Referat!
Hej på er!
Har i dag börjat på komvux med Svenska A, jag skall skriva ett referat på en tidningsartikel, men mina böcker är försenade, behöver hjälp med att friska upp minnet, hur gör man ?
Kram Eva
Hej på er!
Har i dag börjat på komvux med Svenska A, jag skall skriva ett referat på en tidningsartikel, men mina böcker är försenade, behöver hjälp med att friska upp minnet, hur gör man ?
Kram Eva
Du ska förkorta texten så att allt viktigt finns me doch utan att lägga till något. Du får heller inte förkorta eller ändra så mycket att innebörden försvinner. Om texten tar fram två sidor av en sak får du tex inte stryka mer från ena sidans argument.
Tänk på ett referat av en fotbollsmatch (eller annan sporthändelse). Där får du reda på huvuddragen i matchen, vem som utvisades, gjorde målen, lade straffen och byttes ut - men inte alla som gjort feldribbningar eller alla passningar som fanns i matchen.
Tack, fler tips? SKall man skriva rubriken som står i tidningen eler skall man hita på ngn själv?
referatmarkörer ska vara med, tex säger, påstår, menar osv
å så måste du ha med artikelns namn, tidningens namn, vem som skriver, datumet artikeln publicerades...
Tack!
hehe, kommer på mer!
du ska skriva med egna ord! fast du får inte skriva vad DU tycker...