"Vad är enligt dig "begränsad tid" Omorfia? En månad känns som länge tycker jag, men jag tror att jag behöver hjälp med insomnandet under en ganska lång tid. Har bara problem med att somn apå kvällen. Kanske är det så att man snarast blir psykiskt beroende?"
Du skriver att du har problem med att somna på kvällen. Sover du andra tider på dygnet eller väldigt länge på morgonen eller är det så att du "klarar" dig med lite sömn? Är det så att du "tar igen" dig och sover när du egentligen inte borde så är det nog dygnsrytmen du måste ta tag i.
Eftersom jag inte tar sömntabletter själv utan bara ger dem till andra
så vet jag inte hur de flesta gör när de skrivits ut från avdelningen. Det jag vet är att patienter som jag träffar under längre tid kan ta sömntabletter hyfsat regelbundet men låta bli dem ibland och somna utan problem, andra vill ha sin sömntablett för att de är rädda att inte kunna somna utan, och en del tar en tablett lite då och då. Det är mycket individuellt. Även om du skulle prova sömntabletterna du fått utskrivna under en period så kommer det inte bli så att du aldrig kommer kunna somna utan dem sen, även om din kropp vänjer sig vid dem.