Inlägg från: Tygtiiger |Visa alla inlägg
  • Tygtiiger

att ej vaccinera

Ok, en del klargörande (rena fakta, sedan får ni välja själva om ni vill vaccinera eller inte):

Stelkramp: en bakterie (och den är ANaerob shoegirl, det är därför som sticksår är en bra grogrund för bakterien) som finns i jorden överallt omkring oss. Smittar vid sår, klassiska sättet är att trampa på en spik el dyl, samt djurbett. Om man är ovaccinerad påbörjas vaccinering och antikroppsskydd vid ett skadetillfälle. Vid generaliserad tetanus påverkas samtliga muskler i kroppen så att de krampar vid minsta stimulans (det kan räcka att tända ljuset i rummet) varpå patienten går upp i brygga av kramperna, som är smärtsamma och varar i flera minuter (ja, man är vid fullt medvetande hela tiden). Oftast är käkläsa (trismus) första symptomet. Behandlingen består i att man skär rent såret med rejäla marginaler, söver patienten och lägger honom/henne i respirator under det mest akuta skedet, sedan ger man muskelavslappnande (stesolid, typ) under ca 6 v och naturligtvis penicillin. Men penicillinet påverkar bara bakterien, symptomen orsakas av ett gift som bakterien utsöndrar och det kan man inte få bort, bara lindra tills det brutits ner av tiden. Kan även drabba spädbarn som är så små som någon vecka gamla, då är oftast navelstumpen källan till infektionen.

Difteri är en aerob bakterie som främst finns hos andra människor, smittar från infekterade sår eller genom droppsmitta (som förkylning). I ovaccinerade befolkningar drabbas främst barn, i I-länder drabbas undervaccinerade vuxna (de som inte fått boosterdoser). Huddifteri drabbar främst nedgångna vuxna med dålig hygien (a-lagare, typ), den klassiska difterin som sätter sig i luftvägarna börjar med ont i halsen, så småningom svullnar slemhinnorna och beläggs med ett läderartat pseudomembran som kan täcka luftvägarna från struphuvudet till gommen. Även luftrören kan infekteras. Behandlingen är intubering vid svåra fall, antitoxin och penicillin, och strikt vila i minst 2 veckor för att minska risken för skador på hjärtat (av difteritoxinet). Difteri är sällsynt i I-länder men finns endemiskt i u-länderna och i vissa delar av gamla sovjetunionen (där vaccinationsprogrammet inte varit fullständigt efter frigörelsen).

Polio, barnförlamning, orsakas av ett virus. Människan är det enda kända värddjuret för polio, så det är en sjukdom som vi skulle kunna vaccinera bort! Fullständigt! Man är smittsam från 2 v innan sjukdomen bryter ut till flera veckor efter det kliniska tillfrisknandet. Det finns flera olika serotyper (varianter) av poliovirus, om man får polio får man bara skydd mot just den serotypen man blev infekterad av. Vaccinet innehåller flera olika sorter. De flesta som får polio får en influensaliknande sjukdom med stelhet i rygg och nacke, men några får förlamning. Den är oftast i form av svår muskelsmärta och huvudvärk som övergår i slapp förlamning, oftast av en arm och ett ben, men kan också drabba svalgmuskulaturen eller yttra sig som poliohjärninflammation. Det finns ingen botande behandling överhuvudtaget utan man får ge symptomlindring (respirator om andningsmusklerna blir påverkade vilket de relativt ofta blir) och vänta på att sjukdomen självläker, vilket den gör till viss grad. Många får kvarvarande förlamning, av dem som får påverkan på svalgmuskulaturen dör så många som 60%.

MPR (MMR på engelska) tänker jag inte gå igenom nu eftersom sonen kallar. Faktan ovan är tagen ur Nelson Textbook of Pediatrics, standardverket inom barnmedicin. Skaffa er fakta genom att gå till närmaste sjukhusbibliotek och läs på om sjukdomarna i böcker om infektionssjukdomar eller barnmedicin, surfa inte på nätet! Om man är för lat för att gå till biblioteket så läs på kvalitetskontrollerade sidor, tex WHO eller smittskyddsinstitutet. Alternativt så söker man efter artiklar på PubMed, en öppen databas med artiklar ur medicinska tidskrifter.

