tips på vitlökssås?
Skall snart ha 30-års fest och då behöver jag ett enkelt och snabbt recept på en vitlökssås...någon som har ett gott tips?
Skall snart ha 30-års fest och då behöver jag ett enkelt och snabbt recept på en vitlökssås...någon som har ett gott tips?
Tzatziki?
Annars brukar jag bara ta cremefraiche, vitlök, persilja, citronpeppar och salt... fixat...
Väldigt snabbt och enkelt är att blanda vitlökspulver som man köper färdigt i små påsar i Creme Fraiche.
Kanske inte så exklusivt, men mycket gott, det blev en hit direkt här hemma.
Gräddfil/creme fraice med pressad vitlök, lite salt o ev klippt persilja! Brukar pudra i lite vitlöks- eller lökpulver som extra smak.
Vart finns dom små påsarna?
Ja de här lättlagade versionerna finns det massor av. Min: Gräddfil, en klick senap, pressad vitlök, svartpeppar, en nypa salt, en nypa socker. Eller så tzatziki som Maggisen skrev. Gott!
Vill du fuska lite o köpa färdig? Köp Eldorados på Willys. Den är kanongod! Bara att slå upp i en fin skål så kan du "luras" lite o säga att den är hemmagjord.
Annars så blandar du cremé fraiche med vanlig fil, pressar ner vitlök efter tycke o smak o smakar av med salt.
Vitlökskräm
4 vitlöksklyftor
2 nykokta potatisar
2½ dl olivolja
2 msk citronjuice
1-2 tsk senap, typ Dijon
salt, peppar
Hacka vitlöksklyftorna fint. Mosa potatisen och blanda den med vitlök, olja och citronjuice. Nykokt ska potatisen vara för att den lättare suger i sig olja då. Smaka av med senap, salt och peppar. Den här vitlökskrämen är mycket god till grönsaker, men också utsökt på en skiva tjockt bröd.
Vitlökssås med ägg, 4 portioner
2 msk smör el. margarin
2 msk mjöl
1 1/2 dl vatten
2 hårdkokta ägg
2-4 vitlöksklyftor
4 msk olivolja
1/2 dl finhackad persilja
salt och peppar
Gör en redning av smöret, mjölet och vattnet och låt koka några minuter tills såsen börjar tjockna. Häll över i matberedaren. Dela de hårdkokta äggen, ta ur äggulorna och lägg också dem i matberedaren. Lägg i vitlöksklyftorna. Kör tills blandningen är slät. Häll försiktigt ner olivoljan i en fin stråle medan maskinen går. Blanda ner persiljan. Smaka av med salt och peppar.
Tzatziki
1 st gurka
4 klyftor pressad vitlök
1 msk olivolja
3 dl matlagningsyoghurt
Salt, svartpeppar efter behag
Riv gurkan grovt, salta, låt stå minst 1 timme. Krama ur gurkan. Blanda med yoghurt, vitlök och olja. Smaka av med salt och peppar.
källa: www.gronmat.net
En supergod sås som går till det mesta (grillat, kyckling, skaldjur, fisk mm):
2 dl Philadelfiaost
2 dl creme fraiche
vitlök, minst 3 klyftor
salt
Tar du "riktig" c.f. får du en mycket fast sås, anv lätt eller minifraiche blir den lite lösare, men lika god!
"JFL" Måste hålla med dig, den där är underbar
Lätt och super-gott:
2 dl creme-fraiche
1 dl chilisås
½ dl lätt-majonäs
2-3 pressade vitlöksklyftor
salt & peppar (efter smak)