stuvade makaroner?
Hur gör man stuvade makaroner? Är det bara att hälla på lite mjölk och socker när pastan är färdig?:S eller har jag missuppfattat det hela totalt?:P
Hur gör man stuvade makaroner? Är det bara att hälla på lite mjölk och socker när pastan är färdig?:S eller har jag missuppfattat det hela totalt?:P
du får antingen koka pastan i lite mjölk och koka sakta så det kokar in riktigt..
eller lättare.. gör en redning.. smält lite smör.. vispa i lite mjöl o späd med mjölk till lagom konsistens.. i med kryddor o sen pastan! :)
du ska använda
GAMMELDAGS IDEALMAKARONER - annars går det inte..
Koka upp i vatten och när dom kokat halvvägs häller du på mjölk och sen är det bara att röra o röra o röra tills dom är klara...
jag gör såhär enkelt:
- koka pastan, inte för mjuk, utan lagom.
- häll av vattnet, o i med pastan igen.
- häll på mjölk inte för mkt utan lite lagom.
- låt koka upp försiktigt så det inte bränns i botten.
- när det börjar småkoka häller jag i redningen, ant maizena eller vatten o mjöl.
- krydda med salt och pyttelite vitpeppar. aromat är gott i med.
lycka till. testa efter ett apr ggr är du mästare på stuvade makaroner!
p.s. ett tips är att inte vänja dig vid att ha socker i. det är gott men väldigt onödigt.. svårt att låta lbi att ha i det senare annars..
Jag kokar upp pastan i mjölk, rör hela tiden... Börjar med mjölk så det täcker makaronerna och sen får man fylla på mer allt eftersom det kokar så det blir bra konsistens...
Sen kryddar jag med salt, peppar och muskotnöt... Mums
Håller med om gammeldags idealmakaroner! det blir godast med dom. Och då finns det recept på paketet hur man mjölstuvar.
Själv så kokar jag alltid i vatten och gör själva mjölstuvningen i annan kastrull, som jag sedan häller de kokade makaronerna i.
Kryddar med salt, vitpeppar, malen muskot och lite socker (alternativt sirap).
Fridolina 82 skrev 2008-01-08 23:09:58 följande:
Gör som atamon. Receptet finns på kungsörnens hemsida, heter stuvade makaroner på annat sätt.
Nyfiken gul skrev 2008-01-08 23:07:02 följande:
Så som du kokar vanliga makaroner fast me mjölk & så lite socker. Du byter alltså bara ut vattnet mot mjölk =)
Nyfiken gul skrev 2008-01-08 23:07:02 följande:
jag tycker att det blir klart godast och enklast om man gör som det står på paketet(gammeldags idealmakaroner) koka upp mjölk lägg i makaronerna och rör...heeela tiden.å så ska man ju krydda å sånt. jag tar salt,vitpeppar,lite muskot och lite socker
tar ca 20 min. tills de blir mjuka.