• Anonym (Deppig)

Sjukintyg vid depression?

På mitt jobb har vi som policy att skaffa sjukintyg från första dagen vid ens sjätte sjuktillfälle. Jag har nu varit sjuk fem gånger och bävar inför om det kommer en till, då jag varit hemma tidigare på grund av psykiska problem men sagt att jag varit magsjuk, haft feber osv.
    Min chef vet att jag har mått dåligt, men jag kan ju inte säga hur dåligt då mitt jobb är väldigt psykiskt krävande (kundtjänst) och jag är rädd för att jag får vara den som går först då de ska "rensa upp" bland de anställda.

Min fråga är då, skriver doktorer verkigen ut sjukintyg när man helt enkelt är för ledsen för att jobba?
    Det förstår väl vem som helst att man inte kan sitta och vara trevlig mot kunder när man själv känner att hela världen rasar under en. Jag tar nu Fluoxetin och Atarax och hoppas på en förbättring, men under tiden är det riktigt jobbigt emellanåt.
    Finns det kanske någon som har varit i samma situation som jag?

• Svar på tråden Sjukintyg vid depression?
  • Anonym (ja)

Du kan bli sjukskriven för depression isåfall, att du är "för ledsen" kommer ingen sjukskriva dig för. Eftersom du äter antidepressiva finns det ju chans att du blir sjukskriven men då kommer din chef få reda på orsaken.

• Anonym (vinter)

Nu när du äter medicin o läkaren har skrivit ut det till dig.. Borde inte läkaren kunna sjukskriva dig också?

Jag åt atarax när jag behövde o då var jag också sjukskriven.. så min fästman fick vara hemma o ta hand om sonen våran.. För annars var jag mammaledig..
    Hoppas det fixar sig för dig.. Ta hand om dig väl. kram

• Anonym

ja då skriver dom depression gissar jag. så står det på mitt intyg.

• Kamikazee

Du blir sjukskriven för depression i så fall. Din skev kan inte sparka dig för att du är sjuk, skulle du få sparken när du är sjukskriven så bryter han mot lagen. Man får inte sparka någon som är sjuk eller föräldraledig. Dock kan du bli omplacerad, men eftersom du ändå mår dåligt när du sitter i kundtjänst så behöver inte detta vara det sämsta som kan hända.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Kamikazee

skriver som en kratta

chef ska det så, inte skev

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Anonym (deppot)

Anonym (vinter) skrev 2008-01-08 15:20:46 följande:

Nu när du äter medicin o läkaren har skrivit ut det till dig.. Borde inte läkaren kunna sjukskriva dig också?Jag åt atarax när jag behövde o då var jag också sjukskriven.. så min fästman fick vara hemma o ta hand om sonen våran.. För annars var jag mammaledig.. Hoppas det fixar sig för dig.. Ta hand om dig väl. kram
    Min arbetsledare berättade att man har rätt att lämna in ett sjukintyg där sjukskrivningsorsaken är maskad (alltså överstruken med vitt). Jag vet inte om det stämmer men du kan ju fråga läkaren?
  • Molly08

ast det är väl skillnad på "sjukintyg" och sjukskrivning" iofs? Sjukintyg kräver många arbetsgivare från den dag (är det 7:e sjukdagen?) de måste stå för kostnaden. Tror eg inte att din arbetsgivare har rätt att kräva dig på intyg innan, om de inte har någon slags specialavtal med försäkringskassan. Tror dock (beror nog på vilken läkare du träffar) att du kan få ett sjukintyg för några dagar för att du mår så dåligt psykiskt. Låter ju som du skulle behöva utredas av läkare för eventuell sjuksrinvning dock, vilket naturligtvis inte är en garanti för att försäkringskassan godkänner en sådan, även om din läkare anser den nödvändig. Kanske lätteare få någon form av deltidssjuksrivning?
    Anonym (ja) skrev 2008-01-08 15:19:05 följande:

Du kan bli sjukskriven för depression isåfall, att du är "för ledsen" kommer ingen sjukskriva dig för. Eftersom du äter antidepressiva finns det ju chans att du blir sjukskriven men då kommer din chef få reda på orsaken.
  • Anonym

Som tidigare skrivits kan chefen inte sparka dig för att du är sjukskriven eller sjuk, ej heller omplacera dig om det inte är så att gravt åsidosatt dina arbetsysslor. Att vara sjuk i sig är inte saklgi grund  för vare sig omplacering eller uppsägning!  Min man var sjukskriven för depression i somras, och de skrev sömnproblem på hans intyg.

