Inlägg från: Minimax |Visa alla inlägg
  • Minimax

att ej vaccinera

Dessutom är det så att vissa människor är beroende av det kollektiva skydd som vaccinering innebär. Är det flera som avstår från vaccinering så minskar det kollektiva skyddet och barn som av flera olika anledningar, tex kroniska sjukdomar, inte kan vaccineras blir extra utsatta. Anledningen till att många sjukdomar är ovanliga är just för att vi vaccinerar mot dem och ett argument jag har hört mot att vaccinera är att det är så liten risk att man får sjukdomen. Då drar man nytta av det kollektiva skyddet utan att själv bidra till det och det anser jag är egoistiskt. För mig handlar vaccinering inte bara om att skydda sitt eget barn, vilket jag iof anser är en anledning god som någon, utan även att skydda andra barn och vuxna och se till att det finns ett kollektivt skydd. Det finns barn som av många olika anledningar inte klarar av ens en vanlig förkylning och jag anser att det är en medmänsklig skyldighet att minska spridningen av sjukdomar genom vaccinering!

• Minimax
    enny signatur skrev 2008-02-13 10:11:12 följande:
    fast det kollektiva skyddet kommer automatiskt, varesig man vill det eller ej.jag sätte rmin dotters hälsa i främsta rummet och de beslut ajg tar är utifrån hennes välmående.
    Och jag anser att du är en "free-rider" som drar nytta utav det kollektiva skyddet utan att bidra till det!
Svar på tråden att ej vaccinera