• jellona0507

Vad betyder förlovning för er?

Har nu bråkat en hel del med killen via sms.
    Han sa att vi MÅSTE förlova oss senast vid nyår 08-09, då vi har barn, samt så vi kan bevisa för alla andra att vi verkligen älskar varandra.
    Nu håller jag inte riktigt med. Sa till honom att en ring/förlovning inte bevisar något för mig. Jag känner inget behov av att förlova mig, och verkligen INTE bara för att man har barn!!
    Det ska verkligen kännas rätt överallt om man ska förlova sig, och i dagsläget känner jag ingen längtar eller något behov av att bära en ring på fingret.
    Varför ska en ring (som han påstår) vara ett bevis på ens känslor?
    Som jag förstod på honom så vill han ha ringen så att alla andra vet att han inte är ledig längre.

Vad innebär en förlovning för er? Hur lång tid väntade ni med det? Varför har ni inte förlovat er?

//busfröet

Minya 050727 & Engla 070828
  • Svar på tråden Vad betyder förlovning för er?
  • Queequeg
    Tonx skrev 2008-01-08 21:50:56 följande:
    Förlovning betyder inte mycket för mig.Jag har inget behov av att "visa min kärlek" och att "vi hör ihop".Jag vill inte binda mig till en enda människa, jag är en fri människa trots att jag har en jag älskar.
    Håller med dig.
    Enda anledningan att jag skulle välja att förlova mig är att jag skulle vilja ha en ny dyr ring, själva förlovningen i sig bryr jag mig inte om. Behöver ingen ring att "visa upp" så att andra ska förstå att jag hör ihop med någon.
    Tri inte direkt på förlovning och giftermål.
  • Love4cats

Vi förlovade oss efter fyra år då vi flyttat till hus och nu är vi nygifta. Förlova sig för man för att man lovar varandra trohet och med mål att en dag gifta sig.

Självklart behöver man ingen ring för att känna tillhörighet men det är ett väldigt fint traditionellt sätt att visa sin kärlek på. Annars är det av rent ytliga skäl man väljer att bära ring och man ser inte riktigt meningen med det.

Varje steg är ett steg närmare...
  • Sallisen

Förlovning är för mig något man gör för att man ska gifta sig. Och inte åratal i förväg, kanske max ett år eller nåt.

Jag förstår inte folk som förlovar sig och inte ens har nån tanke på att gifta sig. Alla gör självklart som de vill, men jag förstår det inte!

• jesslin

Vi förlovade oss för att vi älskade varandara och ett löfte om ett framtid äktenskap, det var för snart 7 år sedan. 28/6-03 gifte vi oss. Vi gjorde det den tradionella vägen, förlovning, giftemål och sedan barn. Men jag är då inte tradionell av mig annars.

Sofia fröken busan nummer ett
  • Pikku Enkeli

För mig är ringen en symbolik för att vi hittat rätt i livet, att den man delar ring med är den man ska gita sig med (om man nu ens ska gifta sig). Jag vill bära en ring för jag gillar traditioner (om än något moderniserade) och vet att min sambo är den jag vill gifta mig med den dagen det skulle vara aktuellt.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • smulan 75

Är kanske lite gammaldags men förlovning innebär när 2 personer älskar varandra samt vill spendera livet ut i motvind samt medvind.Giftemål inom 1år-2år. Blir så trött på alla tonåringar som har varit förlovade både 1-5 gånger bara för att få ring på fingret att skylta med(har inget med kärlek att göra) Hade en x-vännina som vid 19års ålder varit förlovad 5 gånger,då kan man inte ta det på allvar längre,så tycker jag iaf.

• jesslin
    smulan 75 skrev 2008-01-09 10:08:31 följande:
    Är kanske lite gammaldags men förlovning innebär när 2 personer älskar varandra samt vill spendera livet ut i motvind samt medvind.Giftemål inom 1år-2år. Blir så trött på alla tonåringar som har varit förlovade både 1-5 gånger bara för att få ring på fingret att skylta med(har inget med kärlek att göra) Hade en x-vännina som vid 19års ålder varit förlovad 5 gånger,då kan man inte ta det på allvar längre,så tycker jag iaf.
    Håller med dig där.
  • smulan 75

Samt vi var gifta när sonen föddes,min mamma sa: att hon var stolt då jag var enda (av mina syskon) som gjorde i hennes ögon rätt,gifte mig först sen skaffade barn. Ingen av mina syskon e gifta fortfarande.

• fairyfloss

Förlovning betyder för mig att man bestämt sig för att gifta sig. Vi förlovade oss officiellt ett år innan vi gifte oss, fastän vi hade egentligen bestämt att vi skulle gifta oss år innan . Men vi var rätt så unga så vi tänkte vänta lite med att säga det .

• jesslin
    fairyfloss skrev 2008-01-09 10:14:21 följande:
    Förlovning betyder för mig att man bestämt sig för att gifta sig. Vi förlovade oss officiellt ett år innan vi gifte oss, fastän vi hade egentligen bestämt att vi skulle gifta oss år innan . Men vi var rätt så unga så vi tänkte vänta lite med att säga det .
    Ja, vi var 29(eller ja jag fyller i nov och förlovningen var i april), när vi gifte oss skulle jag fylla 31. Vi träffades 99 när vi båda var runt 27(vi är födda 72) Så inte så unga men ta mig tusan inte så lastgamla heller. Nu är jag på fel sida mot 40årstrecket ju.
Svar på tråden Vad betyder förlovning för er?