Vill ha tips på enkla maträtter som går bra att frysa in!
Hjärnstopp
Vill ha tips på enkla middags rätter (vardag)
Som går bra att frysa in matlådor av sedan.
Vad göra förutom Spagetti och Köttfärssås?
Hjärnstopp
Vill ha tips på enkla middags rätter (vardag)
Som går bra att frysa in matlådor av sedan.
Vad göra förutom Spagetti och Köttfärssås?
Soppor
Köttgrytor - JA! det går att frysa in potatis o ris
Gratänger
Pajer
Lasagne
Pannkakor/tjockpannkaka
Köttbullar & pannbiff kan man göra i megaomgångar för infrysning.
Njaa...
Jag vill mera ha recept på färdiga rätter..
Menar liksom inte att frysa in enbart köttbullar osv.
Jag vill gära en maträtt och sedan vill jag kunna frysa in det som blir över så min sambo kan ta med det till jobbet.
Pastagratäng.
Koka spaghetti, rör, skruvar eller liknande. Lägg 2/3 i en ugnsäker form. Lägg över hackad skinka och hackad purjo. På med resten av pastan, två paket Kelda ostsås (som du försöker få att rinna ner i gratängen med hjälp av en gaffel), 1 dl mjölk och en påse Västerbotten rivost och gratinera sedan i ugnen på ca 250 grader tills osten smält och fått färg.
Denna går utmärkt att frysa!
Gör en potatisgratäng som är mer matig. Min favorit är att göra en vanlig potatisgratäng men även varva ner skivade morötter, palsternackor och starka korvar, typ chorizo eller kabanoss. Supergott!
helmi, tyvärr vet jag inte exakt men jag brukar nog oftast ta 3-4 hg skinka och lite drygt halva paketet skruvar. Men använder lika ofta vanlig spaghetti och det kan jag inte svara på alls mängdmässigt
Utav purjon gissar jag att jag tar ca 1-1,5 dm
TACOPAJ
Pajdeg:
100 gr smör
1dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
1,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver
Nagga pajbotten ? behöver ej förgräddas
Fyllning:
500 gr nötfärs
1 påse tacomix kryddpulver
1 burk grön chili alt mixade jalapenos
3-4 tomater
1 burk lättcremefraiche
En påse riven ost
Bryn nötfärsen. Tillsätt påsen med tacopulver och rör om. Detta läggs i botten på pajskalet. Ovanpå detta breder du ut burken med grön chili och de skivade tomaterna över (alt tomater och sedan cremefraichen med mixade jalapenos i över.) Strö osten överst.
Grädda i 200 grader i ca 20 minuter. Grönsallad till.
MUMS!!!!! MER!!!!!!!!
Hm, om din man åker iväg så, kan den första matlådan bara vara kyld eller måste alla åtta vara frysta? Jag vet nämligen inte om denna går att frysa eller ej, men enkel att göra är den - och satans stark *skrattar*
Färskpasta med kräftor i het sås 3-4 pers.
Detta behövs:
300g pasta (färsk fettuchine med spenatsmak)
250g kräftstjärtar i dill (dillake)
400g krossade tomater
1 pkt creme fraiche med chili/paprika
1 knippe dill
salt&peppar
Såhär gör du:
Koka pastan. Häll tomaterna med sitt spad i en kastrull och blanda i creme fraichen. Låt detta koka ett par minuter. Häll av spadet från kräftorna - rör sedan ner dessa i såsen. Hacka dillen och rör ner hälften. Salta och peppra. Låt allt koka i ca ½ minut. Blanda ev i 3 tsk maizenamjöl för tjockare sås. Häll såsen över pastan och garnera med resten av dillen. Servera med bröd och sallad.
Kyckling sweet n sour med ris... finns ju färdig sås att hälla över lite uppstekt kyckling
Korvstroganoff med ris...me lööve
Kycklingwok med grönsaker och nudlar...men då vill iaf jag ha lite vitlökscreme fraiche till
Kokta kycklingfileer med currysås och ris....detta är VÄLDIGT underskattat, kycklingen blir så otroligt mör att det smälter i munnen
Köttbullar med potatismos (gillar inte kokt potatis som varit fryst) och gräddsås
Ugnstekt potatis med rotfrukter och lövbiff och kryddsmör ( ett jättegott kryddsmör, som jag nästan jämnt har i frysen är, soltorkde tomater i olja - färsk basilika - vitlök, mixat med mixerstav)
fler vardagsrätter, typ Lasange är ju bra, Pannkakor m.m
Korvstroganoff!!
Man kan ha i olika grönsaker som paprika, körsbärstomater, champinjoner, lök, purjolök mm vad som finns i kylen!
Grädde, creme fraiche eller mjölk, chilisås, sambal oelek, tabasco, köttbuljongspulver, vitlök, och såklart falukorv!
Sist hade jag några choritzokorvar i frysen som jag oxå hade i, supergott!!
Variera med ris, fullkornspasta, bulgur, couscous, eller matvete som jag tycker är allra godast, dessutom nyttigast! Kan verkligen rekommenderas.