• annsing82

jag har varit sjusriven för depression. OCh fick då veta att man behöver inte lämna kopia på hela intyget (hela originallet till försäkringskassan + en kopia till idg sjäv) till arbetsgivaren. De behöver bara ha andra delen där det står hur länge du är sjukskriven och läkarens underskrift.

• Anonym
    annsing82 skrev 2008-01-08 20:39:07 följande:
    jag har varit sjusriven för depression. OCh fick då veta att man behöver inte lämna kopia på hela intyget (hela originallet till försäkringskassan + en kopia till idg sjäv) till arbetsgivaren. De behöver bara ha andra delen där det står hur länge du är sjukskriven och läkarens underskrift.
    Hur tog du reda på att man inte behöver lämna hela till arbetsgivaren? Är glad om jag slipper det!
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-08 21:03:04 följande:
    Hur tog du reda på att man inte behöver lämna hela till arbetsgivaren? Är glad om jag slipper det!
    Anledningen till sjuksrivningen är privat, och behöver endast uppges vid specifika fall. Det viktiga är att du har ett giltligt sjukintyg, inte att arbetet får veta orsaken. Det kan finnas ganska mycket man inte vill att chefen ska veta gällande ens hälsa...
    Ring till FK, eller facket om du känner att du behöver mer kött på benen!
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-08 21:09:37 följande:
    Anledningen till sjuksrivningen är privat, och behöver endast uppges vid specifika fall. Det viktiga är att du har ett giltligt sjukintyg, inte att arbetet får veta orsaken. Det kan finnas ganska mycket man inte vill att chefen ska veta gällande ens hälsa...Ring till FK, eller facket om du känner att du behöver mer kött på benen!
    Ok. tack! ska ringa fk och höra imorgon
  • Anonym (Deppig)

Jag menar inte att vara sjukskriven en längre tid, för jag vill ändå jobba. Men de dagar då det inte går, då går det verkligen inte...

Molly08 skrev 2008-01-08 15:27:00 följande:
    ast det är väl skillnad på "sjukintyg" och sjukskrivning" iofs? Sjukintyg kräver många arbetsgivare från den dag (är det 7:e sjukdagen?) de måste stå för kostnaden. Tror eg inte att din arbetsgivare har rätt att kräva dig på intyg innan, om de inte har någon slags specialavtal med försäkringskassan. Tror dock (beror nog på vilken läkare du träffar) att du kan få ett sjukintyg för några dagar för att du mår så dåligt psykiskt. Låter ju som du skulle behöva utredas av läkare för eventuell sjuksrinvning dock, vilket naturligtvis inte är en garanti för att försäkringskassan godkänner en sådan, även om din läkare anser den nödvändig. Kanske lätteare få någon form av deltidssjuksrivning? Anonym (ja) skrev 2008-01-08 15:19:05 följande:
  • annsing82
    Anonym skrev 2008-01-08 21:03:04 följande:
    Läkaren sa det när jag fick intyget. Säkert eftersom han visste att mina problem berodde mycket på jobbet.

Jag hade intyg från första dagen och i 6 veckor. Sen blev det förlängt. Började sen arbetsträna lite och sen jobba deltid och sjuksriven lite. Började plugga denna veckan och hade bara kommit upp i att jobba halvtid innan det och nu pluggar jag heltid.

Har bara en gång lämnat in hela intyget till arbetgivaren och de har aldrig sagt nått om att de vill ha mer.
  • Anonym (been there)

Om du mår så dåligt så borde du nog vara sjukskriven ett tag. Att bara vara hemma en dag hjälper dig ju inte att bli frisk. För det är väl det du vill? Man behöver få lite distans ibland och hämta krafter. Är man hemma några veckor så kan man ju bli "bra" sen (fast inte för länge). Fast det allra bästa är att byta jobb, kanske internt? Annars finns bara problemen kvar när man kommer tillbaka, förutsatt att det är jobbet som gör dig dålig alltså.

På mina intyg skrev läkaren jämt krisreaktion.

Svar på tråden Sjukintyg vid depression?