• tobiq

Hur tidigt upptäcker man tvillingar?

Hejhej!
    Jag har alltid velat ha tvillingar och är nu gravid. Sambon är själv tvilling så det kan ju kanske föras vidare även om jag har hört att det ärvs genom mamman. Är nu snart i vecka 7, gjorde ett VUL i v 5+2, då kunde man ännu inte se fostret men fostersäcken. Borde det ha varit två fostersäckar om det varit tvillingar? Jag har redan gått upp 5 kilo och är svullen som en ballong så tvillingar hade ju varit en förklarning även om det bara är önsketänkande:)

• Svar på tråden Hur tidigt upptäcker man tvillingar?
  • Blue Bear

Jag vet inte hur tidigt man kan se... men skulle nog tro ganska tidigt..

Men ärftligheten att vid ÄL släppa 2 ägg (tvåäggstvillingar) går från mor till dotter.. ej sonen.. enäggstvillingar är inte ärftligt.. om jag fattade det rätt...

• Andrundrun

Jag fick se mina två när jag var i v.7+6.

• Tuva 05

Grattis till graviditeten! Var på ul i v.18 när det visade sig att jag väntar tvillingar. Om du har tvillingar i släkten är chansen stor att även du kan vänta tvillingar. Men din sambo kan inte styra över om det blir tvillingar eller inte, eftersom det beror på hur många ägg du har. Lycka till med graviditeten.

• tobiq
    Tuva 05 skrev 2008-01-07 11:26:08 följande:
    Grattis till graviditeten! Var på ul i v.18 när det visade sig att jag väntar tvillingar. Om du har tvillingar i släkten är chansen stor att även du kan vänta tvillingar. Men din sambo kan inte styra över om det blir tvillingar eller inte, eftersom det beror på hur många ägg du har. Lycka till med graviditeten.
    Tack så mkt! Anade du inte alls att det kunde vara tvillingar innan ditt UL?:)
  • Tuva 05
    tobiq skrev 2008-01-07 11:27:57 följande:
    Tack så mkt! Anade du inte alls att det kunde vara tvillingar innan ditt UL?:)
    I början skämtade vi om att det kanske var två eftersom min mage växte så fort. Men när jag sa till min barnmorska att jag tyckte magen växte väldigt fort, så förklarade hon det med att skinnet töjs mycket fortare vid andra graviditeten.
    Så jag vet inte om jag ska säga att jag anade eller inte. Kanske lite men ändå kom det som en chock.
  • mallemalou

Min kompis gjorde ett vul i vecka 9 och då såg de bara en bebis men när hon var på rutinul så såg de två.

• Git

Jag har för mig att vid vul v7 kunde läkaren se 2 små! Då hade vi skojat i ett par dagar att det säkert var 2 eftersom jag mådde så förbannat illa!!
    Min mormor fick tvillingar och även en kusin. +En manlig kusin, men han räknas ju inte...

• tobiq

Hehe, då fortsätter jag att hålla tummarna lite lätt här borta:)

• mammmaanna

såg mina tvillingar på VUL i vecka 6. Två hinnsäckar och två små ärtor

• små fötter

Jag såg mina på vul i v6 Glad Dom såg ut som två små bönor och sedan dess har dom kallats för Bönorna!

Svar på tråden Hur tidigt upptäcker man tvillingar?