• TrulyMadlyDeeply

Personlig assistent

Min anställning nu är tillsvidare hök-anställd AB-kollektivavtal. Så jag är säker.

Men vad menas med en anställning - så länge uppdraget gäller, eller, så länge behov föreligger? Är man inte fast anställd då? Tänker ev söka nytt arbete.

• Svar på tråden Personlig assistent
  • HOCHM

Du kan kräva att vara fast anställd på bemanningsföretaget, som hökanställd. Däremot vid Pan kan man inte det, för då är man knuten till en brukare. Vad jag menar är att du säkerligen nu är knuten till en brukare men du kan byta brukare fast ha kvar samma arbetsgivare. Det skulle jag kräva om jag vore dig. I ditt fall annars så är det nog så länge uppdraget finns. En brukare kan ju alltid byta bemanningsföretag fast behovet kvarstår.

• TrulyMadlyDeeply

Min anställning nu är vid kommunens socialomsorg personlig assistans. Jag har olika brukare och arbetsgivaren och brukare kan använda oss personliga assistenter efter behov. Min anställning är tillsvidare men jag är inte knuten till någon speciell utan blir placerad där det behövs och för kortare perioder.

Om jag söker nytt arbete måste jag då se till att det är en fast tjänst hos arbetsgivaren inte bara brukaren. Det blir tryggare. Vad händer om brukaren inte vill ha just mig längre? Vad händer om brukaren dör? Med min tjänst?

• HOCHM

Ja då måste du se till att bli fast anställd hos arbetsgivaren, hos en brukare kan man inte bli fast anställd tyvärr. Inte ens jag som förälder till brukaren är fast anställd fast det ändå är jag som är förmyndare.

Det är ett dilemma verkligen. Det är inte konstigt att det är svårt att få tag på assistenter när anställningsformen är som den är.

• TrulyMadlyDeeply

Ja det gäller att vara på sin vakt med bra anställningsvilkor. Jag lämnar inte min fasta tjänst förrän jag får en ny med samma vilkor. Känner inte till pan så mycket. Och anhörigvård. Men det är mer osäkert.

• HOCHM

Ja, Pan är för oss som är anhöriga och assisterar i vårat hem. Vi däremot kan ju välja mellan Pan och Hök.

Lycka till nu

TrulyMadlyDeeply skrev 2008-01-08 07:37:34 följande:
    Ja det gäller att vara på sin vakt med bra anställningsvilkor. Jag lämnar inte min fasta tjänst förrän jag får en ny med samma vilkor. Känner inte till pan så mycket. Och anhörigvård. Men det är mer osäkert.
Svar på tråden Personlig assistent