Intuitivt ätande
Jag undra om det är någon annan som är intresserad av intuitivt ätande och att leva ett liv utan kontroll, viktnoja och liknande? Och om det möjligtvis är någon annan som läst boken "How much does your soul weigh? Diet free solutions to your food, weight and body worries" av Dorrie McCubbrey?
Jag är lite dubbel eftersom jag gått ner 8 kilo med hjälp av viktväktarna i höstas. Vv är ju en viktkontrollmetod....min plan är ju att hitta ett sätt att leva där jag inte någonsin behöver tänka på eller oroa mig för vikten.
Men jag har inte varit så strikt och boken har hjälpt mig att fundera över hur normalviktiga människor faktiskt lever. Jag tycker det har hjälpt att äta det min kropp längtar efter, att jag känt mindre hunger. Har inte direkt haft några förbud annat än att jag inte småätigt eller ätit så mycket innan läggdags. Har även gått mycket, men annars inte gjort så mycket. Sen det här med balansen, att välja någon lättare mat till middag om man ätit något tyngre till lunch. Jag har i perioder helt släppt på gränserna oxå för att se vad som händer. Det lustiga är att det inte händer något! Eller att jag fortsätter att gå ner. Nu i julens stillasittande och frossande har jag ju självklart gått upp några kilon. Men jag tänker: det gör väl normalviktiga oxå? Och så balanserar de ut det rätt snabbt igen när de börjar leva som vanligt?
Är det någon som har någon tanke om detta?