• Pankhurst

katt och barn

Jag har en katt sen mer än tre år tillbaka och funderar nu på att snart skaffa barn. Jag skulle då vilja höra lite om hur det fungerar med att ta hem en bebis till katten. Hur reagerar katter på det? Någon som kanske har tips på hur man kan göra för att det ska gå så bra som möjligt för alla. Jag är inte intresserad av vad folk har för åsikt när det gäller allergier, utan enbart hur det fungerar mellan katt och barn rent praktiskt.

• Svar på tråden katt och barn
  • hannamiller

Hejsan
    Våran katt är 7 år o sonen är 7 månader nu..
    O det gick toppen bra..
    I början så hjälpte våran katt till..
    Med att säga till mig när lillen behövde mat.. O sen så lämnade hon mig i fred när jag ammade..
    Hemma hos min mamma så hjälpte hennes katt med att ta hem fåglar.. väldigt snällt..
    Så bara du ger kärlek till eran katt o gossar o har tid så kommer det att gå toppen..
    Lycka till..

• nilla 1972

har aldrig haft problem med det.men ett litet tips ta med en filt el handduk att ha på bb jämte barnet.så kan katten/hunden nosa på den nya innan ni kommer hem.det har funkat bra.mina katter har legat och vaktat den lilla.
    prata ävenmed hunden el.katten när ni kommer hem även dom som hälsar på för att umdvika svartsjuka.
    lycka till

• Pankhurst

Tack för era svar, känner mig lite lättad.
    Tänkte bara också höra vad era katter hade för personligheter innan barnet kom?
    Alltså om den var lugn, busig, snäll, enstöring.. etc?
    Eftersom min katt har en tendens till att vara väldigt busig och bråkig ibland det är därför jag är lite fundersam..

• Peggie

Tror det kommer gå toppen! Och barn som är uppvuxna med djur har mindre allergier än andra barn så det är ju bara bra med en kissemiss ur allegisynpunkt :)

• hildaledsen

Det fungerade väldigt bra!!

Vi fick t om tipset på sjukhuset att låta katterna få vänja sig med barnets lukt som nilla 1972 skriver. BM tipsade om att ta med den lilla "mössan" som sätts på bebisens huvud då de föds, vilket vi gjorde.

Min hankatt har blivit mjukare, snällare och mer kelsjuk sen han fick sin "lillebror". Tidigare var han något "vass", sur och en riktig "martyr". Alla dom tendenserna är borta nu!!

Med Längtansbarnet Ellioth i famnen och Änglabarnet, för alltid i minne
  • Cia o krabaten

Syrrans katt mådde inte alls bra av att få hem en kolikbebis och fick flytta till morfar.

Gillar fortfarande inte högljudda och häftiga barn.

min lugna dotter har dock fungerat-inte gillat- från början.

Mina egna katter är jämngamla med dottern så de är toksnälla och glada i barn. Lite för snälla

• hannamiller

Scott hon är väldigt gossig o jamar mycke..
    Sen så har hon o jag en lekstund på dagen när vi leker o gossar.
    Så hon vet att hon är älskad..

Lycka till mer eran lilla katt..

• Pankhurst

tack så jättemycket för era svar!
    har lite mer förhoppningar nu och tror/hoppas att det kommer gå bra med bebisen och gizmo.

Svar på tråden katt och barn