• UnderbaraSöner

Jag föräldraledig + pappa VAB???

Sambon har första gången vabbat och ida fick vi hem ett brev att han inte kan göra det för F för att jag var föräldraledig för honom..men visst kan pappan vabba om man har tvillingar??

Alltså båda barnen va sjuka men man ska ju vabba för ngt av barnen, inte båda när jag e föräldraledig??

Krångligt allt vart, hoppas ni förstår!!

• Svar på tråden Jag föräldraledig + pappa VAB???
  • Gemelas

Du tar ju bara föräldraledigt för en tvilling i taget, då borde ju mannen kunna vabba för den andra, rent logiskt, fast FK är ju aldrig varken logiska eller konsekventa.

• Snooze

När jag frågade fk så sa dom att är jag hemma med ett litet barn så ska jag klara av att ta hand om ett sjukt syskon också. Men undantag för kraftig magsjuka då jag själv också är sjuk, sjukhusvistelse eller annan "avancerad" sjukdom som avgörs från fall till fall. Nu har vi ju inte tvillingar men det borde vara samma som gäller. Så tyvärr stämmer det nog, han har inte rätt att vabba när du är hemma även om det rör olika barn.

• SaramedM

Om du är föräldrarledig förväntas du ta hand även om ev syskon
    Det går inte att ta ut vab samtidigt för något annat barn.

• UnderbaraSöner
    Snooze skrev 2008-01-08 12:08:12 följande:
    När jag frågade fk så sa dom att är jag hemma med ett litet barn så ska jag klara av att ta hand om ett sjukt syskon också. Men undantag för kraftig magsjuka då jag själv också är sjuk, sjukhusvistelse eller annan "avancerad" sjukdom som avgörs från fall till fall. Nu har vi ju inte tvillingar men det borde vara samma som gäller. Så tyvärr stämmer det nog, han har inte rätt att vabba när du är hemma även om det rör olika barn.
    men när man har tvillingar så får man ju vara föräldra ledig samtidigt och även vabba..vart därför så förvånad att jag fick detta brevet..
  • UnderbaraSöner
    SaramedM skrev 2008-01-08 12:09:09 följande:
    Om du är föräldrarledig förväntas du ta hand även om ev syskonDet går inte att ta ut vab samtidigt för något annat barn.
    d gäller inte för tvillingar..man får sina extra dagar för att man samtidigt ska kunna vara hemma..
  • Nervis

När jag och sonen låg på neo så kunde sambon ta ut vab eftersom "vården krävde båda föräldrarna" men jag tror tyvärr att det är ett av de få undantag från den regeln...

• SaramedM

du får aldrig ersättning från två system samtidigt

UnderbaraSöner skrev 2008-01-08 12:09:39 följande:
    men när man har tvillingar så får man ju vara föräldra ledig samtidigt och även vabba..vart därför så förvånad att jag fick detta brevet..
  • UnderbaraSöner

Två föräldrar kan inte vara lediga med föräldrapenning samtidigt för samma barn. Däremot kan ni vara lediga samma dag med till exempel föräldrapenning för en halv dag vardera eller föräldrapenning samtidigt för två olika barn. Vid flerbarnsfödsel däremot kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt och få föräldrapenning. Föräldrapenning kan inte betalas ut under semesterledighet.

• SaramedM

jo det vet jag
    men då tar man ju för olika barn, det kan man göra även med syskon

UnderbaraSöner skrev 2008-01-08 12:11:28 följande:
    d gäller inte för tvillingar..man får sina extra dagar för att man samtidigt ska kunna vara hemma..
    men man kan inte ta ut vab för ett barn och fp för ett annat
  • UnderbaraSöner

Fick äntligen tag på fk.. jo då d funkade fint..d va d att jag hade tatt föräldrapenning för F och även han för F, han fick ändra sin VAB till A. Vart orolig att d hade blivit ändrat, men vi hade snurrat till d själva..

• jelena2

Jag blir så irriterad över att fk svarar olika, beroende på vem man pratar med!!! Jag fick veta att maken ABSOLUT INTE kunde vabba samtidigt som jag var föräldraledig! Utan oavsett antal, ålder eller hälsa på barnen så skulle jag ta hand om alla barn själv. Grr...

• Snooze
    jelena2 skrev 2008-01-08 12:35:47 följande:
    Jag blir så irriterad över att fk svarar olika, beroende på vem man pratar med!!! Jag fick veta att maken ABSOLUT INTE kunde vabba samtidigt som jag var föräldraledig! Utan oavsett antal, ålder eller hälsa på barnen så skulle jag ta hand om alla barn själv. Grr...
    Är det något jag lärt mej under alla dessa år man måste haft kontakt med fk är att om du får ett svar som inte passar så ring igen och prata med någon annan.  Men det är helt sjukt att det inte gäller samma sak oavsett vem du pratar med......
  • 3hjärtan

Tack o lov att det funkar! Alla som har tvillingar vet vilken enorm påfrestning det kan vara att ha båda barnen sjuka med allt vad det innebär o klara det på egen hand! Ok, förstås också jättejobbigt om man har fler barn men olika ålder, de kan ju t.ex. vara väldigt nära i ålder. MEN, utan att vilja trampa ngn på tårna, så är det enligt min åsikt lite annorlunda med tvillingar (syftar då främst på när de är yngre!). De är ju faktiskt i samma "åldersfas" samtidigt då kanske ingen av dem kan gå, kommunicera, förstå att han/hon måste vänta, äta själv bla bla bla, listan kan väl göras lång! Då är det svårt att tillgodose båda barnens behov, nästintill omöjligt! Man kastas mellan vem som ska få vara i famnen just då, vem som skriker minst o får klara sig "själv" en liten stund etc. Att söva två sjuka barn i samma fas är ju heller inte lätt... ofta vill ju sjuklingar vara i famnen o även om man sitter på golvet dagen i ända för att kunna ha båda i famnen blir det förstås inte samma sak... ja ni vet! kan bara emellanåt känna mig lite bitter... att vi inte får så många extra sgi-dagar vid tvillingar, bara tillräckligt för att pappan ska kunna vara hemma parallellt första mån. Visst, bra! Men sedan då när man ska börja jobba är det ju ett liite större företag att få ihop livspusslet med två små, eller som i vårt fall tre... Ja ja, jag är i grund o botten ändå tacksam för det system Sverige har o  kan också se att det är förmånligt sämfört med andra länder, så... Bara lite känslor...

• Dvojcke

Hmm...nu blir man ju helt förvirrad. Var i samma situation själv för ett tag sedan med båda tjejerna sjuka samt att jag själv var sjuk. Ringde då Fk som sa att pappan endast kan ta ut Vab om ordinarie vårdare är sjuk och sjukanmäler sig (å därmed tvingas till en karensdag). Rent ekonomiskt var det enligt henne mest fördelaktigt att ta ut fp på varsitt barn.

• UnderbaraSöner

Ja jag var jätte osäker i början, men minns så väl på fk mötet under grav att d gick att göra så..även om man ska på bvc,läkarbesök m.m. går d bra att ta ut VAB om d skulle behövas.

Svar på tråden Jag föräldraledig + pappa VAB???