• Noran

Vem ska vara fadder?

Några frågor om dop:

Är faddrar och gudföräldrar samma sak?

Vem brukar vara fadder/gudföräldrar?

Jag har hört att det är tradition att farmor och farfar ska vara till första barnet. Stämmer det? (jag förstår ju att man kan göra som man vill så klart. Vill bara veta.)

• Svar på tråden Vem ska vara fadder?
  • tess3barnsmamma

fadder/gudförälder e väll samma sak idag tror jag..

vi har valt

till barn nr 1 min lillebror och min mans lillebror..

barn nr 2 min lillasyster och min mans lillasyster..

när barn nr 3 e född hade vi tänkt en gammal barndomskamrat till mig och sen en annan nära vän som vi umgås mycket med

• lena ekman

Nu mer är kallas gudföräldrar faddrar. Vi valde först familjemedlemmar för de försvinner inte som tex kompisar eller familjemedlemmars respektive kan göra. Sen ville vi ha faddrar som kommer att finnas i barnets närhet. Och inte allt för gamla. Det blev mina syskon.

• tess3barnsmamma

vi valde oxå familjemedlemmar men till barn nr 3 så finns där inga lämpliga

• Noran

Ingen som hört om nån tradition att farmor och farfar ska vara fadder till första? De flesta verkar ha sina syskon. Ingen som valt sina föräldrar till faddrar?

• Skogsduvan

Noran: vi kommer inte att välja våra föräldrar till faddrar åt våra barn. Orsaken är enkel: barnen ska få ha både faddrar och far- och morföräldrar! Det barn vi väntar nu ska få min lillasyster som en fadder, de(n) andra faddern/faddrarna har vi ännu inte beslutat om.

• EllasMamma

Jag valde min morbror och min moster som gudföräldrar/faddrar till min dotter. Dom blev så stolta och lyckliga så =)

• höstsjö

Vi har medvetet valt gudföräldrar som inte hör till familjen utan "bara" är kompisar. Vi tycker att fadderskapet är ett utmärkt tillfälle att knyta fler vuxna till barnet. En moster eller farbror (eller mormor eller farfar o.s.v.) har ju redan en relation till och en roll gentemot barnet. Vår sons faddrar blir då ytterligare två vuxna personer som bryr sig extra mycket om honom. Dessutom är det en bra anledning att inte tappa kontakten med två nära och goda vänner!

• Micaela

Vi kunde inte välja mellan min bror och min sambos bröder så vi valde alla tre. Någon gudmor har hon dock inte, utan bara tre gudfädrar, eller ja, faddrar heter det ju bara numera.

• Malhin

Vi har ej döpt Thindra än men jag har funderat på att ta min yngsta syrra som gudmor men vi vet ej hur det blir med gudfar...Den vi tänkt kommer ej att vara me på dopet eftersom dopet blir 90 mil från där vi bor

• S vali s

Barn nr ett fick min lilla syster till fadder, barn nr 2 fick min dåvarande makens stora syster till fadder.

Knodden som föds till hösten kommer att få två faddrar, makens bästa kompis sen 20 år tillbaka samt makens "plast syster" som i mina ögon är världens mysigaste och underbaraste person med ett stort hjärt av guld

• Heather

Noran: Jag tror att "poängen" är att faddrar/gudföräldrar skall finnas till där för barnet när det växer upp och att man därför kanske inte väljer äldre personer utan mer jämngamla vänner, syskon, kusiner...
    Det är iaf MIN uppfattning om det hela.

• delifi2

trode oxå att det var samma sak, men ack så fel jag hade, det var en här på fl som upplyste mig att faddrar å gudföräldrar inte är samma sak.

Min syster ska vara gudmor å sambons bror gudfar.
    Dom ska ju vara till för barnet å helst ska man ju inte ha nån som redan har barn, vad jag hört.
    det blir ju lixom deras x.tra barn som dom kan vara hos, som ser till dom mm

• Pärlan81

Jag valde min bror och han familj. Dom har sån bra kontakt med min son och vi umgås ofta.
    Vill inte välja mellan mor- farföräldrar, blir lite orättvist.

• S vali s

På svenska kyrkans hemsida står det att fadder och gudmor/gudfar är samma sak.

• elvatolv

Är det någon som INTE ska ha faddrar?

• Baby Bell

Min bästa vän är fadder och min sambos syster med respektive. Vi har alltså tre faddrar. Kram

• MaLevi

Vi har oxå funderat på detta med faddrar/gudmor-far. Men vi kommer nog att välja min bästa kompis och hennes fästman. Ser att det inte är så vanligt att välja kompisar, utan att de flesta väljer inom släkten. Har det någon större betydelse, förutom att kompisar kan försvinna som någon nämnde. Någon som kan ha fördelar och nackdelar med att välja faddrar/gudmor-far utanför släkten?

Svar på tråden Vem ska vara fadder?