dåligt samvete eftersom jag inte vet om det är "ok" att sitta i en sådan.
    Nån som vet?

• Svar på tråden Massagestol inte bra vid graviditet?
  • Mickis74

Vi har en på jobbet och vi som är gravida har fått direktiv att inte använda den.....tror det var kollegans bm som sa det, eller om det kanske till o med var av dom vi hyr stolen av.

• decbebis

Jag jobbar som massör och kan bara svara för manuell massage och det är absolut ingen som helst fara! Massagestol är jag inte säker på men det är ju mkt kraftfullare med en riktig person som masserar så jag ser inte att det skulle vara nån fara heller. Förstår inte varför det är så många som har fått för sig att massage inte skulle vara bra vid graviditet, har förut svarat på flera liknande trådar där folk har varit oroliga.Varför gå runt och ha ont i ryggen i onödan när man kan få hjälp?

• pseudonym1

Nä, att gå runt och ha ont när man kan göra ngt åt det är ju riktigt dumt
    Det som nog gör att man blir osäker är att "kunniga" säger olika saker. En del massörer vill inte massera och en del säger att det inte är farligt.
    En del bm säger att man inte ska bli masserad och en del säger att det är helt ok (som min bm då).

Har oxå tänkt som du skriver decbebis att massagestolen är ngt mildare än vanlig massage och att det därför inte borde vara någon fara...

• Im Fabulous
    pseudonym1 skrev 2008-01-06 09:20:01 följande:
    Hej!Är i v 35 och har de sista två veckorna haft så jäkla ont i ryggen.Frågade min BM om det är ok att då på massage och hon sa att det inte är någon fara så länge som han inte masserar magen.Hon sa dock att det ev skulle kunna sätta igång förlossningen ngt tidigare men tyckte absolut att jag kunde gå och få massage om jag ville.Vi har en underbar massagestol på jobbet som man kan ställa in många olika program på..Nån som hört ngt angående massagestol och att man ska undvika den?Känner att det känns underbart i ryggen då jag suttit en stund i den men samtidigt får jag dåligt samvete eftersom jag inte vet om det är "ok" att sitta i en sådan.Nån som vet?
    Spenderade många timmar i vår egen massagestol under de senare veckorna av graviditeten, från vecka 35 tror jag...
    Lillan kom ut hel och frisk i vecka 42+0
  • Im Fabulous
    Mickis74 skrev 2008-01-06 09:48:20 följande:
    Vi har en på jobbet och vi som är gravida har fått direktiv att inte använda den.....tror det var kollegans bm som sa det, eller om det kanske till o med var av dom vi hyr stolen av.
    I tidig graviditet kan man tänkas undvika en massagestol iom att den kan finnas risk för missfall, men så sent som i vecka 35, som TS, kan den i värsta fall sätta igång förlossningen. Men om en vecka är TS bebis fullgången och då gör det ju ingenting om bebisen skulle råka komma. Men nu är risken väldigt liten att massagestolen sätter igång något...
  • Albin 080509

ja har hört att man absolut inte ska sitta i en massage stol!!
    Min mamma har ne och i beskrivningen står de att gravida inte ska sitta i den...

Jag Är Gravid i vecka 24
  • Albin 080509

jag kommer inte ihåg varför men det stog att gravida inte skulle sitta i massagestol...

Jag Är Gravid i vecka 24
  • Jaramla

är det inte som med allt annat? man kan inte forska på gravida kvinnor, av etiska skäl, och av den anledningen så vet man inte riktigt vad som är ok eller inte. Och för att inte riskera sitt anseende eller en rättsprocess så avråder man från det. Man får använda sitt eget sunda förnuft så mkt man kan tror jag! Och jag hade kunnat betala för en massagestol här o nu....!

• pseudonym1

En riktig massör e jag inte rädd att gå till men förutom det så känner jag att jag behöver lite massage (några minuter) varje dag...
    Har svårt att tro att det skulle orsaka ngt form av missfall då man är i v 35...
    Kommer nog att sitta några minuter/några ggr i veckan för ryggen gör sjukt ont..

• Getz

Jag frågade min bm i början av grav. om jag kunde sitta i obh massagestol o hon sa att så länge jag tyckte det kändes bra så var det ingen fara. Men jag vet inte var bruksanvisningen är så jag vet inte vad den säger.

• Skruttis1979

en del massörer vill inte ge massage före v. 12. Men därefter har jag inte hört att man inte ska kunna få massage!!

Svar på tråden Massagestol inte bra vid graviditet?