• Tygtiiger
    enny signatur skrev 2008-01-12 18:49:08 följande:
    att jag alltid får för mig att svara här... *slår mig på fingrarna*vilket vaccin används om man enbart vill ha stelkrampsvaccin?samma sak med difteri, vad används då för vaccin?
    Wickz: det finns inget vaccin för närvarande som ges enbart mot stelkramp eller enbart mot difteri. Däremot finns DiTeBooster som är vaccin mot både difteri och stelkramp (tetanus). Det är dock enbart en påfyllnadsdos, avsedd för barn som är över 5 år, så jag vet inte vad man ger till småbarn. Det bästa är att ringa till en vaccinationsmottagning (brukar finnas på infektionskliniken) och prata med dem.
  • Tygtiiger

Jag undrar en sak. Helt ärligt, det är inte menat som någon kritik, men jag skulle gärna vilja få en förklaring.

I många trådar som handlar om att man inte vill vaccinera hänvisas friskt till sidor som klokast, eller till böcker och föreningar skrivna/startade av privatpersoner, eller till hälsokostens preparat och förespråkare. Men källor som WHO, smittskyddsinstitutet, socialstyrelsen och medicinsk litteratur eller nya forskningsrapporter tagna ur erkända medicinska tidskrifter avvisas med närmast förakt!

Hur går det ihop? Hur kan man basera ställningstaganden som rör ens barns hälsa på källor som INTE är validerade, som INTE har källhänvisningar, istället för att läsa cochranerapporter och liknande? Jag inte fatta.

• Tygtiiger

Snälla, inte Vera Scheibner... många luras av att det står Dr före hennes namn - men hon upplyser sällan om att hon helt saknar medicinsk utbildning, hon är utbildad inom paleontologi. Hon säger att hon har forskat, men hon har aldrig publicerat en enda artikel i en vetenskaplig tidskrift angående medicin, det har tom gått så långt att hon fått "the bent spoon award" och liknande "priser" för att hon konsekvent felanvänder statistik, fakta och studier i sina publikationer.

Läs tex den här artikeln ur Sceptic magazine (Sceptics är en organisation som påminner om quackwatch, dvs man lyfter fram de konstigheter som alternativmedicinare ägnar sig åt och tar reda på om de baseras på fakta eller tro. Just den här artikeln är tagen ur australiska Sceptic magazine.), den har tom ett särskilt stycke om svenska förhållanden avseende MMR och pertussis vaccin!

www.skeptics.com.au/journal/1997/1_immunise.htm

Hon hävdar också att vaccinationer kan ge blödningar i hjärnan och benskörhet, så att shaken baby syndrome inte beror på att barnen misshandlas utan på att de vaccineras. Vilket utnyttjas av advokater som försöker få barnmisshandlare frikända! Kul dam!

• Tygtiiger

SystraMi: det finns många som har fått allvarliga biverkningar av vaccinationer, de finns listade i FASS. Men risken för att få en allvarlig biverkan av vaccineringen är mycket mindre än risken att få en allvarlig biverkan av sjukdomen, så därför väljer vi att vaccinera vår son. Och på så sätt hjälper man ju till att upprätthålla ett visst skydd (via sk herd immunity) även för de barn som inte kan vaccineras av olika orsaker.

Ruffe: för sista gången, antroposofer är INTE emot vaccinationer. De tycker inte att det är farligt eller dåligt att vaccinera, men de tycker det är positivt med barnsjukdomar! De vaccinerar "svaga" barn, det skulle de knappast göra om de ansåg vaccinet vara farligt. De anser att ffa mässlingen påskyndar barnets andliga utveckling och själens fullständiga nedstigande i kroppen, det har alltså med deras tro att göra och ingenting annat.

