• PerG

att ej vaccinera

En enda ovaccinerad kan ställa till det:

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=395399

"Misstanken om mässling hos den 12-åriga flickan väcktes i samband med besök på en akutmottagning. Där fanns samtidigt ett 50-tal barn med föräldrar. Även de har kontaktats och erbjudits immunglobulin och kompletterande vaccination. "

Tänk nu på de småbarn som ännu inte är vaccinerade som befann sig på akutmottagningen samt alla de ännu ovaccinerade bebisar som är syskon till elever på skolan..

Att inte vaccinera är egoistiskt och dessutom dumt..

• PerG

Mässlingen är inte någon sjukdom att leka med! Och den är dessutom otroligt smittsam. Om många är ovaccinerade får den större spridning och även om man inte är 100% skyddad så är vaccination en förutsättning för att smittspridningen ska minska.

Tillhör din son någon högriskgrupp för att råka ut för komplikationer om han får vaccin?

Annars är det ju tack vare att så många andra vaccinerar som han (än så länge) har ett indirekt skydd genom att de flesta andra är vaccinerade och minskar spridningen. Din son riskerar ju att dö om han inte vaccineras. Frågan är vilket som det är störst sannolikhet för. Vaccinet eller sjukdomarna...

sweetfia skrev 2008-01-17 18:53:15 följande:
    SUCK ! Vad trott jag blir pa er.. Ni som tycker att det ar egoistiskt och dumt att inte vaccinera.. Sa ni tycker att jag ska vaccinera min son da, med risken att han kan do ?? Tror ej ni hade gjort det, eller vad vet jag.. ! Ni borde tycka da att man ska vaccinera barn sa fort dom fotts ? Eftersom dom KAN Ju bli smittade.. ! Sen ni vet val att aven om ni vaccinerar sa ar det inget skydd mot sjukdomen ? Och passjukan ar inget farligt, forsen killen kommit upp i tonaren, det ar da det kan satta sig pa testiklarna.. Btw, min pappa har haft passjukan 2 ggr och han har SJU barn.. !
  • PerG

Det sa hon/han väl inget om? Att vaccinera mot stelkramp är väl främst därför att det kan vara svårt att veta alltid om barnet fått en sårinfektion eller inte (i de fall man inte uppmärksammat en skada eller liknande, eller inte vet var den kommer ifrån).

Det finns flera skäl att vaccinera. De olika skälen skiljer sig naturligtvis åt från sjukdom till sjukdom, så stelkramp har ju inget med smittsamhet att göra. Det har dock mässlingen, polio m.m. Massvaccinationer minskar ju risken för att sjukdomarna sprids till de som inte är skyddade eller där skyddet inte är så starkt.

enny signatur skrev 2008-01-20 13:17:19 följande:
    Suskiv: på vilket sätt beror stelkramp av att övriga vaccinerar?
  • PerG

Man dör inte av HIV/AIDS heller... det är följdsjukdomarna man dör av... så därför är kondom onödigt?

sweetfia skrev 2008-01-17 20:38:26 följande:
    perG - Min son har fatt de tva forsta av de tre.. Men efter att han nastan dott tva ganger, har vi beslutat att ej ge nagra flera.. Och masslingen ar inte alls sa farlig, det ar foljdsjukdomarna som ar farliga.. Men las jarna studien.. Ingen DOG ! i varat fall ar risken storre att han blir sjuk lr dor av sjalva sprutan.. Varfor inte acceptera att vissa barn inte kan vaccineras.. ! Sen sa ar det inte ens den sprutan jag pratar om nu, utan den mot polio, kikhosta, stelkramp o difteri.. !
  • PerG

Misstänkt fall av mässlingen igen i Göteborg. Denna gång på förlossningsavdelningen!

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp&a=399327

Hmm.. vi som ska ha barn om c:a en månad och föda där eller på Mölndal..

• PerG

Varför man ska vaccinera? Du säger ju själv att man kan vaccinera mot allvarliga sjukdomar (men inte så allvarliga)... så du svarar ju själv på din fråga?

Bara för att du inte fått några allvarliga sjukdomar behöver det inte betyda att vaccination är onödigt. Du har kanske inte utsatts för smittämnen från dessa sjukdomar (troligtvis tack vare att många är vaccinerade och därmed inte smittbärare).

