• isa68

När fäster ägget ?

Hej alla! Gjorde min första återföring av ägg (2 st) förra fredagen och undrar.. Har hört att ägget fastnar (om det fastnar..) ca. dag 7 efter återförande, vet ni det stämmer eller hur det fungerar? Ni som känt några symptom, när har ni börjat känna dom och vad var de? Antar att ömma bröst och lite känningar i äggstockar är något man alltid får efter en IVF behandling? Vore såååå tacksam för svar!

• Svar på tråden När fäster ägget ?
  • Pimpinellan

När barnet kommit till på "vanligt" sätt fäster ägget efter 4-10 dar så det borde ju vara nåt liknande även vid ivf. Fast man får väl räkna bort de två dar som redan gått antar jag? De allra flesta äggen vid ivf fastnar tydligen,men det som gör att ivf:en misslyckas är att embryot slutar utvecklas. Så är det ju i vanliga fall också - upp till 70% av alla påbörjade graviditeter blir m.f långt innan eller lite före bim och det beror just på att det är et "skitägg". Hoppas du får ett tydligare/bättre svar än mitt,jag bara spånade mest! :)

• isa68

Tack ändå! Jag antar att det inte finns ngt klart svar Annars trodde jag att man oftast satte in ägg av god kvalitet och att därför chanserna att embryot utvecklade sig skulle vara större men att chanserna att det fastnade var mindre... Det är verkligen en hel del att sätta sig in i och det känns klart bättre om man är välinformerad

• Pimpinellan

Det stämmer att de sätter in det embryo som ser ut att vara av bäst kvalitet,men tyvärr är det omöjligt att veta om det trots att det ser bra ut just då kommer att fortsätta utvecklas. Läste om detta på CvL:s hemsida häromdagen. Det är lite som att spela på lotto detta med ivf. Det finns inga garantier även om man får massor med bra ägg och fina embryon. Om man däremot gjort flera ivf-försök (inkl.fet) som misslyckats fast embryona sett fina ut brukar de flesta kliniker vid nästa försök långtidsodla de befruktade äggen istället för då har man något större chans att se vilka som ser bäst ut och har störst chans att utvecklas vidare. Själva äggfästandet är tydligen ingalunda det största problemet vid ivf utan det beror nästan enbart på kvaliteten på äggen huruvida det lyckas eller inte. Och förstås litegrann på "grabbkvaliteten" också! :) Det är aldrig fel att vara välinformerad! :)

• isa68

Pimpinellan, får jag fråga vad FET är för något? Här i bryssel där jag gjort min behandling på Universitets sjukhuset verkar korttidsbehandling vara det vanliga och, vid första IVF, är insättning på dag 3 standard. Allt de sa var att äggen var av mycket bra kvalitet men då visste jag inte så mkt och missade att fråga om antal celler osv. Mycket verkar dock vara annorlunda i Sverige där de flesta verkar gå på långtidsbehandling och insättning efter 2 dagar... Det var det där med att vara välinformerad som spökar igen

• Pimpinellan

FET = frysförsök. Kan inte exakt vad förkortningen står för,men det är det det innebär i alla fall. Insättning efter två dagar är mycket riktigt standard i Sverige eftersom långtidsodling i de flesta fall inte anses behövas. Korttidsbehandling kan ju bara de kvinnor få som uppfyller grundförutsättningarna för det! Har man t.ex pco eller endo. MÅSTE man ju nedregleras under kanske lång tid innan. Eller det kanske inte var det du menade med korttidsbehandling? Vill inte att vi ska missförstå varandra! :) Detta med ivf är nog krångligt ändå utan att vi ska röra till det ännu mer för varann! ;)

• Primrose
    isa68 skrev 2008-01-08 18:12:20 följande:
    Pimpinellan, får jag fråga vad FET är för något? Här i bryssel där jag gjort min behandling på Universitets sjukhuset verkar korttidsbehandling vara det vanliga och, vid första IVF, är insättning på dag 3 standard. Allt de sa var att äggen var av mycket bra kvalitet men då visste jag inte så mkt och missade att fråga om antal celler osv. Mycket verkar dock vara annorlunda i Sverige där de flesta verkar gå på långtidsbehandling och insättning efter 2 dagar... Det var det där med att vara välinformerad som spökar igen
    Jag har gjort en långtidsbehandling i Sverige och då odlades äggen i 2 dagar, vid ET var de fertiliserade äggen 4-celliga ("bra" kvalitet). Därefter gjorde jag den korta metoden utomlands och ET var på den tredje dagen efter ÄP, ett 11-celligt pre-embryo av "toppkvalitet" sattes tillbaka. Läkaren sa då att ägget troligen  skulle fästa inom 24 timmar.

Men det är som Pimpinellan säger att det är svårt att veta hur det ska utveckla sig även om det ser bra ut vid odlingen. Däremot har ingen sagt till mig att de oftast fäster - men sedan lossnar snart igen på grund av "skruttkvaliteten" - det var intressant att veta. Då har man, som varandes "åldersstigen" mycket större chans vid ÄD. Jag började tro att mina ägg inte ville fästa vid IVF - men kanske är det bara kvaliteten som har avgjort. Jag har ju inte haft samma problem att få äggen att fästa på "naturlig" väg.
Svar på tråden När fäster ägget ?