• Anonym

Sjukintyg vid depression?

ja då skriver dom depression gissar jag. så står det på mitt intyg.

• Anonym

Som tidigare skrivits kan chefen inte sparka dig för att du är sjukskriven eller sjuk, ej heller omplacera dig om det inte är så att gravt åsidosatt dina arbetsysslor. Att vara sjuk i sig är inte saklgi grund  för vare sig omplacering eller uppsägning!  Min man var sjukskriven för depression i somras, och de skrev sömnproblem på hans intyg.

• Anonym
    annsing82 skrev 2008-01-08 20:39:07 följande:
    jag har varit sjusriven för depression. OCh fick då veta att man behöver inte lämna kopia på hela intyget (hela originallet till försäkringskassan + en kopia till idg sjäv) till arbetsgivaren. De behöver bara ha andra delen där det står hur länge du är sjukskriven och läkarens underskrift.
    Hur tog du reda på att man inte behöver lämna hela till arbetsgivaren? Är glad om jag slipper det!
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-08 21:03:04 följande:
    Hur tog du reda på att man inte behöver lämna hela till arbetsgivaren? Är glad om jag slipper det!
    Anledningen till sjuksrivningen är privat, och behöver endast uppges vid specifika fall. Det viktiga är att du har ett giltligt sjukintyg, inte att arbetet får veta orsaken. Det kan finnas ganska mycket man inte vill att chefen ska veta gällande ens hälsa...
    Ring till FK, eller facket om du känner att du behöver mer kött på benen!
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-01-08 21:09:37 följande:
    Anledningen till sjuksrivningen är privat, och behöver endast uppges vid specifika fall. Det viktiga är att du har ett giltligt sjukintyg, inte att arbetet får veta orsaken. Det kan finnas ganska mycket man inte vill att chefen ska veta gällande ens hälsa...Ring till FK, eller facket om du känner att du behöver mer kött på benen!
    Ok. tack! ska ringa fk och höra imorgon
Svar på tråden Sjukintyg vid depression?