• therre

"Allergisk" mot sol?

Jag avskyr våren och sommaren, som de andra brukar älska! Sedan jag fick dottern för nu snart tre år sedan har ju kroppen ändrat sig ganska mycket på alla möjliga sätt och jag klarar inte av att vara ute länge i solen längre, eller ja - knappt alls! Jag minns inte att jag haft de problemen där före, men kanske och isf har de varit väldigt milda. I dag på förmiddagen har jag suttit ute på balkongen och pluggat och där var det soligt och varmt eftersom det är lä där och nu på eftermiddagen mår jag sååååå illa! Känns ungefär som när man är magsjuk, bubblig i magen, illamående och så är jag helt svag i kroppen. Får jobbigt med synen också ibland när jag är ute mycket i solen. Har funderat på om väldigt mörka solglasögon kan hjälpa, för nu har jag bara lättonade, typ med ljust glas. Kan man vara "allergisk" mot solen? Vet någon som sa att hennes hund(!) fick epelepsi ute i solen. Läskig

• Svar på tråden "Allergisk" mot sol?
  • Slumraren

Jag klarar inte av att sitta och steka mig i bikini i solen, blir ofta trött och känner obehag när jag försöker. Däremot kan jag promenera, jobba eller sitta och fika i solen. Då har jag förstås mer kläder på mig, och jag tror att det är det som gör att jag inte börjar må dåligt då.

Jag är inte allergisk mot någonting men har fått någon typ av exem av solen i bland. Har inte fött barn.

Kan tillägga att jag inte bränner mig så lätt i solen, men jag får "ont i huden" av solen ibland, och det är långt innan jag har bränt mig eller fått färg.

• giz

sol allergi här nada hjälper ju......bara å vara påklädd å sitta i skuggan.....solallergi är tydligen stress relaterad. enligt min läkare)

• ebben

Jag hade högt blodtryck o blev jätte illamående av värme o sol! Ville aldrig vara ute o leka som barn och inte när jag blev äldre.De kollade aldrig blodtrycket på mig förrän vid vuxen ålder-när jag fick medicin mot högt blodtryck blev allt bättre! Trycket framför allt och nu ÄLSKAR jag sol o hetta!!!!!!
    Kolla upp det! Ett tips!

• muminmamma

ebben: På mig stämmer det inte iallafall, för jag har väldigt lågt blodtryck.
    Fast det vore ju fint om man kunde ta en tablett och sen njuta av solen!

• ebben

kan ju vara därför också...........lågt o högt tryck ger ju mycket ofta samma symtom. Högt lättare att göra nåt åt,med medicin-lågt är ju dock "bättre för kroppen".Därmed inte skönare att lida av.............

• muminmamma

ebben: Ska kanske ta upp det med husläkaren nån gång...tack för tipset!

• MayaPiraya

muminmamma: jag har oxå väldigt lågt blodtryck så det kan ligga något i det.

therre: dels så mår jag väldigt dåligt, har svårt att andas o känner mig nästan klaustrofobisk. Dels så får jag exem och områden där det nästan känns som om nån håller på att sticka mig med en spikmatta (typ krypningar men ändå inte).
    Det enda som hjälper är kyla (flaska med is) eller att ligga i vattnet.
    De sista dagarna när vi var i turkiet så låg jag precis vid vattenbrynet och solade så att vågorna sköljde öve rmig med jämna mellanrum. Folk stirrade lite o undrade varför jag låg där, men det var ju den enda lösningen...

• therre

tack alla snälla som svarat! fortsätt gärna med det!

giz -> tror mycket väl att det kan stämma till en viss del för mig. i och med att nu är lite stressad ang. skolan och kanske 'vanligt' sjuk med så kände jag igår när jag satt på balkongen att jag blev så svag och började må illa. har nu iaf dragit för lite i lgh:en så man får in lite ljus, men inte så mycket sol. finns det medicin mot sådant eller? man vill ju gärna kunna vara ute och leka med dottern utan att vara på väg att svimma när man kommer in

• therre

jag har kollat mitt blodtryck för inte så länge sedan (½ år sedan) o det var inget spec. med det då.

• Molnet

Jag känner igen mig i din beskrivning. Fast jag är inte så under hela vår-sommar-tidig höst- perioden utan särskilt i början (som just nu) och i mitten på sommaren.
    Mår lite illa, känner mig jättetrött och nästa bakis när jag vistas ute i solen, och tycker mest att ljuset är jobbigt. Paradoxalt nog mår jag bättre psykiskt av solen.

Jag kör med solglasögon från morgon till kväll i princip när jag är utomhus och sitter i skuggan, helst.
    Har inga bättre tips tyvärr

• therre

molnet -> men du tycker att det hjälper med solglasögon? jag tror det skulle hjälpa mig ganska mycket, men jag tycker man ser så divig ut i såna där stora mörka brillor

• Molnet

Haha, det SK*ter jag högaktninsfull i! Ja jag tycker de hjälper en hel del
    JAg vet inte om jag inbillar mig men jag tycker det blir bättre sen när det blir lite grönare ute för då blir det mer 'färg' än bara grått och vitt ljus som nu.

• therre

molnet -> kanske det. fast jag avskyr sommaren i allmänhet så hade jag fått bestämma skulle jag nog skippa våren o sommaren o bara ha sensommar, höst o vinter

Svar på tråden "Allergisk" mot sol?