• jellona0507

Vad betyder förlovning för er?

Har nu bråkat en hel del med killen via sms.
    Han sa att vi MÅSTE förlova oss senast vid nyår 08-09, då vi har barn, samt så vi kan bevisa för alla andra att vi verkligen älskar varandra.
    Nu håller jag inte riktigt med. Sa till honom att en ring/förlovning inte bevisar något för mig. Jag känner inget behov av att förlova mig, och verkligen INTE bara för att man har barn!!
    Det ska verkligen kännas rätt överallt om man ska förlova sig, och i dagsläget känner jag ingen längtar eller något behov av att bära en ring på fingret.
    Varför ska en ring (som han påstår) vara ett bevis på ens känslor?
    Som jag förstod på honom så vill han ha ringen så att alla andra vet att han inte är ledig längre.

Vad innebär en förlovning för er? Hur lång tid väntade ni med det? Varför har ni inte förlovat er?

//busfröet

Minya 050727 & Engla 070828
  • Svar på tråden Vad betyder förlovning för er?
  • T x 3

Vi har förlovat oss för att vi älskar varandra. Vi bestämde också att gifta oss inom ett år som seden bör men det kom lite i mellan. Husköp, barn, ny bil, barn osv. Än är jag ogift men vi ska gifta oss framöver. Jag tyckter faktiskt att det ligger något i att ha en ring på fingret. Det visar att man är upptagen och uppvaktningen från andra minska faktiskt. Tyvärr upphör den inte. Lycka till med vad ni än bestämmer.

• IsadorasMamma

Förlovning för mig innebär att någon har friat och att det är bestämt att man ska gifta sig, förlovad är man fram tills bröllopet ägt rum.

Jag har aldrig varit förlovad för jag har inte velat gifta mig med någon av dem jag varit tillsammans med.
    Vet inte om jag vill gifta mig eller om jag bara inte träffat rätt, det återstår att se.

• mamma till Leo

En ring på fingret betyder mycket, att man hör ihop o älskar varandra.....men o andra sidan är väl ett barn en kärleksvisning oxå.....för barn skaffar man ju inte om inte vet att man älskar varandra ....så känner jag

• 1 och 1 är 3

Vi förlovade oss när vi väntade vårt barn, som dessvärre slutade i MA. Men i samma veva som vi köpt hus ihop. Han är mannen jag ska leva med! Därav en förlovning, de kändes rätt för oss båda helt enkelt.

• LadyInBlack

Första gången jag och min kille visade andra att vi hörde ihop så hade vi köpa likadana armband. Inget speciellt, men det va ändå en lite grej.
    Efter något år förlovade vi oss för att vi visste att vi skule gifta oss. Tog 4 år, men lite husköp och barn imellan.

• Tonx

Förlovning betyder inte mycket för mig.
    Jag har inget behov av att "visa min kärlek" och att "vi hör ihop".
    Jag vill inte binda mig till en enda människa, jag är en fri människa trots att jag har en jag älskar.

mamatonx.blogg.se - En mammablogg
  • karpa77

Vi förlovade oss när första barnet var 6 mån och giftermål inom ett år och då var jag gravid med nr två. Har man tagit steget att skaffa barn tillsammans så har man ju ändå tänkt en framtid tillsammans. Vigsel var en del för att vi verkligen ville vara gifta och ha samma namn allihopa, men även bäst ekonomiskt m.m. när man har barn ifall att det skulle hända något. Har man hus och barn så är det ju en trygghet isig, men visst är det för kärleken till varandra som man säger ja till varandra i kyrkan.

• Lurvenpajsaren

Vi var inte förlovade. Jag hade kunnat göra det om vi hade gjort det strax innan giftemålet, men personligen ville jag inte vara förlovad i flera år och sedan gifta mig. För mig betyder inte en förlovning speciellt mycket.

• elinvd

Förlovning för mig innebär att man kommer gifta sig.
    Jag är lite old fashion när det kommer till det, så den dagen jag förlovar mig betyder det att vi kommer gifta oss inom 1- 1½ år ungefär.

Don't let other people determine your future
  • Skata

För mig betyder en förlovning att man har bestämt sig för att gifta sig.

Jag och min kille förlovade oss efter ett år och ett par månader tillsammans. Han friade till mig på vår studentbal. Vi satt på en pir vid havet, det var stjärnklart och det var bal - en massa klassiska romantikingredienser som fått min pojkvän att tänka att han måste ta vara på tillfället. Jag ville egentligen inte förlova mig då men tillfället bidrog till att jag inte sa nej utan istället ett tveksamt ja. Vi valde att inte berätta för våra familjer men några vänner fick veta.

Ett halvår senare tog vi vårt förnuft till fånga och bröt upp förlovningen. Det visade sig att min kille inte heller stod för vår förlovning utan att han fått ett infall som han kom på i efterhand inte var så genomtänkt. Som tur var hade vi inte skaffat ringar (det är väl inte där förlovningen sitter!) så det var enkelt att bestämma oss för att inte vara förlovade längre. Vi är dock fortfarande tillsammans.

Vi bröt vår förlovning eftersom vi inte är redo att ta ett beslut om att satsa på att leva resten av våra liv tillsammans och då blir en förlovning helt meningslös eftersom det ändå inte ligger någon tyngd i den. Förlovning och giftermål har aldrig varit speciellt viktigt för mig så jag vet inte om jag kommer att förlova mig igen.

Svar på tråden Vad betyder förlovning för er?