• Två stjärnor

Kan man omskola sig vid 37 års ålder?

Vill omskola mig till en längre akademisk utbildning och kommer då att vara 41 år när jag är klar! Vågar man det? Någon som gjort det? För och nackdelar?

Får man lättare jobb efter utbildningen om man är äldre med arbets och livserfarenhet eller har man det tuffare?

Vill ju inte omskola mig till arbetslöshet. Yrket är ett arbete med männsikor.

• Svar på tråden Kan man omskola sig vid 37 års ålder?
  • mamma till Leo

det tycker jag absolut du ska göra ..... själv är jag bara 28 ....men trivs man inte med sitt yrke eller så tycker jag självklart man kan skola om sig ......du kan ju jobba tills du är 65-70 ju

• JoJo08

Hej! Jag själv har inte gjort det men min mor, 2 gånger. Eller på sätt och vis i alla fall. Hon är kock/kallskänka i yrkeslärare i matlagning i grunden, jobbade dock länge inom vården när vi var små. När hon var typ 50 läste hon till undersköterska, och gick därefter tillbaka till vården, fick ett par tusen mer i lön i månaden. Efter ytterligare några år började hon jobba som hemkunskapslärare i grundskolan och för detta krävdes vissa kompletteringar. Ett år sen läste hon en tio poängare pedagogik på distans.

Så mitt råd är satsa om du vill! Lönen din blir ju inte sämre av att du utbildar dig, och skulle du vilja kan du faktiskt gå tillbaka till det du jobbar med idag, om än kanske inte på samma arbetsplats. Lycka till!

• Linda1976

Håller med. När du är klar har du 25 år kvar att jobba, TJUGOFEM år!! Det är LÄNGE! Har du/ni praktisk och ekonomisk möjlighet och du har tillräckligt med motivation så go for it.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Vem där

Absolut, jag har aldrig haft så roligt som den tiden trots/tack vare små barn och långt till skolan. Värt varenda svettdroppe

• Två stjärnor

Lönen till det nya yrket är ungefär 10 000 kronor mindre per månad! MEN, jag skiter i det! Dock är jag rädd för att det skulle kännas skumt att plugga med 20-åringar, eller är det fler äldre tror ni ?

Mitt nuvarande yrke inom media har jag redan halkat efter i då jag fått flera småttingar så att chansen att komma tillbaka dit igen efter omskolning är obefintlig!

• Två stjärnor

Tarax - kan du inte berätta mer? Hur gammal är du, omskolade du dig helt? *nyfiken *

• KMJ

Kör på helt klart, jag gick en utbidnining på två år till behandlingsassistent i min klass var de flesta runt 40 år en kille hade jobbat inom samma yrke hela livet men skolade om sig var 50 år blev 52 år då han gick ut. Han har jobb i dag och trivs utmärkt.

Lycka till

• HopeFaith

Jag skall skola om mig trots mina 40 år, känns bra men ändå lite
    tungt då detta är min sista chans.
    Jag kommer att vara färdig vid48 års ålder med arbete på tre år
    efter utb + påbyggnads kurs till special.
    Då är jag riktigt gammal va!

• Vem där

Jag är gammal, äldre än vad du är. Jag var över fyrtio när jag gick ut från en högskoleutbildning som var ungefär så långt ifrån mitt gamla jobb som man kan komma. Lönen höjdes något lite men det är ingenting i jämförelse med den personliga tillfredsställelsen.

Jag är så lycklig över att få ha gjort det hjärtat alltid ville men jag inte haft möjlighet att förverkliga tidigare.

• Två stjärnor

HopteFaith - du ger mig inspiration ! Vad ska du läsa och vad gör du idag? Du behöver inte svara, men du väckte min nyfikenhet!

Svar på tråden Kan man omskola sig vid 37 års ålder?