• Jolene

Är det okej att jobba heltid och skaffa hund?

Är det möjligt att ha hund när man jobbar heltid?
    Jag vet att man måste vara hemma med hunden när den är liten, men sen..!?

Finns det någon ras som bättre än andra klarar sig själv 4 timmar på förmiddagen resp eftermiddagen? (går hem från jobbet på lunchen för promenad)

Jag är ute efter en ren familje/sällskapshund för mys, lek och promenader - Har någon tips på lämpliga raser såhär på rak arm?

Tacksam för alla synvinklar och tips! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-08 15:45:28:
    Många läser inte i tråden så jag skriver lite här också:
    Ett alternativ skulle vara att min kära mor är dagmatte till vovven då hon är sjukpensionär och hemma större delen av dagen. Vet inte i hur stor utsträckning hon skulle kunna vara ute och motionera hunden men som sagt, sällskap skulle den (och mamma!) ha då :)

Om jag får drömma och spekulera vidare lite så undrar jag då om ni har förslag på hundraser som inte kräver supermycket stimulans och hårdträning i skog och mark etc. Daglig motion, vardagslydnad osv är ju däremot självskrivet. En liten lat, glad hund skulle verkligen förgylla mitt liv :)

• Svar på tråden Är det okej att jobba heltid och skaffa hund?
  • Ex ungue leonem

Som hundägare själv så kan jag inte rekomendera dig någon hund.På de grunderna du själv beskriver

På klon känner man lejonet
  • Birgitta2

Min högst personliga åsikt är att ingen hund, valp eller vuxen, skall vara hemma ensam mer än max fyra timmar per dag. Max. Första 3 månaderna inte ensam alls. 2-5 månader, max en halvtimme i stöten. 6-10 månader, inte mer än två timmar. Över det max 4 timmar.

Så mitt svar: Nej, heltidsarbete går inte att kombinera med hund. Men nu ser ju verkligheten inte ut så. Många många lämnar hundarna ensamma både 8 och 10 timmar varje dag. Vilket jag anser vara djurplågeri. En snabb promenad på lunchen uppväger inte.

Jag avråder.

• Memo80

Tycker väl inte att vovven ska vara ensam 5 dagar i veckan både för och eftermiddag. Känner du ingen gammal person hunden kan vara hos på dagarna? Jag har en flat och de är en väldigt aktiv hundras så det är ingen hund jag rekomenderar ska sitta ensam på dagarna. Risken är att du får ditt boende uppätet...
    Ngn dag klara sig hunden med att vara ensam men igentligen ska de ite vara ensamn så mycket som 4 timmar för- och efetrmiddag 5 dagar i veckan. Då är nog katt bättre.

• Joppis

Självklart går det att kombinera heltidsarbete med hund! Så har jag haft det i 20 år och det har alltid funkat utmärkt! Lunchrastningar eller så har dom varit med i bilen vid ett par tillfällen... Man får se till att ge bra kvalitéts tid efter arbetstid med motion och aktiveringar!

• Birgitta2
    Joppis skrev 2008-01-08 11:18:00 följande:
    Självklart går det att kombinera heltidsarbete med hund! Så har jag haft det i 20 år och det har alltid funkat utmärkt! Lunchrastningar eller så har dom varit med i bilen vid ett par tillfällen... Man får se till att ge bra kvalitéts tid efter arbetstid med motion och aktiveringar!
    För mig innebar det ständigt dåligt samvete, sönderbiten post (och andra protester) samt en oaktiverad hund som ständigt saknar sin flock. Jag jobbade heltid i ett par månader med hund, och gör aldrig nånsin om det. Stackars stackars hund.
  • Joppis

Jag har inte det minsta dåligt samvete.... Det finns mängder med hundägare som är hemma hela dagarna som borde ha sämre samvete än mig

• Memo80

Du kan alltid kolla upp hunddagis! Det kostar en slant men det beror på vad man vill lägga pengarna på.

• Jolene

Ehrm... Misstänkte att jag skulle få liknande svar som era. Känner mig lite förlägen att jag ens ställde frågan.. :S

Min mamma är sjukpensionär och hemma mycket om dagarna, vet inte hur mycket hon just kan vara ute och promenera med hunden men hon skulle kunna sällskapa med hunden inomhus/hemma på tomten iallafall :)

Den här med att tänka på hund är inget nytt för mig, jag har alltid älskat hundar - alla sorter! Mormor och morfar hade en tibetansk terrier-tik när jag var liten och vi var som ler och långhalm. Efter att hon dog hoppades jag i bra många år att de skulle skaffa sig en ny raring.. Men tyvärr inte. Så jag har länge grubblat och tänkt att jag får väl ta saken i egna händer nu :)

• Shagwell

Heltidsarbetande och hund,yes. Men det är sällan han är själv hemma. Antingen är han med mig på jobb eller sambon.
    Tidigare vart han hos daghusse men det kostar klart en slant/månad.
    Mitt bästa & tråkigaste råd är att låta bli för man skaffar ju inte hunden för att den ska vara ensam/hunddagis eller hos någon annan. Dessutom har jag erfarenhet av att det inte fungerade att lämna hunden hemma ens en timme och det ställde till en massa problem för oss.
    Tänk efter före!!!

kram

Svar på tråden Är det okej att jobba heltid och skaffa hund?