• Pum

att ej vaccinera

Hoppar in i tråden. Skönt med en tråd där detta "heta" ämne kan diskuteras med ett öppet sinne. Har själv en 10 månaders dotter som inte är vaccinerad och inte kommer att vaccineras mot något över huvud taget.

• Pum
    logg81 skrev 2008-01-12 23:01:03 följande:
    Vet inte om det var den här tråden eller en annan jag skrev i men jag ska skaffa mej så mycket information som bara går att få ang. vaccineringen. Jag har inte bestämt mej än om jag vill vaccinera dottern. Förmodligen kommer jag att göra det ändå i slutändan bara för att BVC trycker på. Faller för grupptryck så att säga... Men jag ska ändå skaffa mycket info om det, bäde för och nackdelar... Jag vill inte göra något dumt.
    Kan rekommendera boken "Friskare liv" av Peter Wilhelmsson (ICA bokförlag). Där finns ett kapitel om vaccinering och vad man kan göra oavsett om man beslutar sig för att vaccinera eller inte.
  • Pum
    enny signatur skrev 2008-01-12 23:10:01 följande:
    Är den intressant? Mycket fakta?Vart får man tag i den?
    Förlåt, menade "friskare barn" såklart! Den finns på internetbokhandlarna och tar upp en mängd områden inom barns hälsa. Ett kapitel är vigt åt vaccinering med fokus på nackdelarna. Han ger tips på vad man kan göra under epedemier av barnsjukdomar, vad du kan göra vid t ex stelkramp osv. Även en hel del fakta om vaccinernas innehåll och vad det gör mot barnets immunsystemet.

Rubriker: Är det en god idé att vaccinera sitt barn? Försäljning och användning av vaccin, vaccinationens historia, innehållet i vaccin, vaccinationsskador,kan vaccinationer verkligen ge oss skydd? Den vanligaste kritiken mot vaccinationer, vanliga biverkningar efter vaccination, ska jag vaccinera mitt barn eller ej?, om ni följer rekommenderat vaccinationsschema, om tiden för vaccination fördröjs eller skjuts upp, för er som vill minska antalet vaccinationer och endast ta de viktigaste, för er som helt och hållet undviker vaccinationer.
  • Pum

Finns även ett bra häfte som heter "Vaccination, en förälders dilemma"

Lättläst och bra med fakta.

Går att beställa från föreningen SAVE, Gun Östling 026-192147

• Pum

Epedemier kommer och går. Det är naturens gång. Barnsjukdomarna minskade INNAN vaccinationerna började.

Vaccination är inte ett fullgott skydd mot sjukdom.

Känner en uppfödare som har en kennel med ca 35 hundar. Kennelhosta utbröt. De hundar som var vaccinerade mot just kennelhosta insjuknade men INGEN av de ovaccinerade hundarna drabbades!

• Pum
    enny signatur skrev 2008-01-13 00:35:20 följande:
    Pum: vem har skrivit den? är dne läsvärd? Vad kostar den?fenurila K o L t: jag tolkade det inte så. är du säker?sweetfia: får ajg fråga vad som hände? och vilket vaccin?
    Jag har mitt häfte utlånat så jag kommer inte på just nu vem som har skrivit det. Ej heller priset då jag köpte den för säkert 7 år sedan. Men kontakta föreningen SAVE så får du uppgifter. Jag tycker att den är väldigt läsvärd. Det är en pappa i Australien som har forskat en hel del angående vaccinationernas baksida. Lättläst och informativ.
  • Pum
    Antigone skrev 2008-01-13 10:29:44 följande:
    hahahaha du menar inte allvar som jämför med en HUNDkennel???? Du kan ju alltid vaccinera ditt barn mot kennelhosta!! Har en son som fick kikhosta när han var 8 år, var sjuk med komplikationer lunginfkamation ca 6 månader......detta trots vaccinationen. HAn fick en "mildare" form av kikhosta så man kan ju undra hur sjuk han skulle blivit  utan vaccinationen.,,,,Dessutom så hade vi flera små spädbebisar runt om oss som vi isolerade oss ifrån......fruktansvärt egocenriskt att vägra vaccinera från sjukdomar som kan ge så allvarliga komplikationer. Även om sjukdomarna inte är vanliga eller aktiva hela tiden i vårt land.....ska ni aldrig resa med era barn? Ska era barn aldrig få träffa andra barn som reser är från utlandet?
    Det var ett konkret exempel från verkligheten. Det som händer med människorna händer även på djursidan. Djuren får mer och mer sjukdomar som de tidigare inte haft och en av orsakerna kan vara vaccinationer. Inom travet tog STC bort en av de obligatoriska vaccinationerna då så många travhästar blev sjuka. Men det är ju bara djur så det räknas ju inte (ironi )
    Jag baserar inte mina beslut att inte vaccinera pga detta. Men det finns faktiskt föräldrar som även har husdjur som vaccineras och det kan vara en intressant reflektion.
  • Pum

