Inlägg från: Doldis987 |Visa alla inlägg
  • Doldis987

18 års fest - tips på regler mm

Min bror ska ha en 18-års fest och tycker såklart att mammas och pappas krav är pest och att de vill förstöra hans 18-års dag. Mamma ville att jag skulle prata med honom, för han ser lite upp till mig och brukar lyssna hyfsat. Jag vill helst inte lägga mig i regler osv, utan möjligen prata med honom om VARFÖR dom ställer upp regler. Jag sa till henne att de skulle ha ett samtal där dom som föräldrar ställer upp några få absoluta krav de ställer på festen. Mina förslag var:

*max 60 personer
    *det ska finnas en gästlista med alla namn så ingen obehöring kommer in
    *minst 2 vuxna som de godkänner som "ordningsvakter", som är där hela tiden
    *en senaste tid för avslut

Festen är 2 mil från närmsta stad så jag är inte så orolig att det ska komma massa obehöriga, men många kommer säkert dricka för första gången och då känns det oerhört viktigt att ha ordentliga ramar för festen.

Vad tycker ni? Bör/kan jag som syster (jag är ju typ vuxen, 30 år ) göra något mer?

Har ni bra tips på hur man kan "övervaka" och ordna en fest sådär utan att det blir trist för tonåringarna?

• Svar på tråden 18 års fest - tips på regler mm
  • Doldis987

Oj, kan man inte ställa krav på sina barn som bor hemma som man ansvarar för?

För övrigt så betalar de festlokalen och den är 3 kilometer från deras hus.

Fru hemlig skrev 2008-01-09 10:46:44 följande:

Men var är festen? Vem betalar? Om den inte är hos era föräldrar och de inte betalar kan de inte ställa några krav eller sätta några regler.
  • Doldis987

Jag skiljer på kan och bör. Synd att du skulle hänga upp dig på det.

Fru hemlig skrev 2008-01-09 10:53:59 följande:

Som jag skrev: Om den inte är hos era föräldrar och de inte betalar kan de inte ställa några krav eller sätta några regler.
  • Doldis987

För övrigt så har han inte fyllt 18 år ännu när själva fester är.

• Doldis987

Inte till någon speciell:

Verkligheten är så att ungdomar dricker alkohol fast de inte är 18 år. Jag försöker hjälpa min snart 18-åriga bror att inte råka ut för något som kan undvikas. Det skulle jag göra även om han var 19, 25 eller 30. Och då ska vi inte tala om mina egna barn. Nu är dom små men jag kommer inte sluta ställa krav eller känna ansvar för hur dom är som människor bara för att de är en viss ålder. Sen om jag har det juridiska ansvaret, eller den juridiska rätten kunde jag inte bry mig mindre om.

Tråden utvecklades till nåt annat än vad jag hade tänkt, som så ofta här på FL, men det får jag leva med

Tack för bra tips från er som gav dem!

• Doldis987

Tack!

Spexig skrev 2008-01-09 11:18:14 följande:
    Trist att det blev så. Håller definitivt med dig om att man vill ta hand om sina syskon oavsett hur gamla de blir (mina är 22 och 24)!Som sagt: hoppas festen blir rolig!
  • Doldis987

Kul att höra en yngres synpunkt på det hela! Anledningen till att jag satte övervaka, och ordningsvakter inom sitationstecken var för att jag inte vill att det ska kännas så, men ändå vara den tryggheten, om det helt plötsligt börjar drälla in massa oinbjudna. Det finns ett litet annat rum med TV å så som de vuxna kan sitta i, så det blir perfekt. Säkert kommer det gå finfint allting men det är dumt att helt lämna det åt sitt öde

Min bror är ingen strulputte, men tyvärr ganska naiv och med en het önskan att vara "populär", så ryktet går, och han är inte sen att sprida ut att det ska vara världens fest....

Tack för ditt inlägg!

