• cid

idrottslektion för högstadieelever

Har fått som "ansvar" att hålla i idrottslektionerna på mitt nya jobb. Började idag. Det är en högstadieskola med "extra resurser", det är ca 4-5 ungdomar + 3-4 vuxna.
    Jag har ALDRIG varit intresserad av idrott och har inga idéer. Det behöver inte vara "riktig" idrott, utan mycket inriktad på lek och spel. Ska även vara uppvärmning. Vi har en idrottshall vi håller till i där jag antar att det finns en hel del material att tillgå.

HJÄLP! Massor av tips och idéer behövs! Ska hålla i 1 lektion per vecka fram till sommarlovet...

• Svar på tråden idrottslektion för högstadieelever
  • stiletto

gå till en bokhandel där de säljer kurslitteratur, det finns stora häften med massor av lekar och bollsporter. De är guld värda!

• W W

tipsar om lektion.nu, där kan finnas en del tips kanske, tills du fått tag på bra böcker, för böckerna är ovärdeliga..

• Mellanmjölkens land

Jag tränar i en åldersblandad grupp och här är några exempel på vad de yngre i gruppen (12-14 år) gillar att göra:

- Bulldog, en variant på under-hökens-vingar där alla ska krypa. Skapar brännsår på knäna men av nån anledning så är allihop förälskade i den.

-???, Två knappt halvfulla plastflaskor sår på varsin pall, för att göra "mål" ska en mjuk boll kastas på motståndarens flaska så den ramlar i golvet. Man får inte springa med bollen utan måste passa.

- Redskapsgymnastik, typ kullerbyttor, hjulningar, handstående etc på långmatta och ljushopp, volter etc med trapets till tjockmatta.

Kolla hur grupperna är och försök blanda så att det inte bara blir bollsporter. Mitt minne av högstadiets gympalektioner var att de var fruktansvärt tråkiga just eftersom mitt bollsinne är negativt och det var det enda vi fick göra.

Om du verkligen har svårt för idrott så kanske du han höra dig för bland föreningarna i stan där du bor och se om de har lust att komma och hålla en träning så att eleverna får prova på deras sport.

• cid

att ta dit andra föreningar och prova deras sport lät ju skoj! det ska jag verkligen ta mig en funderare på!

• cid

fanns HUR mycket som helst på lektion.nu
    Men mycket av dem var bara med bollar eller "kull", någon som har andra roliga förslag?

• Mellanmjölkens land

Kom på en grej som jag älskade på mellanstadiet och verkligen saknade på högstadiet: Hinderbrännboll. Man fixar iordning en hinderbana (klättra över plintar, springa zick-zack mellan bänkar, vad som helst), efter varje hinder finns en matta där man är säker men det kan vara betydligt fler baser än i traditionell brännboll. Innelaget ska kasta en medicinboll/mjuk boll och övriga regler är som brännboll. Lite boll inblandat men tillräckligt lite för att tilltala även icke-bollfantaster.

Svar på tråden idrottslektion för högstadieelever