Ja ring och prata med föreningen SAVE. Gun har jobbat i så pass många år med denna debatt så hon kan definitivt ge dig svar på de frågor du har och ge tips på var du hittar bra information som stöder det som redan vet innerst inne.

enny signatur skrev 2008-01-13 12:50:24 följande:
    fenurila K o L t skrev 2008-01-13 00:40:53 följande:
    Fast bättre att ta kombivaccinet är du inte samma sak, de föruspråkar ju att man vaccinerar mot kikhosta... så de tär väl inte så konstigt att de tycker att kombivacinet är att föredra?Antigone: nej nu tröttnar jag och känner att jag måste besvara. Om du tänker så är du egoistisk när du vaccienrar snarare. Man kan som du då redan vet drabbas av kikhosta även som vaccinerad. Skillnaden är att symptomen oftast blir mildare och man inte upptäcker det lika enkelt. Alltså riskerar man att smitta spädbarn på ett helt annat sätt då man inte får chansen att upptäka det på samma sätt.Pum: mankanske skulle ringa dom. funderar på att ringa vidarkliniken på måndag, de känns som man kanske kan få ut lite info därifrån med. tänkte ändå höra and ad droppar samt ant-d med dm...
  • Pum
    Tygtiiger skrev 2008-01-14 18:17:38 följande:
    Jag undrar en sak. Helt ärligt, det är inte menat som någon kritik, men jag skulle gärna vilja få en förklaring. I många trådar som handlar om att man inte vill vaccinera hänvisas friskt till sidor som klokast, eller till böcker och föreningar skrivna/startade av privatpersoner, eller till hälsokostens preparat och förespråkare. Men källor som WHO, smittskyddsinstitutet, socialstyrelsen och medicinsk litteratur eller nya forskningsrapporter tagna ur erkända medicinska tidskrifter avvisas med närmast förakt! Hur går det ihop? Hur kan man basera ställningstaganden som rör ens barns hälsa på källor som INTE är validerade, som INTE har källhänvisningar, istället för att läsa cochranerapporter och liknande? Jag inte fatta.
    Viera Scheibner som jag har nämnt tidigare i tråden har många hänvisningar till medicinska tidningar etc. Läser man hennes böcker samt info som hon har skrivit så finns det väldigt bra källhänvisningar.
  • Pum

en.wikipedia.org/wiki/Viera_Scheibner

Här är hennes utbildningar.

Ingen här har påstått att hon är läkare.

