• therre

"Allergisk" mot sol?

Jag avskyr våren och sommaren, som de andra brukar älska! Sedan jag fick dottern för nu snart tre år sedan har ju kroppen ändrat sig ganska mycket på alla möjliga sätt och jag klarar inte av att vara ute länge i solen längre, eller ja - knappt alls! Jag minns inte att jag haft de problemen där före, men kanske och isf har de varit väldigt milda. I dag på förmiddagen har jag suttit ute på balkongen och pluggat och där var det soligt och varmt eftersom det är lä där och nu på eftermiddagen mår jag sååååå illa! Känns ungefär som när man är magsjuk, bubblig i magen, illamående och så är jag helt svag i kroppen. Får jobbigt med synen också ibland när jag är ute mycket i solen. Har funderat på om väldigt mörka solglasögon kan hjälpa, för nu har jag bara lättonade, typ med ljust glas. Kan man vara "allergisk" mot solen? Vet någon som sa att hennes hund(!) fick epelepsi ute i solen. Läskig

• Svar på tråden "Allergisk" mot sol?
  • Morbid Mistress

Dum fråga kanske men dricker du ordentligt när du är ute? Som du beskriver känner jag ig om jag varit ute och druckit för lite.

• therre

helmic -> oj, jag tänkte att jag skulle skriva med det, men glömde ja, jag hade druckit och ätit bra, både sött och salt så det var inget sånt

• MayaPiraya

Jag är allergisk mot värme så varför skulle man inte kunna vara det mot solen?
    Vet att det finns mot både värme o kyla, så att mot solen finns säkert det oxå. Prata med en läkare, har du riktig tur så kanske det finns hjälp att få, eller iaf du kanske kan få en diagnos?

• muminmamma

Så har jag varit sen jag var liten. Tål INTE värmen! Blir yr, illamående och ser suddigt, trots att jag dricker ordentligt.
    Sommaren är en årlig plåga för mig, om det är för varmt. Som tur är har vi en källare jag kan gömma mig i, men det är inte alltid så kul...
    Mitt råd är att hålla dig undan solen så gott det går. Använd solglasögon (mörka!) och sitt i skuggan.
    Att man är vit som ett lakan får man acceptera, det finns ju annars solbränna på tub...

• Tösagumman

Hejsan! Nu är jag ju inte alls säker på att det är nåt sånt du ha, och jag vill inte skrämam upp dig heller....men min mamma har elallergi och mår väldigt dåligt av sol. Hon sitter alltid i skuggan, har hatt och mörka solglasögon. Om hon "glömmer sig" eller i början innan vi visste om det fick hon nästan influensaliknande symptom efter ett tag; frossa, illamående, trött, svårt att samla tankarna m.m.

Så visst kan man vara känslig för sol. (men om du har elallergi borde du känna av det även på andra sätt)

• therre

mayapiraya -> hur yttrar det sig när du inte tål för mycket värme? vad fick du för diagnos?

muminmamma -> jag känner samma, men det är ju inte så roligt för resten av familjen när man lider då man ska på stranden etc

• halstabletten

Jag har en väninna som inte tål värme/kyla...men det yttrar sig huvudsakligen i utslag och svullnader för henne.

• Bamse04

Min kompis är alergiskt mot sol,men hon får utslag på anisiktet då.

• muminmamma

Therre: Jag kan följa med på stranden, men då är det till att sitta under parasoll.
    Ha en kylväska med sig, fylld med krossad is och dricksvatten. Gärna en blöt trasa att badda sig i pannan med oxå...
    Solhatt om man måste vara i solen.
    Om man blir yr och får andnöd, så stoppar man huvudet mellan knäna en stund, det brukar hjälpa.
    Jag har faktiskt, tvärtemot dig, blivit BÄTTRE efter min graviditet. Kan tillomed sitta och sola mig en stund när tösen leker ute...så det finns kanske hopp för dig med!

• ming

Jag vet en som får eksem av solen, och det är inte alls ovanligt om man läser Apotekets eksem-broschyr, så allergisk kan man ju vara på ett sätt.

Svar på tråden "Allergisk" mot sol?