• Ramona Fransson

I bröllopstalet SKALL följande inte sägas!

Om några månader är det många par som viger sig. En del borgerligt och andra väljer kyrkbröllop. Är det något jag numera tycker att alla borde informera sig om är hur man håller ett tal till brudparet.

Förr i tiden var det mer vanligt, än ovanligt, att man ltalade om att man ville snart ville höra trippandet av små fötter.

Till min häpnad (var på bröllop för två års sedan) hörde jag att det fortfarande är bland de vanligaste talen! Det är, tycker jag, oacceptabelt! Det finns hur mycket som helst som kan användas i tal, men definitivt inte det!

Alltså: I bröllopstalet används INTE en önskan om att en graviditet snart ska bli synlig!                                      BASTA! 

Allt som får dig att må bättre, om så bara för en stund!
  • Svar på tråden I bröllopstalet SKALL följande inte sägas!
  • mammutten81

Jag får nog hålla med, lite osmakligt även om det ska upplevas som skätmsamt, skulle jag tro.

Sist jag var på bröllop tog släkten till bruden upp brudens alla ex, det var inte det trevligaste heller, då alla skrattade sina mest pinsamma flin!

• Me o Mike

gud va hemskt!!! Det är en av mina mardrömmar!!

mammutten81 skrev 2008-01-07 11:30:49 följande:
    Jag får nog hålla med, lite osmakligt även om det ska upplevas som skätmsamt, skulle jag tro.Sist jag var på bröllop tog släkten till bruden upp brudens alla ex, det var inte det trevligaste heller, då alla skrattade sina mest pinsamma flin!
  • Ramona Fransson

Hu, så fjantigt! Ibland slutar man inte att förvånas!

• limefrukt

Senaste bröllopet jag var på så höll brudens far tal. Och det talet gick ut på två saker; hur lätt det är att ta ut skiljsmässa om de skulle ångra sig, och om de nog måste träna hårt i sängen nu, om det skulle bli några barn.
    Tyckte det var det värsta bröllopstal jag nånsin hört. Men många andra tyckte det var sååå fint och "humoristiskt". Vet inte om det är jag som ör humorlös, men jag ser inget roligt i att på bröllopet prata om att man "kan ju alltid skilja sig som man vill det"....

• mammutten81

jag önskar att man kunde skriva i inbjudan- tal undanbedes..hehe

• Sencha
    Ramona Fransson skrev 2008-01-07 11:29:02 följande:
    Om några månader är det många par som viger sig. En del borgerligt och andra väljer kyrkbröllop. Är det något jag numera tycker att alla borde informera sig om är hur man håller ett tal till brudparet. Förr i tiden var det mer vanligt, än ovanligt, att man ltalade om att man ville snart ville höra trippandet av små fötter.Till min häpnad (var på bröllop för två års sedan) hörde jag att det fortfarande är bland de vanligaste talen! Det är, tycker jag, oacceptabelt! Det finns hur mycket som helst som kan användas i tal, men definitivt inte det!Alltså: I bröllopstalet används INTE en önskan om att en graviditet snart ska bli synlig!                                      BASTA! 
    Usch ja. Det är fortfarande vanligt, tyvärr Ett av flera skäl till att jag inte är särskilt förtjust i att gå på bröllop.
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • mamarazzi

Var på ett bröllop i somras där brudgummen är adopterad. Brudens far håller då ett tal och flikar in just det där att de ska öva i sängen så att han får barnbarn!! HALLÅ!!! Inte ens när hans svärson är adopterad tänker han på att alla kanske inte kan eller ens väljer att få barn via sängen!!!

SUCK!!!

• Ramona Fransson
    mammutten81 skrev 2008-01-07 11:35:48 följande:
    Tycker jag är en MYCKET bra idé! Borde finnas som en rad på inbjudningskorten som skall skickas ut, precis som det står om klädsel och om svar anhålles!
  • 5e barnet på g

När vi gifte oss var jag skitnervös för vad som skulle sägas i de eventuella talen. Hade det dragits upp nåt om ex så hade jag gått därifrån. Hade dock tur. Var bara min pappa som höll tal och det var bara allmänt blabla. Men min bror och hans kompis höll det bästa tal jag varit med om.
    Han ställde sig upp och sa " Jag är här i egenskap av brudbroder och jag och NN tänkte hålla ett tal" Varpå hans kompis ställer sig bredvid honom och de tillsammans håller upp en liten skylt med siffrorna 37 på. De höll ett tal bokstavligt. Jag tyckte det var suveränt.

• Mrs Ella
    mammutten81 skrev 2008-01-07 11:35:48 följande:
    Klart du kan göra det. Men de flesta håller fina tal och kommer på roliga spex så middagen blir mycket roligare och mer speciell med än utan tal. Jag skulle inte ha velat vara utan talen på mitt bröllop.
Svar på tråden I bröllopstalet SKALL följande inte sägas!