18-mån sprutan, ja eller nej ???
Jag sköt upp den för min första dotter. Kommer göra det för min lilltjej också.
Jag sköt upp den för min första dotter. Kommer göra det för min lilltjej också.
Det var meningen att jag skulle skjuta den i ca ett år, men det blev längre. Lilltjejen kommer få sin när hon är 2 1/2 år ungefär.
Nu är ju inte barnsjukdommar farliga om man får dem som barn. I Sverige skulle knappast någon dö av dem. Av vissa kan man möjligen få följdsjukdomar som tex hjärhineinflammation av mässlignen och få effekter av det (men den risken är liten).
Jag är inte ett dugg rädd för barnsjukdomar. Jag skulle fördra om man tex vaccinerade mot rödahund vid 12 år och då endast flickor osv.
Fast jag tycker att man ska vacinera, och det pga de som inte skulle klara en barnsjukdom, tex de som redan lider av en annan sjukdom (tex cancer).
Vaccinet mot polio och gänget tycker jag är självklara, det är just bara dessa barnsjukdomsvaccinationer jag personligen är tveksam till. Och då jag på nära håll har sett vad följderna kan bli av mpr-vaccinet (det fallet utreds fortfarande, så jag vet att det inte är avskrivet att det vaccinet kan orsaka autism) så väljer jag att inte ta det under just den tidpunkten i mina barns liv.
Ja hjärhinneinflamation kan man få på fler sätt än genom mässlingen, bla av vaccinationen (om än ovanligt det också).
Att jämföra med cancer tycker jag är märkligt. De flesta använder väl solskydd på sina barn just för att hindra deras hud från att bli bränd (och på så sätt riskera cancer)?
Flera av barnsjukdomarna ger ju ett visst skydd mot olika cancerformer, om man genom går dem.
Det finns för och nackdelar med allt.
Det gå heller inte att jämför att ha mässlingen här i Sverige och att ha den i ett u-land.