Varför används ordet "tattare" som skällsord?
Överallt i vardagen hör/läser man hur folk använder ordet tattare som skällsord!
Varför?
Varför tar ingen reda på vad det egentligen betyder?
Vad det är?
För er som inte vet(ganska många) så är tattare en folkgrupp som tros härstamma från Holland. Dem räknas också in i gruppen resande.
"De kallades tattare. Eller skojare, tavringar
och knävlingar. De var samhällets mest föraktade grupp och bilden av dem var klar
hos gemene man: mörkhyade, svarthåriga
människor som drog omkring på vägarna
och dök upp på hästmarknader och tivolin.
Som sålde dukar, vispar och klockor. Och så stal de, sa man, och slogs med kniv.
PÅ 1970-talet försvann de plötsligt. For-
skare menade att de upplöstes som grupp
när samhället förändrades. Men än finns de kvar, mitt ibland oss, minst 15-25 000
personer. De kallar sig resande, har vanliga svenska namn och bor i vanliga lägenheter och hus. Fast de har ett eget
språk, svensk rommani, och en egen kultur. Men bara när de är tillsammans. Resandeidentiteten är för många en väl dold hemlighet. Och rädslan saknar inte
skäl.
På 1920-och 30-talen talades det om utrotning av tattare. Med steriliseringar
försökte man medvetet decimera deras antal. I Jönköping genomfördes 1948 en regelrätt etnisk rensning. Om allt detta tiger vi fortfarande."
Utdrag från Bo Hazell bok om Resandefolket.
Kan själv tillägga att i "tattarmunn" säger vi inte "svensk rommani" utan kallar språket för "rotepa".
Så säger vi i min släkt i alla fall!
Dagens tattare är som vilken svensson som helst! Kan DU peka ut en pga utseendet, boende, sättet att beté sig på?
Hoppas någon har tagit åt sig av det jag har skrivit och kanske använder andra ord som skällsord istället för tattare! Vill ni ha tips på svordomar/skällsord kan jag lära er!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 23:05:17:
Vill tillägga en sak: Min far, idag 50 år, har haft ett T i sin folkbokföring en stor del av sitt liv. Sverige har allt hållt koll på oss tattare.