• Biodlaren

    Jagande pappor!

    Vi är några i laget som snart ska åka ut till marken och göra en inventering av vad som behöver göras inför nästa sässong. Vi har planer på att göra en viltåker bla.


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Jag läste för inte så länge sedan att jägarförbundet hade en motion inne hos regeringen för att få sommarjakten på morkulla laglig igen, vi får väl hålla tummarna och hoppas.


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Snart slut på åretsjakt, men jag har en klappjakt kvar att delta i. Och sedan så har vi vårjakten på råbock.
    Men snart så börjar förberedelserna för nästa sässong, vi ska ordna en viltåker för att underlätta för djuren nästa vinter " ifall det blir en riktig vinter ", plus att det ska byggas ett nytt utedass och eventuellt renovera lite på jaktkojan. Nya saltstenar ska införskaffas, fällor ska ses över, foderplatser ska iordningställas, och iår ska vi inventera marken så vi får veta hur många gryt vi har.
    Lite att pyssla med när det inte är jaktsässong. Skrattande


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Igår föddes min hund, alla valparna mår bra och verkar pigga sa uppfödaren. Skrattande


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Ett viktigt inlägg som jag hittade på jägarförbundets hemsida:

    Håll hunden kopplad!


    Från den 1 mars får inga hundar springa lösa i mark där det finns vilt. Det är med
    hänsyn till det vilda och detta gäller alla slags hundar, alltså inte bara jakthundar. Nu startar djurens föryngringsperiod och då är det viktigt att vi visar respekt och håller våra hundar i koppel.


    I lagen om tillsyn över hundar och katter, § 16, står det att under tiden 1 mars – 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i
    mark där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hindras från attdriva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
    Överträdelser kan medföra böter.


    Det finns vissa undantag från 16 § i Lagen om tillsyn över hundar och katter vad gäller jakt och jaktträning med hund (16 § Jaktförordningen). Till exempel får man använda
    jakthundar som förföljer vilt vid jakt efter räv till och med 15 mars och lodjur till och med den 31 mars. Jaktträning med stående fågelhund får pågå till den 15 april
    undantaget Värmlands, Dalarnas, Gävleborgs, Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län där sådana hundar får tränas till och med den 30
    april. Jakt och jaktträning får endast ske om man har jakträttshavarens medgivande.


    Jägareförbundet uppmanar därför alla hundägare att respektera hundförbudstiden med hänsyn till viltet. Om du påträffar en lös hund ska du underrätta polisen. Är du
    jakträttshavare får du koppla hunden och underrätta ägaren, vars telefonnummer förhoppningsvis finns angivet på halsbandet. I annat fall underrättar du polisen.
    Det finns cirka 730 000 hundar i Sverige. Av hushållen är det 1 av 3 som har hund.


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Hej Sandman! Vad kul att din dotter ska ta jägarexamen, det behövs mer tjejer i skogen och mer ungdomar.
    Min yngsta son vill också ta jägarexamen men han är bara 9 år, så det får vänta några år till.


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Ska själv åka och välja vilken valp jag ska ha nu på fredag. Och beräknar kunna hämta den den 18,de april. Då är den ca 8 1/2 vecka.


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Japp, Han som äger pappan till valparna ville ha en valp men tyckte att jag skulle få välja först, det var snällt tyckte jag. Det är en jaktkamrat till mig som har valparna, normalt så föder han upp taxar, men nu har han tagit kull nr2 på sin finnspets och det är en sådan jag ska ha.


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Det är mest fågel vi jagar på våran mark, så det blir en Finsk spets.

     Sandman: vilka raser är det i din blandras valp?


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Ska var med på en klappjakt på räv nu på lördag, kan fråga om någon är intresserad av en sådan blandning då. Var i landet finns hunden ifall någon frågar?


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Det är riktigt kul att se en trädskällare arbeta, otroligt att en hund kan få en fågel att sitta kvar i ett träd.
    Nu är det ganska lugnt för mig, ska ut nu på lördag och sen ska jag upp till min mark och underhålla foderplatserna och sätta ut nya saltstenar eventuellt bygga ett torn till också.


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Nu har jag lagt in bilder på valpen i mitt galleri.


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Ibland är det bra att vara med på gästjakter, jag var med på en rävjakt idag och blev erbjuden att vara med och starta ett nytt lag där jag bor. Skrattande


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
  • Biodlaren

    Bara att hålla tummarna för att allt går i lås.


    Pappa till Michael, Joachim och Johanna gift med signaturen syrra.
Svar på tråden Jagande pappor!