Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

att ej vaccinera

Jag tror jag inte vill vaccinera vår dotter. Hittils har vi avstått, men vi diskuterar väl ganska ständigt. MRP vaccinet är vi helt på det klara med att det inte ska användas, det ser vi ingen andledning till.
    Ska vi till ett land med polio så omvärderar vi kanske vår åsikt gällande just poliovaccinet.

Gällande stelkramp mm. så tycker jag de tär svårare just för att de tär rätt förekommande och farligt. Men å andra sidan så tror jag inte alls att vacinering är nyttigt. I grunden ser jag hellre att mitt barn får ta beslutet när hon blir äldre, probklmet är ju att det är några år dit och alltså är det vårt ansvar så länge.
    Tycker det är en svår övervägning, men frågan är, vad skulle jag må mest dåligt över ( anse vara mitt fel) om barnet drabbas av vaccinet eller av sjukdomen?
    SJukdomen är naturlig, vaccinet vore bara mitt fel.

• enny signatur

sweetfia: har för mig att den delen dock inte hjälper utan bara är onödig. Jag tror man måste utvärdera risken för att barnet drabbas tex bor man på landet i ett riskområde med en vilding kanske risken är så pass hög att man tyckerr det överväger.
    Jag har svårt att säga, men just nu ammas dottern och då väägrar jag att vaccinera.

• enny signatur

Annalunda: Hur gammalt är ert barn? Jo stelkramp känns som en riskfylld sak, vi bor i uppsala och här ska väl det vara ganska stor förekomst av stelkramp. Än känns det dock lugnt (tösen är ju bara 1), men det är väl i grunden den vi funderar på.
    Hur resonerar ni kring difteri?

• enny signatur

Annalunda: och för att inte tala om att de tär totalt onödigt att vaccinera mot tex rödahund m.m.

VIsste inte att de var smittade utomlnads, vart hittade du den inforamtionen?
    Men beror inte det just på att de flesta är vaccinerade?

• enny signatur

Om man läser om difteri på smittskyddsintsitutet (www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/difteri/), längst ner på sidan så står det:
    "I december 1998 dog i Köpenhamn en 23-årig ovaccinerad kvinna i difteri. Hennes 18-årige bror, som sannolikt blivit vaccinerad under småbarnsåren, insjuknade senare i en klassisk difteri. Någon smittkälla kunde man ej finna, och ungdomarna hade inte varit utomlands."

Hur säker är vaccinationen?

• enny signatur

Har nu läst på och insett att jag svamlade innan ang.sprutan som ges då man tror att personen ev. drabbats av stelkramp.
    Detta skriver socialstyrelsen:
    "Den skadade är tidigare ovaccinerad
    Om en tidigare ovaccinerad person drabbas av en skada, där tetanusinfektion kan befaras, ges en intramuskulär injektion av humant immunglobulin mot tetanus (i ampull = 250 IE) som ger ett omedelbart insättande skydd vilket varar 3?4 veckor. Samtidigt påbörjas en grundimmunisering mot tetanus med 0,5 ml DT. Vaccin och immunglobulin ges vid samtidig administrering i olika kroppsdelar. Vaccinet gör ingen nytta vid det aktuella skadetillfållet, men en grundimmunisering påbörjas på detta sätt.

Patienten får efter att minst en månad förfiutit en andra injektion (0,5 ml) och tillsägs själv ordna en tredje injektion efter ca 1 år (minst 6 månader). Yngre barn får 0,5 ml medan skolbarn och vuxna erhåller 0,25 ml vaccin vid tredje injektionen. "

• enny signatur

Liten Björn: du sprutar in gift i kroppen, självklart finns det nackdelar (inte för att låta attakerande).

• enny signatur

Jag väljer att inte svara de vaccinationsvillige här, just föör att tråden inte ska gå åt det hållet. de kan säkerligen skriva privat till oss inblandade om de vill.

Är du däremot kvar ts?

• enny signatur

och så kopierar vi ts...
    "O snalla ni som tycker att vaccin ar saa bra, skriv INTE ! Skapa en egen trad i sa fall, jag vill diskutera med likasinade ! Tack"

kan ni inte respektera detta?

• enny signatur
    Röding skrev 2008-01-12 17:32:54 följande:
    Gift?
    ja det är gift man sprutar in. ta fallet med tex DT (vilket är det enda vaccin jag funderar över) så sprutar man in inaktiverade toxiner
Svar på tråden att ej vaccinera