• dagdrömmaren

Retroaktiv löneförhöjning och föräldrapenning för kommande barn

Jag fick retroaktiv löneförhöjning i november som egentligen började gälla från och med april. Jag ska föda barn om två veckor. På "mina sidor" hos Försäkringskassan står det att min nya lön gäller från november-07 och jag undrar om jag behöver meddela dem om att den eg. gäller från april-07? Dvs beräknas min förädrapenning på min nuvarande lön eller ett genomsnitt av den gamla och den nya?
    Knepig fråga, men ni kanske förstår vad jag menar
    TAck på förhand!

• Svar på tråden Retroaktiv löneförhöjning och föräldrapenning för kommande barn
  • Minafina 0610

Till mig sa dom att det gäller from den dag som arbetsgivaren och facket skrev under avtalet. Alltså från september månad för min del, trots att det egentligen gäller från april månad. Fick dock retroaktivt from april månad av min arbetsgivare.

• Minafina 0610

Fast nu var ju mitt barn redan fött, så det är kanske inte samma regler då.

• Axels och Annies mamma

Den räknas på den nya eftersom du alltid har rätt att räkna upp din SGI med löneförhöjningar även under tiden du är föräldraledig.

Lev livet nu, imorgon kan det vara för sent!
  • dagdrömmaren

Tack för era svar. Då kanske jag inte behöver meddela FK att löneökningen gäller från april i stället för november....Men någonstans har jag för mig att man måste haft en viss lön i 6 månader för att få tillgodogöra sig den i SGI:n. I teorin har jag ju haft min nya lön från april (dvs 9 månader innan kommande födelse) medans jag i praktiken haft den endast från november. (2 månader innan planerad födelse).

• CeeJay

När det gäller en helt ny lön/anställning måste man ha den/beräknas ha den lönen/anställningen i minst 6 månader för att få räkna den som ny SGI. Får man "bara" en löneförhöjning får man räkna den direkt från första ersättningsdag, under förutsättning att avtalsdatum är innan då rå!

dagdrömmaren skrev 2008-01-09 13:31:31 följande:
    Tack för era svar. Då kanske jag inte behöver meddela FK att löneökningen gäller från april i stället för november....Men någonstans har jag för mig att man måste haft en viss lön i 6 månader för att få tillgodogöra sig den i SGI:n. I teorin har jag ju haft min nya lön från april (dvs 9 månader innan kommande födelse) medans jag i praktiken haft den endast från november. (2 månader innan planerad födelse).
  • dagdrömmaren

Återigen tack för svar! Då känner jag att jag har lite mer koll på läget.
    mvh Linda

Svar på tråden Retroaktiv löneförhöjning och föräldrapenning för kommande barn