• Anonym (konfys)

arv mellan gifta med särkullsbarn

Hej,
    hur blir det egentligen med arv mellan två gifta makar där det finns ett gemensamt och ett särkullsbarn? Min fru har en dotter sedan tidigare, hon äger huset vi bor i som inköptes innan jag kom in i bilden. Hon har också sedan tidigare en viss förmögenhet. Vi har nu ett gemensamt barn.
    Är alla tillgångar gemensamma nu i och med giftemålet?
    Vid hennes ev frånfälle, delas då tillgångarna på hälften med 50% till mig och jag ärver dessutom hälften av hennes del och hennes barn hälften (dvs 25% av "allt"?)
    Tacksam svar, vet att det finns flera trådar om detta tidigare, men jag får inte riktigt rätsida på det.

• Svar på tråden arv mellan gifta med särkullsbarn
  • Sabre135

Om jag minns rätt så har särkullsbarnet rätt att få ut sitt arv (åtminstonde laglotten) från sin mamma omedelbart medan ert gemensamma barn får vänta till även du har avlidit.

• Anonym (konfys)

Tack för svar. Jag tror att det ligger till så, frågan var mest om hur stor del av arvet det är och om man riskerar få lämna huset för att "köpa ut" särkullsbarnet.

Sabre135 skrev 2008-01-07 09:45:53 följande:
    Om jag minns rätt så har särkullsbarnet rätt att få ut sitt arv (åtminstonde laglotten) från sin mamma omedelbart medan ert gemensamma barn får vänta till även du har avlidit.
  • Sabre135

I västa fall kan det bli så ja. Men jag tror att det går att reglera åtminstonde till viss del genom testamente. Ring tex Fonus och fråga, de är jätteduktiga på just dessa frågor. De kan också hjälpa er att upprätta testamentet.

• Humpteedumptee

Hennes barn är ju också ert gemensamma. Så särkullbarnet får alltså hälften av de 25 %:en, medan ert barn får vänta tills ni båda är borta. Skulder ska räknas bort också, så har hon lån på huset sjunker ju värdet på arvet.

• Sabre135

Fast jag undrar om huset verkligen ingår i giftorättsgodset som ska ingå i bodelningen innan arvsskiftet? Det är ju fruns egendom sedan tidigare.

Som sagt, gå till en expert så du säkert får veta hur det ligger till och inte bara har mina (och andras) halvgissningar att gå på.

• Humpteedumptee

Huset ingår. Hade de varit sambo och delat på sig hade det spelat roll, men inte som gifta. Förutsatt att det inte var arvegods i sin tur och hon fått det som enskild egendom, men där börjar reglerna bli krångliga. Allt räknas, oavsett när det införskaffades. Det är därför man ska ha äktenskasförord och skrivna papper om man t ex äger ett sommarhus som gått i arv i generationer inom släkten. Vill det sig illa kan man tvingas sälja vid eventuell skilsmässa eller dödsfall med särkullbarn.

• Humpteedumptee

Men jag är ingen expert, vet bara hur min pappa resonerar och ungefär hur han och mamma har gjort. Han har fem barn, hon har två. De har skrivit äktenskapsförord (kan man göra i efterhand) och testamente där det står att mina halvsyskon bara ska ha ut sin laglott, dvs minsta möjliga. Allt för att mamma ska kunna bo kvar. De räknar kallt med att pappa går först, eftersom det skiljer 14 år mellan dem och pappa har hjärtproblem. Och så har de skrivit bilarna på henne, halva huset mm (iom äktenskapsförordet).

• Anonym

Mina föräldrar har gjort så att allt står på min mamma, pappa har barn sen tidigare.

För skulle pappa gå bort och något stod på honom skulle mamma vara tvungen att sälja för att ge hans tidigare barn sitt arv...

Nu finns inget som e pappas på papper...

• annbom

Jag tycker att ni ska skriva ett testamente. Din fru ärver ju allt efter dig med fri förfogaderätt men du har bara din del och ert gemensamma barns bel om hon dör. 25% av de ni äger tillhör då särkullbarnet och hon kan testamentera halva den delen till dig med fri förfoganderätt. Då kan särkullbarnet få ut den delen när du dör. Särkullbarnet kan också välja att avstå att ta ut arvet innan du dör, men då måste barent vara myndigt.

• Anonym (konfys)

Tack så jättemycket alla ni som svarat, bilder börjar klarna lite nu. Det är nog klokt som ni säger att prata med en jurist så att allt kan gås igenom.

Svar på tråden arv mellan gifta med särkullsbarn