• Tygtiiger

Wickz: i DTP-vaccinet ingår även difteri (sällsynt i i-länder) och hemofilus typ B (som ger otäcka hjärnhinneinflammationer och struplocksinflammation) som båda är smittsamma, särskilt HiB borde vara intressant att så många som möjligt är vaccinerade mot om man själv inte kan vaccinera sitt barn. Polio är smittsamt, människan är den enda kända reservoaren, så där är vaccination oerhört intressant för att minska smittspridningen - man kan tillochmed utrota sjukdomen med ett intensivt vaccinationsprogram!

Om min son skulle utveckla en allergi eller sjukdom som gjorde att jag inte kunde vaccinera honom skulle jag nog propagera som fan för att alla andra skulle vaccinera, så han fick ett indirekt skydd av dem!!

• Tygtiiger

Wickz: det här tycker jag att ni ska fråga läkaren som ni ska prata med (både på bvc och vidarkliniken):

-symptom på kikhosta, difteri, polio, stelkramp, mässling, struplocksinflammation, röda hund, påssjuka
    -de vanligaste följdsjukdomarna och vilka symptom man får
    -vilka av ovannämnda sjukdomar som man kan gå till vårdcentralen/barnkliniken med och vilka som man ska gå till infektionsklinik med (om du misstänker att ditt barn har fått mässling, tex, så ska du ABSOLUT inte gå till en barnakutmottagning eftersom du då kan bli personligen skyldig till att immunsupprimerade barn blir smittade och dör - mässling har nästan 100% smittsamhet. För att få sitt mässlingssjuka barn bedömt ska man RINGA till barnkliniken och gå till infektionskliniken så att man blir undersökt i isoleringsrum.)
    -vad ska man göra om man misstänker att barnet blivit sjukt/smittat (vilka sjukdomar kan man ge antibiotika vid, vilka sjukdomar kan man ge immunoglobuliner vid, och vid vilka sjukdomar får man bara ge stödjande behandling och hoppas på det bästa)

• Tygtiiger

wickz: så bra att frågorna var till nytta! Om du vill kan du ju kontakta en barnklinik och be att få en mottagningstid eller en telefontid (men jag skulle nog hellre ta en tid öga-mot-öga) med en vaccinations/infektionsintresserad doktor och ställa frågorna till henne/honom också.

Som sagt, jag är inte ute efter att alla ska vaccinera mot allt. Men jag är personligen väldigt intresserad av att vaccinationstäckningen är så hög som möjligt, så att de barn som inte kan vaccineras (pga sjukdomar, allergier eller otrevliga biverkningar (som sweetfias barn)) ska ha ett så gott skydd som möjligt av sk "herd immunity". Och jag tycker att man ska ta ett VÄLINFORMERAT beslut, inte bara för att det "känns" fel - man måste VETA vad man väljer, och då ska man i mina ögon grunda det beslutet på så vetenskaplig grund som möjligt.

Jag har en artikel som sammanfattar kunskapsläget avseende MMR-vaccinet någonstans, ska se om jag kan mejla en länk till dig, annars kanske jag kan skanna den eller något. Författarna hade gått igenom ett antal cochranestudier och vanliga artiklar och sammanfattat dem bra. Med referenser.

• Tygtiiger

Razorblade Romanze: det skulle aldrig falla mig in att påstå att du ljuger, särskilt inte med tanke på att din dotters neurolog också tror att vaccinet utlöst hennes epilepsi. Och det är en oerhört trist bieffekt!
    Tackochlov är den rasande sällsynt, så sällsynt att det faktiskt bara tas upp i biverkanslistan under ett av de olika MPR-vaccin som finns (så jag misstänker att det är det vaccinet som din dotter fick - det räcker nämligen med ETT enda fall av en misstänkt allvarlig biverkan för att det ska tas upp i FASS under "mindre än en på 10 000.)

