En rimlig konsekvens kanske skulle vara att man blir ekonomiskt ansvarig för utebliven arbetsinkomst/läkemedel m.m. för alla de som måste göra som ni, om man orsakar en sådan smitta?
Men nä, det finns undantag (som ex. fallen med allergier mot vaccinen) men man skulle få skriva på en ansvarförbindelse där man tar på sig ansvaret att INTE ta med sitt barn till akuten/vårdcentral om det uppvisar symptom på allvarlig sjukdom och att man isolerar sig och barnet och kontaktar infektionsavdelning isåfall, och att det är förenat med vite i de fall man orsakar smittspridningen när man bryter mot detta?
Vi har ju ansvar för ex. HIV och andra sjukdomar och kan t.om. dömas för grov misshandel/alt. försök till grov misshandel, m.m. om man med vilje eller genom oaktsamhet smittar andra.
Mamma Björck skrev 2008-02-14 21:12:19 följande:
Jag har valt att vaccinera mina barn, än så länge mina två stora tjejer. Men så för en månad sen fick min yngsta son Rs och vi fick uppsöka akuten. Var inlagda två dagar för andningsvårigheter men fick sen komma hem. Hade väl varit hemma i två timmar ca när de ringde från akuten och sa att vi var tvugna att komma tillbaka pga att det hade varit ett barn på fyra år där samtidigt med mässlingen!! De hade valt att inte vaccinera. Fick ett "motvaccin" och vad jag förstod hade jag inget val om jag ville ta det eller inte utan det var för att hindra en epidimi!!70!!!! personer fick de återkalla pga ett fall och ändå blev en person till smittad.Känns inte jättekul kan jag säga!!! Min son är bara 9 månader har har en bra bit kvar tills det är dags att vaccinera. Vilket vi kommer att göra!