Höööga muffins?
Någon som vet hur man får till sådana där höga, amerikanska muffins? Mina muffins blir antingen segar och låga eller så rinner de ut över formen efter att ha svällt upp fint...
Någon som vet hur man får till sådana där höga, amerikanska muffins? Mina muffins blir antingen segar och låga eller så rinner de ut över formen efter att ha svällt upp fint...
gör du muffins eller cupcakes? Rinner de över så har du ju för mycket i formen
om du vill ha höga muffins så kan du ju alltid testa att fylla dem med weeds *kunde inte låta bli *
För att de inte ska flyta ut gäller det att man inte fyller muffinsformarna ända upp till kanten utan bara fylla lite mer än hälften.
Och så gäller det att man har ett bra grundrecept.
Det gär grundrecdepter tycker jag ger höga och fina Stora muffins.
100g smör
2 ägg
1 1/2 dl stösocker
1 tk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
skal från en citron (kan uteslutas)
Sen kan man ha i lite vad man vill, blåbär, äpplen, rabarber, kardemumma m.m
Om man vill ha chokladmuffins är det bara att byta ut 1dl av mjölet mot kakao, samt att man byter ut mjölken mot gräddfil. Samt att man tillsätter 50g extra smör i smeten
www.dagensmuffin.se/
där finns bra recept för höga fina muffins.
Det är som Queequeg säger man måste ha ett bra grundrecept
Glömde att ta med hur man gör muffinsarna.
De gör du så här:
Sätt ugnen på 175grader
Vispa ägg socker och vaniljsocker poröst.
Rör ner smäls smör, mjölk och rivet citrinskal om man använder sig av det.
Blanda mjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.
Häll smeten i formar.
Använd muffinsplåt eller stora muffinsformar ( om man vill ha pappersformar tycker jag att det blir bäst om man ändå har dem i en muffinsplåt de tappar lätt formen annars tycker jag).
Hemligheten bakom HÖGA muffins är att INTE vispa smeten, utan RÖRA! Och gärna låta den vila i kylen över natten!
Tack för tipsen, jag ska testa lite:)