Brukar 2,5 åringar kunna räkna till tio??
Nyfiken på om det är vanligt för en 2,5 åring att kunna räkna till tio, och en bit på alfabetet???
Nyfiken på om det är vanligt för en 2,5 åring att kunna räkna till tio, och en bit på alfabetet???
Min dotter är 2½ och kan räkna till 13 så det är väl normalt? Sen kan hon nästan alla färgerna också men hon är inget geni barn för det.
Jag vet inte om det är vanligt men det är helt normalt i alla fall. En 2,5-åring lär sig väldigt sällan att räkna utan de lär sig en ramsa.. som vilken ramsa eller sång som helst, de kopplar inte till antal.
Ja det är nog ganska normalt, min dotter kunde med räkna till 10 när hon var 2,5. Och vid 3,5 kunde hon alla bokstäver (men kan inte läsa). Det är nog lika normalt som det är att inte kunna det vid samma ålder
Att hämta vinbär och räkna upp betyder inte att man kan koppla siffran till antal. Om du lägger fem vinbär på ett bord och ber barnet räkna så pekar det på vart och ett och säger "ett, två, tre, fyra, fem", det låter alltså som att barnet räknar. Frågar du dock sen "så, hur många vinbär var där", svarar de allra flesta barn i den åldern med att räkna om, de säger alltså "ett, två, tre, fyra, fem", alternativt så förstår de inte frågan. De har inte kopplat att den sista siffran man säger, i det här falet "fem" också är så många som vinbären är. De har lärt sig att peka på sakerna och i tur och ordning säga siffrorna, inget konstigt. När det gäller barnet som hämtar vinbär så kan det ju ta ett vinbär och tänka att det är till mamma, ta ett till och tänka att det är till kusinen, och så vidare.
Visst finns det tidiga barn men de allra flesta 2,5-åringar kan inte räkna. Ett annat sätt att testa om barnet knäckt "räknekoden" är att be det räkna baklänges.
Japp tror det är ganska normalt, min kille kunde också det, men jag var också grymt imponerad.
ja det är normalt. Men många gånger så "räknar" de inte utan de har lärt sig ordningsföljden på siffrorna..
Mina 3 töser har gjort det från strax innan 2 års ålder,så det får jag anse normalt.
Även färgerna,siffrorna,bokstäver,och vissa ord att läsa går också.