Flyga med babyskydd - hur göra?
Hej hopp!
Ska ut och flyga med vår 2-månaders spädis och undrar nu hur ni brukar göra med babyskyddet (dvs bilbarnstolen) - skall den checkas in eller får den plats inne i kabinen?
Solsken från Stockholm :)
Hej hopp!
Ska ut och flyga med vår 2-månaders spädis och undrar nu hur ni brukar göra med babyskyddet (dvs bilbarnstolen) - skall den checkas in eller får den plats inne i kabinen?
Solsken från Stockholm :)
Oops, om jag hade varit smart hade jag ju först sökt på SAS hemsida. Där står det nämligen följande:
Vad vi menar med "spädbarn"
Ett spädbarn är en passagerare som ännu inte har fyllt två år. Om du vill kan du boka ett eget säte för ditt spädbarn och betalar då samma pris som för ett barn. För mer information ber vi dig kontakta din resesäljare.
Bilstol för baby
Om du bokar en barn-biljett till ditt spädbarn kan du ta med en bilstol för baby, godkänd av SAS, och installera den i sätet bredvid. Ingen del av bilstolen får sticka ut utanför sätet. Bilstolen kan vara antingen av framåtriktad eller bakåtriktad typ. Maxstorlek: höjd 45 cm / djup 65 cm (mätt horisontellt från framkant av bilstolen till ryggstödets slut).
Så kan det gå när man är lite för snabb att posta sina frågor här på Familjeliv... :)
Vi flög Luleå-Arland-Kalmar och tillbaka med lillan förra veckan. VI var tvungna att skicka babyskyddet md bagaget. Vi hade inte bokat en plats åt henne utan hon satt i våra knän och det gick jättebra!
Vart flyger ni? SAS kräver nog att den checkas in (antar att du inte betalt för eget säte för barnet). I USA kan man få stuva den som handbagage om man har tur. (Vissa bolag tillåter antingen vagn eller bilstol som extra carry-on.) Jag fick ta med vagn och bilstol till gaten, men sedan plockades de in i lastutrymmet och kom på bandet som allt annat.
Hej igen,
Nu är vi hemma igen så med facit i hand kan jag meddela att vi faktiskt INTE behövde checka in vårt babyskydd hos SAS för denna inrikesresa.
Eftersom vi har en mindre modell storleksmässigt gick det jättebra att förvara den i skåpen ovanför passagerarsätena i kabinen. Toppenbra tyckte vi!
Må så gott!
Kanonbra!
Annars kan man packa ner den i en resväska och utnyttja utrymmet runtom för att packa med andra saker. (De "nya" mjuka resväskorna med blixtlås som döljer en bälg som gör väskan högre rymmer faktiskt ett babyskydd.)