Tygtiiger skrev 2008-01-14 21:45:37 följande:
    Snälla, inte Vera Scheibner... många luras av att det står Dr före hennes namn - men hon upplyser sällan om att hon helt saknar medicinsk utbildning, hon är utbildad inom paleontologi. Hon säger att hon har forskat, men hon har aldrig publicerat en enda artikel i en vetenskaplig tidskrift angående medicin, det har tom gått så långt att hon fått "the bent spoon award" och liknande "priser" för att hon konsekvent felanvänder statistik, fakta och studier i sina publikationer. Läs tex den här artikeln ur Sceptic magazine (Sceptics är en organisation som påminner om quackwatch, dvs man lyfter fram de konstigheter som alternativmedicinare ägnar sig åt och tar reda på om de baseras på fakta eller tro. Just den här artikeln är tagen ur australiska Sceptic magazine.), den har tom ett särskilt stycke om svenska förhållanden avseende MMR och pertussis vaccin!www.skeptics.com.au/journal/1997/1_immunise.h...Hon hävdar också att vaccinationer kan ge blödningar i hjärnan och benskörhet, så att shaken baby syndrome inte beror på att barnen misshandlas utan på att de vaccineras. Vilket utnyttjas av advokater som försöker få barnmisshandlare frikända! Kul dam!
  • Pum

Känner helt och fullt med dig.

Det är trist när ens åsikter och trådens ämne inte respekteras.

Det finns väl regler för detta?

Gå på magkänslan och se samtidigt till att du skaffar dig den kunskap som behövs så att du kan känna dig trygg i ditt beslut oavsett vad ditt val blir.

Jag rekommenderar dig att läsa boken "Friskare barn" av Peter Wilhelmsson där det finns ett kapitel om vaccinationer och vad du kan göra för att hjälpa ditt barn oavsett hur du väljer i vaccinationsfrågan.

sweetfia skrev 2008-01-15 12:16:03 följande:
    Jag startade denna tråd för att jag ville prata med folk som inte tänker vaccinera sitt/sina barn.. Jag har haft/har ett skit svårt val framför mig, ska vi ta sista sprutan av de tre första så måste vi göra den om en månad.. Jag står fortfarande i valet och kvalet.. Mina nätter är sömnlösa, jag tänker bara på hur jag ska göra och om jag gör rätt.. Magkänslan säger totalt nej till vaccination.. men hur kul är det när man nästan bestämt sig. så skriver folk i princip att man är slut i huvudet om man inte vaccinerar, att jag utsätter mitt barn för fara ?? Fy faaan säger jag alltså, om bara någon kunde förstå hur jag mår..skrev tydligt att jag INTE ville att ni som tycker vaccination är så bra , kunde starta en egen tråd. Jag klankar inte ner på er för att ni vaccinerar, varför måste ni klanka ner på dom som väljer att inte göra det? Anledningen till att jag inte vill mer är att min son nästan dött två gånger.. .Läkarna hittar inget fel, men det kan vara utav vaccinationen.. !! När jag sa till min Bvc sköterska att jag vill veta vad han kan få för biverkningar , te x feber.. så svarade hon "Sofia jag kan inte garantera att han inte dör eller för nå allvarliga biverkningar"skulle ni vaccinerat erat barn då ??? !!! Äh, kände att jag ville skriva av mig lite.. Hoppas någon förstår..
  • Pum

Den finns på internetbokhandlarna men eftersom den är utgiven på ICA förlag så bör den finnas även ute i butikerna. Finns säkert på biblioteket också.

sweetfia skrev 2008-01-15 12:40:26 följande:
    Wickz, ja Bvc är jue sånna idioter *sorry* ... men dom kan jue inte svara på om han är skyddad o hur mänga procent.. om du har tid och lust får du gärna kolla upp det =) !! Pum , ja vart kan man köpa den ?? eller kanske finns på bibblan.
  • Pum

Razorblade Romanze skrev 2008-02-08 16:57:16 följande:

Jag bryr mig inte om vissa tror att jag ljuger...vi vet sanningen och jag behöver inte bevisa mig för ngn.Vår flicka blev svårt sjuk....skulle gärna varna alla för vaccinerig...tänk efter riktigt innan.
    Jättetrist med din dotter. Tänk att det ska vara så svårt att acceptera att just vaccinationer kan leda till sjukdomar. Din dotter är ett levande bevis på detta så stå på dig!
Svar på tråden att ej vaccinera