• anna apelsin

Vad heter 'kryptera' på engelska?

• Svar på tråden Vad heter 'kryptera' på engelska?
  • Micke

anna apelsin skrev 2008-01-09 11:34:42 följande:

Precis. Vet du hur man gör?
    Du har ju inte berättat speciellt mkt om vad du har för router, operativsystem etc, så inte helt lätt att svara på.
  • anna apelsin
    Micke skrev 2008-01-09 11:37:39 följande:
    anna apelsin skrev 2008-01-09 11:34:42 följande: Du har ju inte berättat speciellt mkt om vad du har för router, operativsystem etc, så inte helt lätt att svara på.
    Förlåt, jag är inte så duktig på sånt här...

TP-Link heter routern...
    Har en stationär och en bärbar dator.. XP och Vista.
  • Micke

TP-link har jag aldrig använt men borde inte skilja sig så mkt ifrån vilken router som helst.

Har du ingen userguide där de står hur man går tillväga?

Och vad är det som inte fungerar?

• anna apelsin
    Micke skrev 2008-01-09 11:50:30 följande:
    TP-link har jag aldrig använt men borde inte skilja sig så mkt ifrån vilken router som helst. Har du ingen userguide där de står hur man går tillväga? Och vad är det som inte fungerar?
    Jag förstår det inte, dels för att det är på engelska (med en del svåra ord och massa komplicerade tecken och förkortningar och allt vad det är), och dels för att det inte finns nåt speciellt kapitel för just kryptering.
  • McGyverForTehWin
    Micke skrev 2008-01-09 11:32:45 följande:
    Är väl vettigt att kryptera ett trådlöst nätverk. Behöver ju inte skylta med allt man gör inför ev nyfikna grannar.
    Äh, folk har en sådan övertro på sin egen betydelse och andras nyfikenhet. Ok, visst, stäng av SSID broadcast men kryptering är sådan overkill.
  • anna apelsin
    McGyverForTehWin skrev 2008-01-09 11:54:08 följande:
    Äh, folk har en sådan övertro på sin egen betydelse och andras nyfikenhet. Ok, visst, stäng av SSID broadcast men kryptering är sådan overkill.
    Vad innebär det då?
  • McGyverForTehWin

Att man inte skyltar med nätverket - lätt som en plätt och så slipper men en massa hexnycklar och fjams.

• anna apelsin
    McGyverForTehWin skrev 2008-01-09 12:00:06 följande:
    Att man inte skyltar med nätverket - lätt som en plätt och så slipper men en massa hexnycklar och fjams.
    Men om nån letar efter nätverk, kan det inte hittas då, och användas ändå?
  • Micke
    McGyverForTehWin skrev 2008-01-09 11:54:08 följande:
    *suckar* ok vi säger väl det.

Men varför ska man INTE kryptera sitt nätverk då? Vad är nackdelen? Ungefär lika mkt jobb som att slå av SSID, och kryptering ger ett faktiskt skydd vilket att stänga av ssid broadcast inte ger.

En artikel till dig:
    "The six dumbest ways to secure a wireless LAN"
    blogs.zdnet.com/Ou/
  • McGyverForTehWin
    Micke skrev 2008-01-09 12:07:17 följande:
    *suckar* ok vi säger väl det. Men varför ska man INTE kryptera sitt nätverk då? Vad är nackdelen? Ungefär lika mkt jobb som att slå av SSID, och kryptering ger ett faktiskt skydd vilket att stänga av ssid broadcast inte ger. En artikel till dig: "The six dumbest ways to secure a wireless LAN"blogs.zdnet.com/Ou/
    Visst, det ger skydd, absolut. Och att stänga av broadcast skyddar inte, det påstår jag inte heller.
    Men att stänga av den är betydligt mindre jobb för den som är ny på nätverk, att sätta en WPA med en 64-bitars nyckel och knacka in den i klienterna är, som TS viasr, krångligt.

Nackdelen att kryptera sitt nätver? Noll vad jag kan se. Jag har inte påstått annat, jag säger bara att det inte behövs.
  • Micke
    McGyverForTehWin skrev 2008-01-09 12:51:45 följande:
    Visst, det ger skydd, absolut. Och att stänga av broadcast skyddar inte, det påstår jag inte heller.Men att stänga av den är betydligt mindre jobb för den som är ny på nätverk, att sätta en WPA med en 64-bitars nyckel och knacka in den i klienterna är, som TS viasr, krångligt.Nackdelen att kryptera sitt nätver? Noll vad jag kan se. Jag har inte påstått annat, jag säger bara att det inte behövs.
    Varför ens bry sig om att stänga av SSID när det inte ger ngt skydd?

Då är det bättre att du föreslår folk att byta lösenord på routern. Det höjer iaf säkerheten.
  • anna apelsin

Finns det nån annan stans jag kanske kan hitta svar (som jag förstår)?

• Jahadu
    Micke skrev 2008-01-09 12:07:17 följande:
    *suckar* ok vi säger väl det. Men varför ska man INTE kryptera sitt nätverk då? Vad är nackdelen? Ungefär lika mkt jobb som att slå av SSID, och kryptering ger ett faktiskt skydd vilket att stänga av ssid broadcast inte ger. En artikel till dig: "The six dumbest ways to secure a wireless LAN"blogs.zdnet.com/Ou/
    Tack för länken, informativ.
Svar på tråden Vad heter 'kryptera' på engelska?