Jag har aldrig hävdat eller trott att vaccinering är ofarligt. Allt som har en effekt har också biverkningar (det är därför man ALDRIG ska tro på naturhelare som hävdar att deras behandlingar saknar biverkningar!). Men jag hävdar fortfarande att risken för att få allvarliga bieffekter av sjukdomarna (difteri, tetanus, polio, mässling, Hemofilus Influenzae typ B odh påssjuka) är högre än risken för att få allvarliga bieffekter av vaccinationen. (Röda hund tog jag medvetet inte med, den vaccinerar jag sonen mot för att slippa se barn med rubellaskador från fosterlivet.) DÄRFÖR vaccinerar vi vår son, och därför kan jag inte hålla mig ifrån trådar som denna, där det sprids desinformation om vacciner.

Jag jobbar på en barnklinik och för mig är döda och skadade barn en realitet. Därför blir jag upprörd när jag hör att "man behöver inte vaccinera mot HiB, man blir immun av några förkylningar!" - det är inte sant, och blotta misstanken om en äkta epiglottit får både barnläkare, narkosläkare och öronläkare att kallsvettas. Därför att de barnen kan bokstavligt talat kvävas mitt framför ens ögon och man har inte en SUCK att rädda dem. För att bara ta ett exempel.

• Tygtiiger

Frostfödd: MPR ges vid 18 månaders ålder, så innan dess har barnen inget skydd mot mässling. Dessutom finns det en hel del barn som måste skjuta upp vaccinationen pga tex vissa allergier eller andra sjukdomar (inte minst de mycket små barnen med cancer som inte ska ha levande vacciner!). Samtidigt är en stor del av patienterna på en barnakutmottagning under två år, så om någon släpar dit ett mässlingssjukt barn är risken STOR att många av barnen på akuten blir smittade (smittsamheten är mycket stor, närmare 100%). Därför SKA man ringa innan om man misstänker att ens barn har mässling (eller vattkoppor, för den delen!) så att barnet kan undersökas på isoleringsrum! Dessutom är risken för livshotande komplikationer mycket större för bebisar jämfört med större barn.

Och jag håller då inte med om att vaccinationsmotståndare generellt är mer pålästa. Vissa är det (det märks inte minst i den här tråden), men vissa verkar välja bort vaccinationer just för att det är coolare att gå mot strömmen och för att man av någon absurd anledning finner källkritik helt onödigt och hellre läser på "klokast" än cochrane-rapporter (men det är klart, cochrane kan ju vara lite mer svårlästa...).

Wickz: fick du några bra svar av läkaren du skulle prata med?

• Tygtiiger

Frostfödd: vaccin är inte ofarliga. Men risken att få en allvarlig biverkan av ett vaccin är mycket mindre än risken för att få en allvarlig biverkan av sjukdomen ifråga.
    Och det är inte "svaga" barn som inte kan vaccineras. Barn med äggallergi kan naturligtvis inte få vaccin som kan innehålla spår av hönsäggvita (det gör ju knappast barnet svagt eller vaccinet giftigt - jag är allergisk mot pälsdjur men betraktar mig inte som svag för det, och anser inte att katter är giftiga), och barn som har ett utslaget immunförsvar beroende på cellgiftsbehandling ska inte ha levande (attenuerat) vaccin eftersom det då finns en risk för att de blir kliniskt sjuka (de barnen är alltså beroende av den sk "herd immunity" som skapas av att omgivningen är vaccinerad - om de får sjukdomen i fullstyrka riskerar de att dö) även av det försvagade smittämnet.

Och de flesta som väljer bort MPR har aldrig sett ett mässlingssjukt barn (naturligtvis med undantag för antroposoferna i Järna där det då och då dyker upp), och är inte beredda på hur oerhört sjukt ett barn blir av helt normal, okomplicerad mässling. De mår SKIT! Så nog tror jag att man som förälder kan behöva få sitt barn påtittat när det har mässling, likaväl som man kan behöva få barnet påtittat när det har en vanlig förkylning eller magsjuka (vilket är två ofarliga sjukdomar som är VÄLDIGT vanliga på barnakutmottagningarna!).

Svar på tråden att ej vaccinera