• MammaEmelie91

15-17åringa dotter gravd?

Såg att de fanns en sån här tråd innan men men..

Vad skulle du göra om din 15,16 eller 17åriga dotter kom hem och sa att hon var gravid? Dvs, vad skulle du råda henne till att göra.

Mamma I Mars =) *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-09 14:12:37:
    Blir lite knas här eftersom alla (i stort sett) föräldrar skulle så klart stötta sina barn vad dom än gjorde. Så ändrar lite, vad skulle du helst vilja att hon skulle göra? Utan att säga de till henne ellerså..
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 15-17åringa dotter gravd?
  • Qywez

Jag sa ta bort, men...
    Jag skulle prata med henne, lyssna på vad hon ville o framförallt kände, och stötta henne i vilket beslut hon än tar.
    Det är hennes liv att leva, så hon måste oxå leva med sitt beslut.

• TyraPaloma

Sannispannisen, jag tycker att det är stor skillnad på att vara gravid som 15åring och som 13åring.

Att ha sex när man är 13år är olagligt.

Är man dessutom en 16årig förälder finns det många lagar som anpassas så man får ta mer juridisk ansvar för sig själv. Man får sköta ett eget hushåll och köpa saker utan att be förälder om råd, vilket man måste göra om man inte är förälder och under 18 år.
    Är man 13år kan man inte sköta ett eget hushåll rent juridisk.

• MammaEmelie91

Mjo de där har man hört några gånger, e rätt trött på att höra de oxå Men du får ju säga och tycka vad du vill

Lola Jämtland skrev 2008-01-09 14:01:32 följande:
    Jag skulle ge henne rådet att göra abort. Varför? Barn ska inte ha barn.
    Mamma I Mars =) *
  • vadskajaghetadå
    TyraPaloma skrev 2008-01-09 14:10:19 följande:
    Sannispannisen, jag tycker att det är stor skillnad på att vara gravid som 15åring och som 13åring.Att ha sex när man är 13år är olagligt.Är man dessutom en 16årig förälder finns det många lagar som anpassas så man får ta mer juridisk ansvar för sig själv. Man får sköta ett eget hushåll och köpa saker utan att be förälder om råd, vilket man måste göra om man inte är förälder och under 18 år.Är man 13år kan man inte sköta ett eget hushåll rent juridisk.
    jag tycker mest att det låter så jamsigt.

föräldrar har väl all rätt att komma med råd och jag tycker att man heltr enkelt GÖR det, en 15-åring är enligt mig ett barn.
  • Lola Jämtland
    MammaEmelie91 skrev 2008-01-09 14:13:11 följande:
    Mjo de där har man hört några gånger, e rätt trött på att höra de oxå Men du får ju säga och tycka vad du vill
    Precis, jag får ju det.
    //Här borde man skriva något intressant....
  • Queen Of Darkness

Nu när jag sett tilläggskommentaren hade jag tänkt utan att tala om eller visa det att hon inte skulle behålla. Men jag får se det från den ljusa sidan, jag skulle ju bli mormor och få handla massa bebiskläder (japp, jag skulle inte se det som hela världen om hon behöll, det finns positivt och negativt om precis allt)

• Marlene B
    sannispannisen skrev 2008-01-09 14:16:38 följande:
    jag tycker mest att det låter så jamsigt.föräldrar har väl all rätt att komma med råd och jag tycker att man heltr enkelt GÖR det, en 15-åring är enligt mig ett barn.
    Om 15-åringen är beredd att jobba alla helger för att få lite föräldrapenning och beter sig vuxet genom att ta hand om sig själv (laga mat, städa, sköta sin ekonomi osv) och är villig att ta sitt ansvar så är inte en den personen ett barn i mina ögon.

Litar däremot 15-åringen på soc och att mamma och pappa ska ta hand om det och inte lyfter ett finger för att göra rätt ifrån sig så är däremot 15-åringen ett barn i mina ögon och då inte lämpad att ta hand om ett eget barn. Kn man inte ta hand om sig själv så kan man inte heller ta hand om en annan individ.
  • Queen Of Darkness
    CloudBerry skrev 2008-01-09 14:33:22 följande:
    Om 15-åringen är beredd att jobba alla helger för att få lite föräldrapenning och beter sig vuxet genom att ta hand om sig själv (laga mat, städa, sköta sin ekonomi osv) och är villig att ta sitt ansvar så är inte en den personen ett barn i mina ögon.Litar däremot 15-åringen på soc och att mamma och pappa ska ta hand om det och inte lyfter ett finger för att göra rätt ifrån sig så är däremot 15-åringen ett barn i mina ögon och då inte lämpad att ta hand om ett eget barn. Kn man inte ta hand om sig själv så kan man inte heller ta hand om en annan individ.
    Precis, så tänker jag med. Om man räknar med bidrag hit och dit så är man inte mogen för det (anser jag) men om man tar sitt ansvar och ser till att ordna så mkt som möjligt på egen hand, ja då skulle man nog klara av ett barn oxå.
  • Marlene B
    MammaEmelie91 skrev 2008-01-09 14:13:11 följande:
    Hur har du tänkt försörja din unge?
  • MammaEmelie91

Precis som dom flesta andra föräldrar.

CloudBerry skrev 2008-01-09 14:35:52 följande:
    Hur har du tänkt försörja din unge?
    Mamma I Mars =) *
Svar på tråden 15-17åringa dotter gravd?