• Magrat

Fotvårtor

Halloj!
    Jag har fått ett par fotvårtor och köpt medel på apoteket.
    Det står att man bara ska använda på små områden vid graviditet så det borde ju inte vara någon fara (jag har alltså köpt den vanliga sorten, inte den starka).
    Är det någon som har hört något speciellt om detta?
    Finns det några tips om annat man kan göra mot fotvårtor?
    Jag får dem med en tre-fyra års mellanrum och de brukar vara väldig envisa, men ibland verkar de försvinna av sig själva (nja, med ihärdiga fotbad och fotfilande, men jag har inte alltid använd något medel i alla fall).

• Svar på tråden Fotvårtor
  • Malin78

Har också fått fotvårtor....jag filar och filar tills det blöder och sen fortsätter jag att hålla dem nere, så att säga och sen försvinner dem..

Obs det gör inte ont att fila ner dem:)..

Har heller aldrig använt något medel...

• lång väntan

Det sägs att man ska pilla, skära på dom hela tiden.. hade lite problem i tonåren..och gick och frös bort en av kanske 5 stycken...Alla försvann och har inte haft en enda sen dess.....har däremot inte hört om det skulle vara farligt att kleta på medel under grav...ring apoteket och fråga..

• Salamandra

Det finns ju plåster som är bra vet inte vad dom säger om dom

• anna25

Ett bra tips är att måla vårtorna med nagellack! (genomskinligt helst, annars ser det ju lite roligt ut) Måla flera lager och så att det täcker ordentligt. Sen kan man fylla på med ett nytt lager med ett par dagars mellanrum, för man sliter ju på det när man går...
    På så sätt kväver man vårtan och den dör. Så sen är det bara att med en till två veckors mellanrum skrapa bort all död vävnad (gärna efter ett fotbad, så det mjukas upp) och sen gör man om hela proceduren med nagellack från början.
    På det här sättet kan man bli kvitt även ordentligt stora vårtor på bara ett par månader.

Det har i alla fall funkat på både mig och mina syskon när vi var yngre, och även på min sambo, som hade världens monstervårtor när vi blev tillsammans (han hade inte fattat vad det var).

• Malin78

anna25: tack för tipset, det ska jag testa:)

• hjartat73

Gå och frys dem! Har hört att om man får dem att blöda kan man få på fler ställen...vet inte om det är sant??

Kram

• isabell22

När jag hade dom så filade jag så mycket jag bara kunde så det blödd ibland och kletade på meddel sen försvann dom lät man dom vara för mcyket blev det värre... de verkar itne gilla att bli störda...:)

• SanTan

Nu för tiden finns det "frysapparater" att köpa själv på Naturapoteket. Min man köpte en sådan för 270:- och har nu fryst sin vårta 4-5 gånger med den och vårtan är nästan borta.

Man fryser med 2 veckors mellanrum och filar ordentligt under tiden. Klart billigare än att gå till en salong och frysa bort den. Och det funkar alltså jättebra!

Det står visserligen att man bara ska köra 3 gånger och är vårtan inte borta efter det ska man uppsöka läkare, men min man har fortsatt i alla fall (om man går till salong fryser dom ju på den tills den är borta, jag gick för tre år sedan 6 gånger innan min var borta. Betalade då 150:- per gång......)

Lycka till!

• Smilie

Vad jag vet så skall man INTE pilla på vårtorna så de blöder , de är ju så dom sprids mer?----

• Magrat

Tipset med nagellack var helt nytt!
    Ska testa det också.
    Jag har vid ett tillfälle för många år sedan gått och fått behandling (vill vagt minnas att man kan antingen frysa eller bränna bort vårtorna, har för mig att jag brände dem, men är osäker), och då försvann de på två gången, men jag tyckte det gjorde ont, så jag försökter nog fotbada/fila och hjälper till med lite medel eller nagellack denna gång.
    Jag har också hört att man inte ska vara för hårdhänt. Blödande vårtor är inte bra.
    Har i övrigt mer förhårdnader än jag brukar och är ganska trött och öm i fötterna.
    Om en månad eller två ska jag fixa tid på en fotvårdssalong, har fått en behandling i present! :)
    Ska bli skönt, men jag tänkte bli kvitt vårtorna först...
    Tack för alla svar!

• LindaHelen

man kan även använda saften från maskrosor men försök att bara använda på vårtan för det blir lätt svarta fläckar av saften:)

• Fideli

Alltså det här kanske är ett jätte-äckligt knep.......
    Men jag läste om en undersökning som gjorts bland barn där man lät en del barn kissa i duschen och andra inte. De barn som kissade blev av med sina vårtor och fick heller inga nya. Tydligen ska det finnas något ämne i urin som dödar svamp. Har hört att indianerna använt sig av det sedan urminnes tider.
    Upp till dig om du vill testa.
    Kram.

• hjartat73

Jag vet inte men bränner de verkligen under fötterna för de ville de inte göra på mig när jag hade??

• Solfjädern

Är man gravid ska man inte behandla med fotvårtot med något medel.
    jag rekommenderar inte det.

• lovisag

jag hade en fotvårta för ett tag sen och jag fick tipset att man skulle använda krita sem man har till griffeltavlor, och så skulle man fila lite och det funkade jättebra, försvann jätte snabbt genom att bara stryka på en gånr per dag.
    Lycka till!!!

Svar på tråden Fotvårtor