• Shorona

Varför används ordet "tattare" som skällsord?

Överallt i vardagen hör/läser man hur folk använder ordet tattare som skällsord!
    Varför?
    Varför tar ingen reda på vad det egentligen betyder?
    Vad det är?

För er som inte vet(ganska många) så är tattare en folkgrupp som tros härstamma från Holland. Dem räknas också in i gruppen resande.

"De kallades tattare. Eller skojare, tavringar
    och knävlingar. De var samhällets mest föraktade grupp och bilden av dem var klar
    hos gemene man: mörkhyade, svarthåriga
    människor som drog omkring på vägarna
    och dök upp på hästmarknader och tivolin.
    Som sålde dukar, vispar och klockor. Och så stal de, sa man, och slogs med kniv.
       PÅ 1970-talet försvann de plötsligt. For-
    skare menade att de upplöstes som grupp
    när samhället förändrades. Men än finns de kvar, mitt ibland oss, minst 15-25 000
    personer. De kallar sig resande, har vanliga svenska namn och bor i vanliga lägenheter och hus. Fast de har ett eget
    språk, svensk rommani, och en egen kultur. Men bara när de är tillsammans. Resandeidentiteten är för många en väl dold hemlighet. Och rädslan saknar inte
    skäl.
       På 1920-och 30-talen talades det om utrotning av tattare. Med steriliseringar
    försökte man medvetet decimera deras antal. I Jönköping genomfördes 1948 en regelrätt etnisk rensning. Om allt detta tiger vi fortfarande."

Utdrag från Bo Hazell bok om Resandefolket.

Kan själv tillägga att i "tattarmunn" säger vi inte "svensk rommani" utan kallar språket för "rotepa".
    Så säger vi i min släkt i alla fall!
    Dagens tattare är som vilken svensson som helst! Kan DU peka ut en pga utseendet, boende, sättet att beté sig på?

Hoppas någon har tagit åt sig av det jag har skrivit och kanske använder andra ord som skällsord istället för tattare! Vill ni ha tips på svordomar/skällsord kan jag lära er!

I Maj blir jag Fru Gillerström! Precis som sambon och sonen!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 23:05:17:
    Vill tillägga en sak: Min far, idag 50 år, har haft ett T i sin folkbokföring en stor del av sitt liv. Sverige har allt hållt koll på oss tattare.
  • Svar på tråden Varför används ordet "tattare" som skällsord?
  • Lady Sylvana

Jag trodde det hette resande, inte tattare.

Det var många som blev steriliserade på den tiden, inte enbart resande.

• stinamaria

Jag förstår inte heller varför folk gör det. Vet inte hur många ggr jag hört "Får jag tatta en cigg?"

Själv tillhör jag tattarsläkten Lindgren

• Lady Sylvana

Ha, jag fick höra en gång, av en resande, att jag ville döda honom, för han var resande, och det var inte jag.

Jag blev lite förvånad, jag som inte ens visste vem han var, varför ville jag döda honom?

• Shorona
    stinamaria skrev 2008-01-07 10:50:33 följande:
    Jag förstår inte heller varför folk gör det. Vet inte hur många ggr jag hört "Får jag tatta en cigg?" Själv tillhör jag tattarsläkten Lindgren
    Är själv en Fredriksson'are!
  • Shorona
    Lady Sylvana skrev 2008-01-07 10:53:39 följande:
    Ha, jag fick höra en gång, av en resande, att jag ville döda honom, för han var resande, och det var inte jag. Jag blev lite förvånad, jag som inte ens visste vem han var, varför ville jag döda honom?
    Det finns dock knepiga människor i alla sorter. :-S

Resande är mer ett ord som kan innefatta både tattare och zigenare.
  • Lady Sylvana

shorona

Okej, han var då tattare iaf.

Bara för vi kom från samma stad? Inte fan visste jag vem han var ändå.