Tradegy skrev 2008-02-12 08:52:34 följande:
    Varför vaccinera???Jag själv är INTE fullt vaccinerad men däremot FULLT frisk..Aldrig haft några allvarliga åkommor alls förutom hösnuva som nu är borta..Visst kan man vaccinera mot allvarliga sjukdomar, men inte för mindra allvarliga saker.. onödigt.. Låt kroppen bygga upp ett eget försvar istället.. Penicillin tar jag bara om det är ytterst nödvändigt, jag låter min kropp "sköta snacket" med sjukdomar..
  • PerG

Vad får er att välja bort just MPR när ni väljer de andra vaccinationerna?

minimou skrev 2008-02-12 08:46:00 följande:
    Vilken bra tråd! Vi har tänkt att vänta med att vaccinera våran dotter mot stelkramp, difteri och polio tills att hon fyllt ett år åtminstånde. MPR-vaccinet har vi tänkt att hoppa över helt.
  • PerG

Det ligger nog något i det du säger i vissa fall, att man vill vara "alternativ" och att det är positivt enbart för att det alternativt.

Det känns ungefär som om det är samma inställning som de svartklädda, ögonsminkade, metallförsedda ungdomarna som "står utanför samhället".. att deras grej är att "gå mot strömmen". Ändå ser dom exakt likadana ut?... ;)..

Jaja, sorry för OT...

Tygtiiger skrev 2008-02-14 20:27:10 följande:
    Och jag håller då inte med om att vaccinationsmotståndare generellt är mer pålästa. Vissa är det (det märks inte minst i den här tråden), men vissa verkar välja bort vaccinationer just för att det är coolare att gå mot strömmen och för att man av någon absurd anledning finner källkritik helt onödigt och hellre läser på "klokast" än cochrane-rapporter (men det är klart, cochrane kan ju vara lite mer svårlästa...).Wickz: fick du några bra svar av läkaren du skulle prata med?
  • PerG

En rimlig konsekvens kanske skulle vara att man blir ekonomiskt ansvarig för utebliven arbetsinkomst/läkemedel m.m. för alla de som måste göra som ni, om man orsakar en sådan smitta?

Men nä, det finns undantag (som ex. fallen med allergier mot vaccinen) men man skulle få skriva på en ansvarförbindelse där man tar på sig ansvaret att INTE ta med sitt barn till akuten/vårdcentral om det uppvisar symptom på allvarlig sjukdom och att man isolerar sig och barnet och kontaktar infektionsavdelning isåfall, och att det är förenat med vite i de fall man orsakar smittspridningen när man bryter mot detta?

Vi har ju ansvar för ex. HIV och andra sjukdomar och kan t.om. dömas för grov misshandel/alt. försök till grov misshandel, m.m. om man med vilje eller genom oaktsamhet smittar andra.

Mamma Björck skrev 2008-02-14 21:12:19 följande:

Jag har valt att vaccinera mina barn, än så länge mina två stora tjejer. Men så för en månad sen fick min yngsta son Rs och vi fick uppsöka akuten. Var inlagda två dagar för andningsvårigheter men fick sen komma hem. Hade väl varit hemma i två timmar ca när de ringde från akuten och sa att vi var tvugna att komma tillbaka pga att det hade varit ett barn på fyra år där samtidigt med mässlingen!! De hade valt att inte vaccinera. Fick ett "motvaccin" och vad jag förstod hade jag inget val om jag ville ta det eller inte utan det var för att hindra en epidimi!!70!!!! personer fick de återkalla pga ett fall och ändå blev en person till smittad.Känns inte jättekul kan jag säga!!! Min son är bara 9 månader har har en bra bit kvar tills det är dags att vaccinera. Vilket vi kommer att göra!
  • PerG

Det hjälper tyvärr inte sprutnarkomaner, bebisar med hiv-smittade mammor, homosexuella män, osv... ett vaccin vore inte så dumt..

enny signatur skrev 2008-03-06 23:11:25 följande:
    eller så är lösningen på hiv snarare att ge kvinnor valfrihet så de 1. slipper bli våldtagna 2. kan skydda sig med kondom
Svar på tråden att ej vaccinera