• Leos och Vincents mamma

Kan det vara farligt för bebisen att jag har ätit pannkaka som innehöll ägg som var 5 dagar gamla?

Ja, som frågan lyder ovan alltså..
    Har precis ätit pannkaka o precis insett att äggen gick ut för 5 dagar sen. Kan det vara skadligt för mig eller bebisen?

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF 1 april-08 Vecka 28 nu.
  • Svar på tråden Kan det vara farligt för bebisen att jag har ätit pannkaka som innehöll ägg som var 5 dagar gamla?
  • Sara Li

Smakade det illa också? Om det inte gjorde det så var inte äggen för gamla. "Bäst före" är bara ett riktmärke, efter det datumet luktar man på varan och ser om den luktar normalt. Gör den det, är den ätbar. Så nej, din bebis tar inte skada.

Hur gör du t ex om du köper ägg i lösvikt? Då kan du ju inte se datumstämplingen?

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • siabellon

ägg brukar hålla betydligt längre än bästföredatum så du kan nog vara lugn om du inte kände/smakade nån konstig doft!

• FoxxyFatAss

varför äter man ruttna ägg?? smakade det bra?? äggmök? hehe

• fairyfloss

Lagade du pankakorna själv? Du lär väl ha märkt om äggen var gamla menar jag? De brukar ju lukta om de är härskna. Oftast håller mina ägg längre än bäst före datumet eftersom jag har dem i kylskåpet. Brukar alltid testa i en skål vatten (tips jag fick här på FL!) om de är gamla: flyter de ska de slängas direkt, men om de ligger på botten är de okej (eller står med en sida på botten). Så jag tror inte det var nån fara, du borde ha märkt om äggen var riktigt gamla.

• dimmid

Jag kan ge ett tips angående ägg!

Lägg ett ägg i en skål med vatten.
    Vattennivån ska ligga högre än ägget.
    Lägger sig då ägget ned på sidan är den dålig.
    Står den rakt upp, eller nästan, så är den bra.
    Är den någonstans mitt emellan så får du själv avgöra

• ticktick

Det bäst före-datum som anges på ägg gäller förvaring i rumstemperatur! Med andra ord håller äggen flera veckor längre ifall de kylförvaras. Kan vara bra att tänka på, de flesta varor håller längre än bäst före - som just är b ä s t f ö r e - inte g a r a n t e r a t d å l i g t e f t e r.

Nej, det smakade inte speciellt illa. Tror inte att jag kände nåt konstigt.
    Luktade inget när jag gjorde dem i alla fall.
    Men OM det nu skulle vara skadligt, vad kan då hända?
    Är så himla orolig att jag ska mista bebisen

Stolt o lycklig mamma till Leo 050315 o pyttet i magen BF 1 april-08 Vecka 28 nu.
    FoxxyFatAss skrev 2008-01-07 13:10:53 följande:
    varför äter man ruttna ägg?? smakade det bra?? äggmök? hehe
    Vad är det för en fråga? Fattar inte..
  • belgarion

ägg går inte ut för än 1 månad efter utgångdatumet..
    så de e inga problem å köpa ägg som är 3 veckor efter "bäst före"
    för halva priset om man ska äta dom kommande vecka,
    finns information om de överallt å ja känner flera flera som säger/gör detta

• buffybus

nej du behöver inte va orolig... sålänge det inte lukta riktigt gammalt när du gjorde pannkakorna så e dem ju inte gamla...

samma som mjölk..den e frisk sålänge det luktar helt ok..även om datumet gått ut....jag har nog haft ägg som e mer än 5 dar gamla som inte alls varit gamla... ett sätt o se på är o kläcka det i ett glas...då ska äggulan flyta i äggvitan...om den inte går i sönder förståss hehe...

Längtar efter dig bebis
  • AnneSophie
    Leos Mamma 05 skrev 2008-01-07 13:06:55 följande:
    Ja, som frågan lyder ovan alltså..Har precis ätit pannkaka o precis insett att äggen gick ut för 5 dagar sen. Kan det vara skadligt för mig eller bebisen?
    Men gud nej...
    Alltså, du hade känt på lukten om ägget var dåligt. Men ägg brukar vara ok åtminstone en månad efter bäst före-datumet.
    ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Champagne
    dimmid skrev 2008-01-07 13:13:22 följande:
    Jag kan ge ett tips angående ägg!Lägg ett ägg i en skål med vatten.Vattennivån ska ligga högre än ägget.Lägger sig då ägget ned på sidan är den dålig.Står den rakt upp, eller nästan, så är den bra.Är den någonstans mitt emellan så får du själv avgöra
    Men shit vilket bra tips!
    If you want to forget all your other troubles, wear too tight shoes.
  • Lola Jämtland

När ägg är för gamla för att käkas lär det kännas på lukten när man knäcker de.....

//Här borde man skriva något intressant....
  • goldcoast

Nej.

Om ägg är dåliga känner man det när man knäcker dom.

Ingen fara.

• whole lotta love

Din bebis påverkas inte om du skulle bli matförgiftad!! Det är bara din magsäck och tarm som far illa, och de har ju ingen förbindelse med din livmoder. Inget som går ut i blodet alltså.

• en glad

Åh du! Ingen risk att du använder ägg som blivit dåliga! De STINKER! Ägg håller sig långt efter bäst-före-dag!

Hönsen förpackar dem faktiskt i världens bästa förpackning (äggskal). Borde livsmedelsindustrin ta efter!

• Nathalie009

kan inte tänka mig att d skulle kunna vara farligt alls, herregud, då hade nog många barn funnits :P

Tack för era svar

Svar på tråden Kan det vara farligt för bebisen att jag har ätit pannkaka som innehöll ägg som var 5 dagar gamla?