• kattmatte75

Bonusbarn på dagis/fritids när du är f-ledig?!!

Jag har en bonusdotter som ska gå på fritids efter skolan, men det var inte helt självklart från skolans sida att hon skulle få det eftersom jag är föräldraledig. Jag ringde då till skolverket och ställde frågan och fick svaret ?men du är ju inte vårdnadshavare? i en mycket självklar ton. Inga tveksamheter alls, hon har rätt till fritids och hade det gällt dagis hade hon haft rätt till full tid där med. Hon på skolverket sa att de i skolan borde kunna reglerna och om de inte kan det så är det bara att hänvisa till skolchefen.

Tänkte bara dela med mig av detta eftersom jag läst flera trådar där andra funderat på samma sak, och vad jag förstår så gör vissa kommuner sina egna regler.

• Svar på tråden Bonusbarn på dagis/fritids när du är f-ledig?!!
  • Lyckogrisen

Ja vissa kommuner försöker men som du fått reda på av skolverket så har du inget föräldraansvar.
    Vet att det tom. finns ett domslut på ett fall där kommunen ifråga fick backa helt.

• BetongMorsa

Hej. Läste ditt inlägg igår och fick en aha-upplevelse. Vi har samma sits och min sambo kontaktade genast kommun. Vi fick till svar att det i vår kommun finns en "egen lag" att bor man under samma tak får inte styvbarn gå på fritids. Så vi har bestämt oss för att anmäla. Tack för upplysningen så inte fler hamnar i samma sits. Kram Angelica

• Lyckogrisen

Vad jag vet så är lagar i lagens mening (alltså juridskt gällande lagar) heltäckande för hela Sverige.

Det är väl därför det heter "Svergies Rikes Lag" ;o)!?

Kommuner som snackar om "egna" lagar snackar bara BS!!!

• BetongMorsa

Jo. De(kommunen) sa till oss att vi skulle överklaga. Men det känns som att om man går genom deras folk så kanske det "slarvas" bort. Änmäler nog direkt till skolverket. Enklast så tror jag.

• Lyckogrisen

Det tror jag är ett smart drag!

• annazara

Tack för ett bra inlägg, måste luska i det här! Är ju även med och betalar på sambons dotters dagisplats...

• MammaHela
    annazara skrev 2008-01-15 09:16:57 följande:
    Tack för ett bra inlägg, måste luska i det här! Är ju även med och betalar på sambons dotters dagisplats...
    Ja fast så säger lagen, att dagisavgiften grundas på hushållets inkomster. Så det är helt rätt.
  • Lyckogrisen

Om man är gifta eller har barn tillsammans räknas man som medförsörjande.

På blanketten i vår kommun där man ska fylla i inkomsten står det:

Pappan ELLER med mamman sammanboende

Mamman ELLER med pappan sammanboende

Vi är inte gifta och har inga gemensamma barn (än).

Så mamman och pappan fyller i var sin del.

Min och mammans sambons inkomst fylls inte i.

• annazara

Så då skulle jag inte vara med och betala innan lilla dottern kom då?

Vart på skolverket står dessa regler???

• Lyckogrisen

Vet inte om det står på skolverket.

Kan tyvärr inte komma ihåg om jag läste detta i socialtjänst lagen eller var det var någonstans, ska försöka hitta var det stod.

Vet i alla fall att endast min sambo och hans ex fyller i uppgifterna om sig själva. Så har vi tolkat det eftersom de har formulerat sig som de har på blanketten.

Egentligen spelar det nog inte någon roll eftersom sambon och hans ex redan betalar maxavgift.

Svar på tråden Bonusbarn på dagis/fritids när du är f-ledig?!!