Bevabus skrev 2008-01-10 06:44:22 följande:
    *max 60 personer...Lagom siffra*det ska finnas en gästlista med alla namn så ingen obehöring kommer in....Jättebra!*minst 2 vuxna som de godkänner som "ordningsvakter", som är där hela tiden...Om det bara hade varit 15 personer så hade jag tyckt att detta vore överdrivet. men 60 personer är ju faktiskt väldigt många. Men däremot så tycker jag att..han är ung...och det är hans 18-års fest. Han måste få släppa loss och göra litegrann som han vill, så länge han inte bryter emot lagen ;) Låt dom vuxna sitta i ett rum på övervåningen (om ni har nån) eller helt enkelt bara i ett annat rum och så får dom gå ut kanske 1 gång i halvtimmen och kolla läget.*en senaste tid för avslut...nja...jag är 17 år och nyårsfesten jag var på slutade inte helt och hållet förrän klockan 04 och då var inte ens någon trött! Senare än så håller fester oftast inte på men det ska vara helt okej tycker jag. Det är ju ändå hans 18-årsfest. Så om ni nu MÅSTE sätta en senast tid så sätt typ klockan 03. Men tänk på att, om ni sätter en tid för avslut så kommer folk troligen att dra ut på den tiden så mycket som de kan. Det är bättre att inte säga något och sen börja skicka hem folk när man börjar bli trött. Inte när NI börjar blir trötta utan din brorsa såklart :)Låt honom slappna av och ha kul, ha regler men försök inte ha "pli på festen" för DÅ kommer den att bli tråkig :/
  • Doldis987

Perfekt! Ska använda det som exempel om min bror börjar krångla

Bevabus skrev 2008-01-10 12:48:25 följande:
    varsågod :)aa jag tycker faktiskt det är jättebra att ni har några vuxna där!under nyårsafton så var jag på en fest hos en kompis. det var föräldrafritt. vi kände alla som var där. men sen så frågade en kille min kompis om han kunde få ta dit bara 3 killar som han kände.min kompis svarade "okej då, men bara dom tre. inga mer sen.".Så en halvtimme innan tolvslaget så kom dom. efter tolvslaget så började saker försvinna.Det slutade med att 4 mobiler, 2 digitalkameror, en väska, 500 kr och en plånbok var borta :S det är en jättelång historia..Men vi lyckades avslöja vem det var som hade tagit sakerna (har inte fått tbx dom än, väntar på att polisen ska förhöra dom)...det var en utav de där killarna. och troligen en till utav dom som oxå betedde sig misstänksamt.Dom var väldigt professionella (eller hur det ordet nu stavas, haha) så vi märkte inte ett dugg förrän vi insåg att sakerna var borta!!Så då hade det varit bra med en vuxen som kunde styra upp allt. Nu hade vi visserligen allt under kontroll och vi ringde en vuxen som kom över och skulle hjälpa oss (utan lycka)...men det kanske avskrämmer mer att stjäla saker eller göra nåt dumt om det finns vuxna i ett rum i närheten.
  • Doldis987

Jag håller med dig. Undra hur vårt samhälle skulle se ut om ALLA föräldrar bara sket i sina barn som råkat fylla 18. Det är ju en hel del som gör det, tänker närmast på festen i Stockholm när en 16 årig kille tragiskt miste livet. Där fanns INGA vuxna, och tjejen var inte ens 18 år som hade festen. Sen om man inte längre har det juridiska ansvaret ska väl inte spela någon roll om man bryr sig om sina barn. Naturligtvis finns det mönsterbarn, men man vet ju inte vad kompisar och andra kan hitta på även i de fallen.

