• cissy

Ni som ätit insomningstabletter - fråga!

Har efter många års uppvaknanden med barn fått otroliga sömnproblem, fick därför insomningstabletter utskrivna. Är skiträdd för att bli beroende av dem. Ni andra som ätit av dem, har ni kunnat somna utan dem efter en tid med tabletter. Min läkare påstår att man inte kan bli beroende av en månads användning, men jag tycker bara man hör om hur snabbt man blir beroende. Hur är det egentligen?

• Svar på tråden Ni som ätit insomningstabletter - fråga!
  • jeikei

lite olika på vilken sort man fått kanske...
    men jag har ätit insomningstabletter och fick tillbaka sömnrytmen och blev aldrig beroende iaf...
    (kommer tyvärr inte ihåg vad dem hette, men de kanske kommer... återkommer isf)

• cissy

Kan du jeikei berätta lite mer: hur länge i sträck åt du tabletterna eller hade du pausdagar?

• gulllis

jag har oxå insomningspiller men jag sover lika dåligt med dom

men svar på din fråga berondeframkallande tror jag inte man kan bli av insomningpiller värre om du hade fått sömnpiller...Läkarna säger ju till om det är en medicin som kan ge en ett beroende så det är nog ingen fara hoppas att dom hjälper för dig så du får sova..

Vilken sort har du fått?

Tänk bara att inte ta fom för sent för då är det risk att du är trött hela dagen efter

Inte en ända snus idag JIPPI!!!!!
  • jeikei

Jag åt dem i ca 2 veckors intervaller nått år... dvs hade jag inte somnat inom 20 minuter (som min läkare ansåg normalt) så började jag med dem igen för att inte tappa rytmen...
    *snurrigt de låter*
    men jag åt alltså ca 2 veckor, var utan i typ 3 månader, sen om sömnrytmen började gå ur balans och jag legat mer än 20 minuter i sängen (oftast berodde de på någon spec händelse i livet, mitt liv var rätt kaotiskt ett tag) så tog jag upp ätandet igen och balansen återställdes.. åt denna gång oxå ca 2 veckor (minimum 10 dagar sa min läkare)...
    Höll väl på sammanlagt ett år ungefär (4 intervaller kanske) å nu e de hur bra som helst... detta var ca 6-7 år sen..

• Omorfia

Alla insomningstabletter och sömntabletter som jag känner till är märkta med "tillvänjningsrisk föreligger" och "beroendeframkallande".

Vilken sort är det som du fått utskriven? Läs bipacksedeln noggrannt.

Vad har du för sömnproblem? Sover du inte hela natten eller har du svårt att somna? Är det dygnsrytmen du behöver få kläm på så att du inte sover på fel tider?

Den vanligaste sömntabletten jag använder i mitt jobb är en insomningstablett zopiklon/imovane och patienterna brukar inte bli beroende av dem om de används under en begränsad tid. Just den här tabletten ska man ta i direkt samband med sänggåendet och inte ger den "tid att verka" medan man gör andra saker, då försvinner effekten. Man blir inte trött dagen efter av den heller. Vi längre tids användning är det vanligt med mardrömmar av någon anledning.

• cissy

Vad är enligt dig "begränsad tid" Omorfia? En månad känns som länge tycker jag, men jag tror att jag behöver hjälp med insomnandet under en ganska lång tid. Har bara problem med att somn apå kvällen. Kanske är det så att man snarast blir psykiskt beroende?

• cissy

Hmmm... min läkarkompis säger att man inte somnar utan tabletter om man ätit dem två veckor i sträck, men kanske har hon fel. Fler erfarenheter?

• jeikei
    cissy skrev 2008-01-07 16:45:14 följande:
    Hmmm... min läkarkompis säger att man inte somnar utan tabletter om man ätit dem två veckor i sträck, men kanske har hon fel. Fler erfarenheter?

Vadå menar du... skulle jag inte lyckats somna in på egenhand om jag ätit dem i 2 veckor i sträck eller vadå? De var iaf inget problem för mig... de handlade ju i mitt fall om att kunna slappna av och få tillbaka en vettig dygnsrytm... å så måste de nog vara väldigt individuellt... + att de beror nog på vilken medicin man fått.. de finns ju några att välja på...

• Omorfia

"Vad är enligt dig "begränsad tid" Omorfia? En månad känns som länge tycker jag, men jag tror att jag behöver hjälp med insomnandet under en ganska lång tid. Har bara problem med att somn apå kvällen. Kanske är det så att man snarast blir psykiskt beroende?"

Du skriver att du har problem med att somna på kvällen. Sover du andra tider på dygnet eller väldigt länge på morgonen eller är det så att du "klarar" dig med lite sömn? Är det så att du "tar igen" dig och sover när du egentligen inte borde så är det nog dygnsrytmen du måste ta tag i.

Eftersom jag inte tar sömntabletter själv utan bara ger dem till andra så vet jag inte hur de flesta gör när de skrivits ut från avdelningen. Det jag vet är att patienter som jag träffar under längre tid kan ta sömntabletter hyfsat regelbundet men låta bli dem ibland och somna utan problem, andra vill ha sin sömntablett för att de är rädda att inte kunna somna utan, och en del tar en tablett lite då och då. Det är mycket individuellt. Även om du skulle prova sömntabletterna du fått utskrivna under en period så kommer det inte bli så att du aldrig kommer kunna somna utan dem sen, även om din kropp vänjer sig vid dem.

Svar på tråden Ni som ätit insomningstabletter - fråga!