• sjögurkan

Min hund har börjat morra åt mig, flockledaren!

Ja som sagt. min 1.5 åriga hane har börjat morra mot mig vid vissa situationer. Det kan t ex vara när han sitter hos min sambo och jag vill gå dit, då kan han morra.
    Det syns på honom att han nästan skäms när han morrar, han viker bort blicken och är inte alls bekväm. Han visar inte heller tänderna när han morrar. Han ser rent olycklig ut.
    Jag vet inte hur jag ska tackla detta. Är det en unghundsgrej, då han försöker testa min ställning i toppen eller är det något annat.

• Svar på tråden Min hund har börjat morra åt mig, flockledaren!
  • BettanB

Inte så bra. Jag skulle ha "plockat ner" honom direkt. "Calm and assertive" som Cesar brukar säga.
     Du får visa att du står högre i rang och att det inte är något att diskutera.

Min tik kan få såna frispel ibland, men det blir ovanligare och ovanligare. Skarpaste hund jag någonsin haft.

• Joppis

Tittar alla här på C.M eller?

• BettanB

I löööv him.
    Köper inte allt så klart, men det skall man aldrig göra. Tycker att han är bra när det kommer till vardagsumgänget med hund, hans filosofi stämmer överens med min och den som använts i min släkt under generationer av hunduppfödning. "Calm and assertive", I like.

Joppis skrev 2008-01-09 10:25:39 följande:
    Tittar alla här på C.M eller?
  • karlsson1981

Min sambo gör så så fort våra hundar morrar åt honom. Tar tag i nacken och drar ner dem på golvet och stirrar de rakt in i ögonen tills de viker av med blicken.

Kändes ganska hårt i början, men nu inser jag hur viktigt det är att visa vem som bestämmer!

• Joppis
    BettanB skrev 2008-01-09 10:28:32 följande:
    I löööv him. Köper inte allt så klart, men det skall man aldrig göra. Tycker att han är bra när det kommer till vardagsumgänget med hund, hans filosofi stämmer överens med min och den som använts i min släkt under generationer av hunduppfödning. "Calm and assertive", I like.
    Jag köper inget alls från honom
  • sjögurkan

Tittar också på Ceasar, han är bra. Samtidigt ska man ju inte praktisera det han säger på egen hand. Men är det en "rangklättrings period" min hund har så måste man ju ta det ifrån honom, det är svårt, för tänk om det blir tokigt.

• Sueca maluca

Det där hände mig också när min hanhund var "tonåring", dock bara ett fåtal gånger. Varje gång var jag snabb med att lägga ner honom och säga att det där kommer han ingen vart med med mig. Nu är han 3,5 och skulle aldrig morra åt mig. Däremot har han börjat skälla hysteriskt när någon kommer in från ytterdörren, jag tror han är uttråkad sedan jag fick barn...

• Empo

Jag skulle ha plockat bort honom på stört från allt högt. Som soffa, säng m.m.
    Något som också fungerar är att sätta hunden i 'skamvrån'!

Tränar du mycket med han?
    Kan han ha ont någonstans?
    Hoppas det löser sig.

• Janne77

Bettan har rätt. Det är en fråga om rang. Du måste visa att du inte accepterar det beteendet.

• Carisma95

Det bästa är självklart (som sagt) att du tar ner hunden direkt för att visa att du är högre i rang!
    Sen kan jag även tycka (om jag tolkar TS rätt); om din sambo i detta läget inte gör NÅNTING för att korrigera hunden, så tycker hunden att "husse håller med mig", vilket gör den ännu "säkrare"...

A stumble may prevent a fall....
Svar på tråden Min hund har börjat morra åt mig, flockledaren!