• Shorona
    Lady Sylvana skrev 2008-01-07 19:09:47 följande:
    shoronaOkej, han var då tattare iaf. Bara för vi kom från samma stad? Inte fan visste jag vem han var ändå.
    Nu blev jag förvirrad. Vad menar du med "bara för att vi kom från samma stad"?
    Ingen kan väl känna alla, oavsätt om man bor i sthlm eller en liten by.
  • Lady Sylvana

Shorona

Han ansåg att om man var från jönköping och inte är tattare, vill man döda tattare.

• josefsmamma

Jag kallar min sambo och låtsasmamma för "jävla tattare" för de har så lärtt att få färg på sommarne... de tar inte illa upp

kanske dumt av mig men jag menar inget illa med det, och jag vet vad tattare är

• Shorona
    Lady Sylvana skrev 2008-01-07 20:12:06 följande:
    ShoronaHan ansåg att om man var från jönköping och inte är tattare, vill man döda tattare.
    Vilken sjuk karl!
  • Lady Sylvana

Shorona

Smått ja. Jag blev lite förvånad, jag visste ju inte ens om att jag ville det.

• Åsa

Nu brukar jag inte använda ordet men jag kan tänka mig att många inte har någon vidare pejl på vad ordet innebär. Själv var jag väl uppåt de trettio när jag insåg att det syftade på en befolkningsgrupp. (Läste också av intresse skrifter av bl a Hazell i samband med SVT-serie som gick för några år sedan; om du TS läst dem bör du också ha sett att det där med Holland är en av många och tämligen omtvistade ursprungsteorier .)

Många ord används ju annars utanför ursprungligt sammanhang, tänk på det förr på skolgårdarna så använda "cp".

• AnneSophie

Tattare är väl vad jag minns en svensk benämning på ett danskt ord för inhemska (danska) landsstrykare och inte alls en specifik benämning på tex zigenare (även om många använt det så).

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Åsa

AnneSophie: Nix, du har uppenbarligen missat SVT:s folkbildande serie i ämnet Bruno Hazells korta översiktsartikel i ämnet är bortplockad från webbplatsen på Etnologen på Uppsala universitet men följande webbplats säger sig kopiera den (i sin helhet utgår jag ifrån):
    www.enemo.net/taterne.htm

• AnneSophie
    Åsa skrev 2008-01-07 23:24:43 följande:
    AnneSophie: Nix, du har uppenbarligen missat SVT:s folkbildande serie i ämnet Bruno Hazells korta översiktsartikel i ämnet är bortplockad från webbplatsen på Etnologen på Uppsala universitet men följande webbplats säger sig kopiera den (i sin helhet utgår jag ifrån):www.enemo.net/taterne.htm
    Ah, ja alltså... Jag håller på att läsa igenom den nu. Men jag kan ändå inte låta bli att undra om ordet kan ha lite olika betydelser lokalt (jag kommer tex från en stad som varit mer dansk än svensk och där många danska ord och uttryck lever kvar).
    Om jag tänker på hur min mormor använder ordet (inte för att det sker ofta men när det nu har hänt), så säger hon det dels på danska (tatere) och det åsyftar definitivt inte zigenare även om en zigenare säkerligen skulle kunna inkluderas.
    Tatere är människor som står (eller medvetet ställer sig) utanför samhället, lite udda och odefinierbara. Det spelar ingen roll vem dom är, eller vart dom kommer ifrån liksom. 

Men jag ska läsa vidare.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Aspie

Jag använde ordet som litet barn, men hade ingen aning om vad det betydde (och i efterhand vet jag inte vart jag har hört det). Tänkte "tatta" --> "ta't", alltså att man sade så om någon som hade tagit något. Någon hörde min mamma mig säga det (jag tror jag kallade en kompis för "tattare" för att den hade tagit min kaka...) och då sade hon åt mig att inte använda det. Idag vet jag bättre och använder det inte, men ser andra använda det som skällsord. När jag frågat om de vetat vad det har betytt så har ingen vetat. :-| Handlar nog mycket om okunskap snarare än fördomar, men genom fördomarna har det blivit ett negativt skällsord.

Svar på tråden Varför används ordet "tattare" som skällsord?