• LéonsMaM

Viktnedgång Tips och Recept

Hejsan Alla Glada Med Övervikt... jag och min kompis (clarasmamma) har börjat skriva matdagbok i våra bloggar, tänkte nu att vi skulle öppna denna tråd för att skriva med er andra som sitter i samma situation ni får gärna skriva vad ni har för recept och tips om hur man lätt går ner i vikt... man får självklart skriva vad man vill om man känner för det....

vi båda tränar 3 ggr i veckan och äter en nyttig kost.

de vi är ute efter är att vi som ska gå ner i vikt ska pusha varandra. vi tycer de är en viktig del i det hela.. kramar oss

Léon Mitt Allt Du Räddade Mig!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-09 20:04:04:
    Hej Mer recept på nyttig mat och vad man kan äta istället för en kaka eller godis när sötsuget kommer på kvällen.... mer mer mer vill vi ha....
  • Svar på tråden Viktnedgång Tips och Recept
  • Clarasmamma

äntligen är den gjord.. nu är det bara viktnedgången som saknas.

• guztav06

Kanske inte ett recept men riktigt mummigt och nyttigt!!

Ugnsbakad fisk (Torsk, sej,sik) Olja i formen, ös på med ett lager citronpeppar, på med fisken och ett till lager med citronpeppar! In i ugnen på 225grader tills den är färdig.

Kokt potatis (koka utan salt! Det är tillräckligt i fisken)

Spenat kryddad med timjan (Jag brukar köpa frysta påsar! Tycker det är lättare och precis lika nyttigt)Ungefär en tsk med timjan

• Tysan

Jag vill oxå gå ner i vikt o började för en vecka sedan med en kompis. Jag äter points men går inte på VV. Vi väger oss en gång i veckan hemma hos henne o det var första gången idag o jag hade gått ner 1,7 kg, kul! Vi mätte oss förra veckan sen ska vi göra det en gång i månaden. Lika bra om inte bättre än att gå till VV tycker jag.

Jag har ett supergott recept på risotto som man kan äta mycket av. detta blir tre stora portioner.

en gul lök
    tre vitlökar
    en paprika
    wookgrönsaker
    100-200 gram nötfärs eller kan man ta kyckling
    4 dl kokt ris
    En burk bönor (kidney,berlotto)

Skär o hacka alla grönsaker o stek mjuka i en panna, stek färsen el. kycklingen vid sidan om o lägg i bland grönsakerna sen tar du riset o lägger i och häller på lite vatten så det inte bränner sen tar du o lägger i bönorna och kryddar med salt o curry
    Servera med grönsallad o lite youghurtdressing

• Guldskimmer

Jag har ett litet tips som fungerat bra för mig: När sötsuget kommer på kvällen så kokar jag mig en kopp te (med 1 sockerbit i - frivilligt naturligtvis) Då känns det som jag har något gott. Och en massa kalorier slipper jag också För att ignorera sötsuget helt har jag svårt för!

• Mrs  You

Jag blev vegetarian och gick ner i vikt!

Lycka till tjejer,ät mer grönt!!!

• Appas

Mitt bästa smaltips är soppa. Går att variera i oändlighet och kan göras riktigt kalorisnålt och ändå ge härlig mättnadskänsla.
    Googla gul ärtsoppa, potatis och purjolöksoppa, linssoppa, fisksoppa, asiatisk kycklingsoppa... Sen kan du välja och vraka bland hur många härliga recept som helst!

Ett annat tips är smoothie UTAN SOCKER. Mixa en banan, ca 1 dl frysta bär t.ex. hallon och blåbär samt ca 2 dl lätt vaniljyoghurt som frukost eller mellanmål!

Och mitt middagstips för idag: koka en portion ris. Låt svalna lite och blanda med ca 1/2 burk tonfisk i bitar samt gröna ärtor och majs. Strö över lite örtsalt om du tycker att det smakar tråkigt.

• LéonsMaM

Tck värkligen för alla recept hittils ska prova alla men de som är tråkigt är ju att min sambo inte äter fisk och jag älskar fisk så jag får typ börja gör 2 maträtter här hemma nu... men mne vill man nått så får allt gå...

• LéonsMaM
    Guldskimmer skrev 2008-01-09 13:21:38 följande:
    Jag har ett litet tips som fungerat bra för mig: När sötsuget kommer på kvällen så kokar jag mig en kopp te (med 1 sockerbit i - frivilligt naturligtvis) Då känns det som jag har något gott. Och en massa kalorier slipper jag också För att ignorera sötsuget helt har jag svårt för!
    Ja sötsuget är faktiskt mitt allra största problem... tar gärna emot mer tips om hur man kan göra när sötsuget kommer på kvällen när barnet sover... tack
  • Clarasmamma

hej!!
    vad roligt att ni skriver..
    det är lätt att man lagar samma mat, så mattips är alltid bra.
    //Lina

• Appas

Jag äter frukt och dricker kaffe och vatten mot sötsuget.
    Har även lite lyxigare oliver hemma som jag tar EN av när suget blir för stort. När man har ätit en salt oliv är man inte särskilt sugen på sötsaker efteråt.
    Jag försöker dessutom hålla mig aktiv hela tiden för att inte tänka så mycket på hunger och mat. Idag har jag t.ex. rensat ur våra garderober med alla mina, min mans och barnens kläder och burit ner rätt mycket till källaren. Nu ser det ut som ett bombnedslag i lägenheten så imorgon har jag endel att städa. Och städa sägs ju vara ett bra sätt att bränna kalorier :)

Varma koppen är också en sån grej som alltid är bra att ha hemma tycker jag. Mycket bättre att hälla i sig en sån än att trycka i sig två ostmackor när man känner sig lite sugen/hungrig.

Svar på tråden Viktnedgång Tips och Recept