Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

18-mån sprutan, ja eller nej ???

Jag sköt upp den för min första dotter. Kommer göra det för min lilltjej också.

• Hannah76

Det var meningen att jag skulle skjuta den i ca ett år, men det blev längre. Lilltjejen kommer få sin när hon är 2 1/2 år ungefär.

• Hannah76
    Snorkis skrev 2008-01-07 18:21:49 följande:
    Det finns INGA forskningsrapporter som visar att vaccinationssprutan kan ge autism!!!Självklart ska man ge!
    Och inte heller några som utesluter det tveklöst.
    Vacinationsprogrammet är valfritt och man får ändra hur man vill i det. Att man skjuter på en vaccination är knappast en katasrof.. Katastrof är at föräldrar inte har en aning om vad som ges till barnen, de tackar ja utan att läsa på om något.
  • Hannah76
    Indijamen skrev 2008-01-07 18:35:26 följande:
    Absolut skulle jag ge sprutan. Det finns som sagt inga belägg för att man skulle kunna få autism av dem, däremot kan "gamla" (i vår värld i alla fall) farliga sjukdomar spridas och få fäste om folk slutar vaccinera sina barn.
    Som sagt, det finns inte heller en enda studie som kan avfärda det helt. Och då jag sett det själv hända, så avvaktar jag absolut med sprutan.

Enda anledningen till att jag vaccinerar mot barnsjukdommar öht är av solidaritet.
  • Hannah76

Nu är ju inte barnsjukdommar farliga om man får dem som barn. I Sverige skulle knappast någon dö av dem. Av vissa kan man möjligen få följdsjukdomar som tex hjärhineinflammation av mässlignen och få effekter av det (men den risken är liten).
    Jag är inte ett dugg rädd för barnsjukdomar. Jag skulle fördra om man tex vaccinerade mot rödahund vid 12 år och då endast flickor osv.

Fast jag tycker att man ska vacinera, och det pga de som inte skulle klara en barnsjukdom, tex de som redan lider av en annan sjukdom (tex cancer).

Vaccinet mot polio och gänget tycker jag är självklara, det är just bara dessa barnsjukdomsvaccinationer jag personligen är tveksam till. Och då jag på nära håll har sett vad följderna kan bli av mpr-vaccinet (det fallet utreds fortfarande, så jag vet att det inte är avskrivet att det vaccinet kan orsaka autism) så väljer jag att inte ta det under just den tidpunkten i mina barns liv.

• Hannah76
    Tygtiiger skrev 2008-01-07 20:36:53 följande:
    Bellaahh: mässlingsvaccin orsakar INTE autism, det är fastslaget och klart. Och vad gäller utländska barn så undersöker man alla barn som adopteras, och de vaccineras upp, men en del av flyktingbarnen missar man att undersöka/erbjuda vaccinering till, och de barn som kommer hit med utbytesstudenter, forskare etc undersöks inte alls. Dessutom finns det ju en hel del familjer som väljer att inte vaccinera och kallt räknar med att andra håller uppe skyddet åt dem. Blir ni tillräckligt många så blir ni grogrund för epidemier. Den stora risken med mässling är ju inte att dö av det utan att barnet ska få encephalit, dvs hjärninflammation, och skador av det (tex dövhet, utvecklingsstörning eller autism). Risken för att få encephalit av mässling är ca 100 ggr högre än risken för att få encephalit av vaccinet. Om man väljer att inte vaccinera måste man ta reda på vilka symptom som mässling, kikhosta och påssjuka ger så att man inte drönar iväg och sätter sig på en barnakut och smittar ner de små eller infektionskänsliga barnen när ungen blir sjuk - om man misstänker mässling ska man gå via isoleringsrummen på infektionsklinik eftersom det är en av de mest smittsamma sjukdomar som finns. Och man måste naturligtvis veta hur man behandlar och hur länge barnen kan förväntas vara sjuka. Själv är jag själaglad att sonen är vaccinerad, och att jag blev det trots att jag är född på 70-talet (mamma höll på att dö av mässling så hon tjatade sig till en spruta till mig). Jag tror att vi ska ordna TBC-vaccination till sonen också, det är ett dåligt skydd, men mycket bättre än inget alls - man minskar risken för tbc-meningit och miliartbc dramatiskt. Och Sverige ligger nära Ryssland.
    Måste bara rätta en sak du skriver. De som väljer att inte vaccinera, räknar inte med att andra håller uppe skyddet. Det är ett aktivt val man gör.
  • Hannah76
    Bettyblomma skrev 2008-01-08 14:29:31 följande:
    Är det någon som vet varför man ska skjuta på vaccinationen? Vad är det som händer innan två år som gör att man kan bli autistisk då? Vad i vaccinet gör att man blir autistisk? Låter så märkligt att man just kan bli autistisk av vaccinet..Hoppas någon kan svara!
    Det centrala nervsystemet kan påverkas, och det är i just åldern 18-månader - 2 år.

En sak som är märklig är att det är frivilligt att vaccinera sina barn - man lägger ansvaret på föräldrarna. Om det var så ofarligt och endast positivt så borde ju staten kunna gå in och garantera det. Tex i England fick man dra tillbaka två märken av mpr-vaccin då när 1 på 1000 vaccinerade fick hjärnhinneinflammation. Så jag tycker inte att det är fel att ifrågasätt kritiskt och läsa på. Kollar man bakåt i historien (behöver inte kolla så många år) finns flera saker som sagts vara ofarliga men som har orsakat många besvär.
    Man är bra godtrogen om man enbart tror att allt är bra och riskfritt.
  • Hannah76

Ja hjärhinneinflamation kan man få på fler sätt än genom mässlingen, bla av vaccinationen (om än ovanligt det också).
    Att jämföra med cancer tycker jag är märkligt. De flesta använder väl solskydd på sina barn just för att hindra deras hud från att bli bränd (och på så sätt riskera cancer)?
    Flera av barnsjukdomarna ger ju ett visst skydd mot olika cancerformer, om man genom går dem.
    Det finns för och nackdelar med allt.
    Det gå heller inte att jämför att ha mässlingen här i Sverige och att ha den i ett u-land.

• Hannah76
    Sasson skrev 2008-01-08 20:22:57 följande:
    Nalle Puh73 skrev 2008-01-08 15:50:58 följande:
    Ja risken är liten för att det är så många andra som vaccinerar. Men risken ökar hela tiden för att det är fler som väljer att inte göra det. Mässlingen sprids i USA just nu och folk dör av den.
    Ja och i USA så är det vedertaget att vaccinet kan orsaka autism. Staten har gått in som garant gentemot försäkringsbolagen.
  • Hannah76
    Lingonflickan skrev 2008-01-08 21:10:29 följande:
    Ni som anser att denna sprutan är så farlig, tycker ni man ska låta bli andra vaccinationer också? I så fall vilka och varför?
    Egentligen är jag restriktiv till att vaccinera mot alla barnsjukdomar, men det är enbart mpr:en som jag övervägde att slopa helt (men som jag enbart sköt upp istället).

Vacinationerna mot tex polia, stelkramp och difteri tycker jag är bra.
Svar på tråden 18-mån sprutan, ja eller nej ???