• Cantina

v31 och "mensvärk". Vad är det?

Har ett par dagar känt av som mensvärk nere vid äggstockarna. Känns precis som när man får (fick) mens. Det gör inte jätteont (det har min mensvärk aldrig gjort) och kommer INTE samtidigt som sammandragningarna. Det håller i sig någon minut och är sedan borta.

Vad kan det bero på? Är det fixering på G eller är det för tidigt?

• Svar på tråden v31 och "mensvärk". Vad är det?
  • jajja

Har kännt samma sak.
    Jag brukar normalt inte ha mensvärk, men jag har samma känsla som du.
    Vet dock inte vad det beror på antagligen så är det livmodern som växer....

• Cantina

Jajja:
    Det konstiga är ju att jag inte känt av mensvärkliknande ont sedan v15 kanske! Efter det har ju livmodern växt utan smärta.

Men du kanske har rätt - det känns inte som att det är något jag behöver oroa mig för, men man är ju nyfiken på vad det kan vara.

• Cantina

Ingen mer som vet eller har en susning?

• Vilhelmina

Det ni beskriver är vad jag kallar för förvärkar (jag får det tillsammans med sammandragningar ibland). Det är normalt. Min BM sa att så länge det inte kommer regelbundet, och framförallt inte nattetid är det inget man behöver kolla upp, men är man orolig och det är regelbundet/ofta kan man kontakta förlossningen eller spec. mödravården och fråga dem.

• SaraMara

Det kan kännas som mensvärk när livmoder växer, precis som Jajja skriver. Det är vad jag hört i alla fall.

• barballad

Jag har fått höra att om man får ont liknande mensvärk har man förmodligen ansträngt sig för mycket och bör vila sig lite. Jag har haft det när jag varit väl mycket i farten och tar jag det lugnare så får jag inte ont på det viset. Sen kan jag ha sammandragningar så magen blir alldeles hård då och då, när livmodern "tränar", men det ska väl inte göra ont vad jag förstått. Regelbundning sammandragningar ska man som Vilhelmina säger kolla. Men för det "mens-onda" brukar det hjälpa att ta det lite piano bara.

Svar på tråden v31 och "mensvärk". Vad är det?