Inlägg från: Nalle Puh73 |Visa alla inlägg
  • Nalle Puh73

18-mån sprutan, ja eller nej ???

Vi har inte gett 18 månaders sprutan än i allafall. William är 2 år och 8 månader och vi har inte bestämt om eller när han ska få den ifall vi tar den alls. Risken är så minimal att han får nån av dom sjukdomarna och dessutom är vaccinet inte en 100% garanti den heller att barnen inte får sjukdomarna iallafall. Kommer inte ge nästa barn 18 mån sprutan vid 18 månader utan kommer vänta med den då med.

♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05
  • Nalle Puh73
    Swettie22 skrev 2008-01-08 20:02:27 följande:
    Risken om det nu överhuvudtaget finns någon att barn skulle utveckla autism av en vaccination är näst intill obefintlig. Risken är betydligt mycket större att barnet drabbas av tex cancer eller röda hund eller hjärnhinneinflamation. Men jag antar att ni som inte vaccinerar inte heller är ute i solen äter mat med cancer framkallande ämnen eller E-tillsatser i, vilket i så fall skulle betyda inte ni inte äter något som finns i färdiga förpacningar utan bara äter frukt och grönsaker eftersom det finns ju trots allt risker med allt vi äter ,luften vi andas gör oss till och med sjuka... Man kan ju inte skydda sig mot allt här i livet och jag har hellre ett barn med autism än ett barn som dött i hjärnhinneinflamation....
    Nej vi sitter inne i syrgastält. Hallå, är du seriös? Vi dömer inte ni som vaccinerar så vem ger dig rätt att döma oss som väntar eller ej vacciner alls?
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Litet pyre i magen BF 11/06-08♥
  • Nalle Puh73
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:10:29 följande:
    Ni som anser att denna sprutan är så farlig, tycker ni man ska låta bli andra vaccinationer också? I så fall vilka och varför?
    Kan bara svara för mig själv och mitt svar blir nej och du syftar på dom 3 första man ger. Stelkramp b.la annat är nåt du kan få om du får en sticka i fingret och så vitt jag vet så finns det väl inga larm och allvarliga biverkningar där. Jag kan ha fel men nån info om risker vid dom vaccinationerna mer än feber och ont har då inte jag fått.
    ♥William, kärleken i mitt liv♥. William 07/05-05 ♥ Litet pyre i magen BF 11/06-08♥
  • Nalle Puh73
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:32:41 följande:
    Anledningen till att jag frågade är att det finns de som förespråkar att man inte ska vaccinera alls. Min personliga åsikt kvarstår att detta är barnmisshndel.
    Menar du att vi utövar barnmisshandel på våra barn när vi inte gett 18 mån. sprutan?
  • Nalle Puh73
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:41:47 följande:
    Att inte vaccinera sina barn och därmed medvetet utsätta dem för risker är att anse som en typ av barnmisshandel, ja. Inte att jämföra med den vanliga fysiska misshandeln, men ändock en form av misshandel. Skulle aldrig ta de riskerna åt ett barn som inte själv kan välja om de vill att de riskerna ska tas. Risken att inte vara vaccinerad är mångfacetterad. Allt från biverkningar av barnsjukdomar som relaterade sjukdomar som exempelvis bältros. Allt detta utan att barnet har något val om det vill utsättas för det eller inte. Jag vill det bästa för mina barn och har alltså dessutom valt att vaccinera mot hepatit B fast man får betala det själv.
    Men är det inte barnmisshandel när man vaccinerar då? För då utsätter man ju sina barn för en risk om än liten, medvetet också. Kan inte se hur den ena risken ska vara mer barnmisshandel än den andra isåfall. Skillnaden mellan oss är att jag inte dömer er och kallar er för barnmisshandlare vilket du gör med oss. Du skriver att du aldrig skulle ta riskerna åt ett barn som inte kan välja själv om den vill ta risken, men är det inte det du gör när du vaccinerar utan att barnet fått välja det själv.
  • Nalle Puh73
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:55:17 följande:
    Man ser det man vill se.Det är inte barnmisshandel i statens ögon och knappast anmälningsbart. Fråga en person med svår bältros, som man kan få om man utsätts för vattenkoppor och inte är immun själv, hur han eller hon upplever det. Det vaccineras man inte för, det vet jag, men jag använde det som ett exempel. Vad är det som får er att tro att jag bara lyssnar blint åt ett håll och att jag inte läst på? Bara för att jag inte orkar skriva en utläggning i form av en halv uppsats? Jag har två barn, självklart har jag tagit reda på vad som är att anse som "basic facts" (förvirra er inte med att slarvöversätta detta till baskunskaper) Riskerna av vaccin är långt färre och ovanligare än om man låter bli. Jag hoppar mellan olika forum och nu tänkte jag hoppa ur för kvällen. Kan jag - som småbarnsmamma - få lägga mig såhär dags utan att få höra att jag smiter undan?
    Visst får du lägga dig men jag måste bara fråga hur det kommer sig att du ser oss som barnmisshandlare men inte dig själv när du skriver om att man är barnmisshandlare i dina ögon om man utsätta barn för risker dom inte valt själv när du står och väljer åt dina barn och utsätter dom för riskerna som finns med biverkningar av vaccin.
    Visst kanske du anser risken är mindre med ditt val, men jag kanske tycker tvärtom och vem ger dig rätt att välja vilket som är barnmisshandel eller inte.
    Sov Gott
  • Nalle Puh73
    Lingonflickan skrev 2008-01-09 18:53:23 följande:
    Hoppar in lite snabbt bara. Det som florerar om autism är inget annat än rykten. Det fanns en rapport 99/00 men den har återtagits. Att inte vaccinera sina barn är alltså att utsätta dem för risker i onödan. (Misshandel) Jag skulle aldrig utsätta mitt barn för något sådant. Hjärninflammation tex som är en möjlig följdsjukdom är inte att leka med och skall inte undervärderas. Ni som anser att jag har fel borde få se någon som drabbats av detta först då tycker jag ni ska uttala er, det kan dessutom vara livsfarlgt. Sterilitet är ju inte heller kul, fråga vilket stackars barnlöst ( n syftar jag på de ofrivilligt barnlösa) par som helst.
    Men alla biverkningar av vaccinet då som hjärnhinneinflammation, allvarliga feberkramper som faktiskt kan ställa till en heldel, svåra muskel och ledsmärtor som är långdragna, risker för blödningar m.m är inte det risker som isåfall borde kallas barnmissahndel i lika stor grad som hjärnhinneiflammation som följdsjukdom vi ev sjukdom? Eller är det bara när det ovaccinerade barnet drabbas som det räknas?
    Tycker det är grovt att kallas föräldrar som av en eller andra orsaker väljer att vänta eller att inte alls ge vaccinet för barnmisshandlare. Vem ger dig rätt att döma andra. Du utsätter ditt barn för risk varje gång du åker bil med barnet är det också misshandel eller?
Svar på tråden 18-mån sprutan, ja eller nej ???