isa68 skrev 2008-01-08 18:12:20 följande:
Pimpinellan, får jag fråga vad FET är för något? Här i bryssel där jag gjort min behandling på Universitets sjukhuset verkar korttidsbehandling vara det vanliga och, vid första IVF, är insättning på dag 3 standard. Allt de sa var att äggen var av mycket bra kvalitet men då visste jag inte så mkt och missade att fråga om antal celler osv. Mycket verkar dock vara annorlunda i Sverige där de flesta verkar gå på långtidsbehandling och insättning efter 2 dagar... Det var det där med att vara välinformerad som spökar igen
Jag har gjort en långtidsbehandling i Sverige och då odlades äggen i 2 dagar, vid ET var de fertiliserade äggen 4-celliga ("bra" kvalitet). Därefter gjorde jag den korta metoden utomlands och ET var på den tredje dagen efter ÄP, ett 11-celligt pre-embryo av "toppkvalitet" sattes tillbaka. Läkaren sa då att ägget troligen skulle fästa inom 24 timmar.
Men det är som Pimpinellan säger att det är svårt att veta hur det ska utveckla sig även om det ser bra ut vid odlingen. Däremot har ingen sagt till mig att de oftast fäster - men sedan lossnar snart igen på grund av "skruttkvaliteten" - det var intressant att veta. Då har man, som varandes "åldersstigen" mycket större chans vid ÄD. Jag började tro att mina ägg inte ville fästa vid IVF - men kanske är det bara kvaliteten som har avgjort. Jag har ju inte haft samma problem att få äggen att fästa på "naturlig" väg.