Tack för ditt inlägg!

ellam71 skrev 2008-01-10 12:53:13 följande:
    Fru hemlig skrev 2008-01-09 10:46:44 följande:Där tycker jag du har fel. Så länge barnen bor hemma har man som förälder ett ansvar. Ja det har man väl hela livet egentligen. Men så länge de bor hemma är det jag som bestämmer!
  • Doldis987

Tack, blev själv irriterad att det blev nästan ordmärkande där i början, men orkade inte ens besvara inläggen. Jag kommer inte skämmas att jag puffar (utan att styra) min bror på rätt vägar i livet, oavsett hans ålder. Men jag har kanske ingen rätt att tycka det, eftersom hans föräldrar inte ens får det

Jen nifer skrev 2008-01-10 13:01:27 följande:

tycker några är löjliga här.Ni säger att om dom fyllt 18 år så kan man inte sätta upp några regler.Och dom gör o dricker vad dom vill.MEN när hon berättar att han inte riktigt hunnit fylla 18 då är de helt plötligt INGEN alkohol, hah tycker den åsikten låter konstig.SJÄLVKLART kan man sätta upp regler för ens hemmaboende barn.För många 18 åriga killar(o tjejer) är faktist fortfarande lååångt ifrån vuxna och dom behöver även regler,krav o riktlinjer dagen efter deras 18 års dag. Sålänge man bor hemma får man respektera föräldrarnas åsikter. Sen tycker jag man ska kompromissa såklart , men de även innan 18 och efter 18.Tycker dom här "kraven" som snarare är kompromisser ser väldigt bra ut tycker jag.
  • Doldis987

Det var vad jag sa till mamma också. Han har 5 äldre syskon så visst ställer vi upp om han frågar. För honom skulle det vara pest att ha morsan och farsan där, och det förstår jag!

Jen nifer skrev 2008-01-10 13:08:17 följande:

En sak om reglerna för festen kanske skulle kunna va om dom "vuxna vakterna" kan vara någon annan än förälder,äldre syskon eller liknande?
  • Doldis987

Vad menar du?

saxen2 skrev 2008-01-10 16:00:29 följande:
    Inga tunga droger.
  • Doldis987

Tack för dina (och andras) synpunkter. Detta med ordningsvakter var aldrig tänkt att det skulle vara föräldrarna, uan snarare vi äldre syskon om han vill det, eller andra vuxna som han själv ordnar. Och tanken är bara att de ska "agera" om det verkligen händer något, om det tex kommer ett helt gäng som inte är bjudna eller om det blir bråk av något slag. Så ordningsvakt klingar egentligen fel, det är ju mer vuxennärvaro, OM det händer något. Så i detta fall, när mina försäldrar betalar lokalen, så är det nog helt nödvändigt med vuxennärvaro, men som du säger, det finns ett rum bredvid där de kan vara. Nu verkar det som om min svåger ska vara DJ, så då har vi ju ändå en som kan avstyra i själva lokalen.

Och senaste tid kommer det inte bli, för de skulle tydligen sova i lokalen. Dessutom har jag tänkt mig tillbaka till tonåren igen, och fy vad pest jag skulle tycka det skulle vara att behöva skicka hem alla vid 2-tiden.

Post partum skrev 2008-01-11 08:10:11 följande:
    Festens vara eller icke vara kan man alltid diskutera när minderåriga kommer att vara inblandade, men om man förutsätter att det blir en fest så tycker jag absolut att en gästlista vore en bra idé. Utan att veta hur festlokalen ser ut, finns det något rum invid där ordningsvakterna mestadels kan hålla till? Kan du eller någon annan som är vuxen men inte din brors förälder vara ordningsvakt? Det brukar ju kännas mindre pinsamt. Senaste tid för avslut kanske inte behövs, fester brukar klinga av såsmåningom ändå. Sätter man en tid dock kan det nog kännas lite "högstadiedisco" över det hela.
  • Doldis987

Nu är det bestämt, om det är nån som vill veta

Mamma och hennes polisväninna ska vara i ett hus som ligger 50 meter från själva lokalen. Dom kommer vara där lite diskret när gästerna kommer och sen bara ha lite koll så att allt verkar vara ok, annars sitta borta i det andra huset. Dom kommer ha en gästlista och det får max vara 60 personer. De ska sova över, så det blir ingen sista tid (jag insåg själv att det var lite knäppt).

Han var först lite motvillig till att mamma skulle vara där, och tyckte att det räckte med den andra, men hon ville ju inte var där själv såklart. Nu blir det här jättebra och jag har haft stor hjälp av er, TACK!

Svar på tråden 18 års fest - tips på regler mm